/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Computer gået i udu
Fra : alma
Vist : 836 gange
200 point
Dato : 23-08-05 21:05

Min computer er gået i sort i ordets bokstaveligste forstand, den starter (blæser kører), men der kommer ikke noget på skærmen eller lys i tasteturet. bort set fra et lille glimt lige når man starter computeren.
Jeg har hørt at det nok er bundkort eller RAM der er defekt? Kan det svarer sig at sende den til rep., den kostede 10000 kr i 2002. Og hvor kan den evt. blive rep. for en rimelig penge?
Hvis det ikke kan svarer sig at rep. og det enten er RAM eller bundkort der er defekt, kan man så overfører alle data fra harddisken til en ny computer, evt. beholde den gl. harddisk som ekstern harddisk, med de gl. dataer på.

Venlig hilsen
Alma

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-05 21:29

Har du indstalleret noget.
Har du tilføjet noget hardware (ny mus tastatur printer brænder DVD USB ting )
Har du indbygget skærmkort eller et der er sat i.
Gjorde den noget lige inden den gik i sort.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-08-05 21:41

Et gæt herfra.
Strømforsyningen og så alt andet det kan være.
Altså en undersøgelse hjælper gevaldigt.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 23-08-05 21:57

hej
prøv at tage ram op og rens conertor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-05 22:16

Alma prøv at svare på mine spørgsmål, så kan vi bedre hjælpe dig.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 210 point
Dato : 23-08-05 22:47

Systematisk fejlfinding :
Alt kobles fra bundkortet undtagen strømforsyningsstik, startknap, Intern højttaler og CPU.
Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU og CPU køre.
Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU, CPU og RAM køre.
Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.
Nu kan de resterende enheder : skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 23-08-05 22:49

Hej alma.
Er det kun under en kort opstart, blæseren kører, eller fortsætter den med det også under den sorte skærm?

Kommentar
Fra : dikal19

Dato : 23-08-05 22:52

hvis du gerne vil have et billigt sted så tag ind til tj-data og snak med dem om en god pris de er billige www.tjdata.dk eller skal din harrdisk måske formateres

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-08-05 19:58

Din harddisk skal ikke formateres, lyder det som om.
Og du kan godt bruge den som slave. ( går ud fra at det er det du mener med "ekstern" )
Det problem du har, det har jeg prøvet flere gange. dog helt uden billede.
AGP porten kan være død. jeg skiftede bundkort og efter det var den god igen.
Den gik i stykker igen senere, men min PC var også clocket fra 1Ghz til 1,33 Ghz :D

Kommentar
Fra : alma

Dato : 25-08-05 13:57

Jeg er nødt til gøre opmærksom på at jeg langt fra er en haj til computer og så er der nok nogle der mener at jeg skulle holde mig langt fra at forsøge at rep. selv, men det er fristende hvis jeg kunne klare problemet let selv a la 1133s forslag.
Jeg vil prøve at svare på spørgsmålene.
Eyvind: Nej jeg har ikke installeret noget, der er indbygget skærmkort og den gjorde ikke noget mærkeligt inden den gik død.
Teil: Ja jeg er klar over at problemet kunne løses af en professionel der undersøgte dyret, men det går ud over indholdet i muldvarpen.
Grambrinus: Her er vi måske ude i noget der overstiger mine evner, jeg skal jo heller ikke ødelægge mere end det skal kunne rep. igen.
leif 0149: Blæseren kører hele tiden, det med det lille glimt er i tasteturet og ikke på skærmen.
NoShyGuy: Det med harddisk som slave må jeg nok komme tilbage til hvis det bliver aktuelt, men jeg ville gerne vide om hvis der ikke er noget galt med den gl. harddisk kan jeg så overfører dataerne på den til en ny computer?
Dikal19: Tak for tippet, det bliver nok "desværre" det tip jeg får brug for.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-08-05 16:11

Har du slet ingen nørder i din omgangskreds ?
Hvor bor du ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 25-08-05 16:11

Ja, alle data kan til enhver tid overføres til en ny.
Det lyder meget som om dit onboard grafikkort er brændt. Du kan købe et billigt grafikkort og prøve at sætte det i.
Det er den billigste løsning lyder det som om.
Kortet er nemt at sætte i og det er et billigt forsøg.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 25-08-05 16:15

hej
hvis du har et grafik kort så prøv at sætte det i maskinen
også det med rammen er slet ikke så svært

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-08-05 16:19

Kommer der beeeeeeeeeep ved opstart ?
1, 2 elller flere ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-05 16:54

Jeg tør næsten ikke spørge om noget lidt dumt, men ser du noget lys på din skærm - altså det lille "tændt" lys.

Prøv lige at slukke for skærmen og comp.
Tænd for comp og vent lidt. (2 min)
Tænd så for skærmen

Godkendelse af svar
Fra : alma

Dato : 19-11-05 16:55

Tak for svaret Gambrinus.
Det er endnu ikke lykkes mig at få min com. rep., men jeg er jo nok nødt til at afslutte denne sag inden jeg åbner et nyt spørgsmål, hvilken com. skal jeg nu købe. Jeg åbner spørgsmålet i ny tråd.
Tak til alle der har forsøgt at hælpe mig.
Alma

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-11-05 19:09

Du kunne jo prøve at sende mig en mail.
Min mailadresse står i min profil.
Gambrinus