/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Horsentia
Fra : 22hher
Vist : 10941 gange
40 point
Dato : 23-08-05 20:32

Jeg købte en Horsentia som var blå da konen fik den nu er den så blevet lyserød er der nogen som kan fortælle mig hvad der sker og hvad skal jeg gøre hvis jeg vil ha en blå næste år

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-08-05 20:33

http://www.gartneriet.dk/landsbladet/artikler/36/
kig lidt midt nede på siden

farven afhænger meget af jorden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-05 21:06

Hortensia tager farve alt efter hvor meget kalk der er i jorden, du kan selv tilsætte kalken

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-08-05 21:38

Er det bare kalk, der skal til???

Jeg købte noget aluminium sulfat, som skulle gøre mine blå, men næj. Det står ellers på æsken

Hanne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-05 21:50

mine egne er blå, så jeg må have en kalkholdig jord, men ellers så er det bare kalk der skal til, jeg har godt nok læst det link fra miritdk, der står også aluminium sulfat, men kalk kan gøre det samme (siger min far, som er tidl. blomstergartner, og så må han vel vide det)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-08-05 21:59

Jeg går også over til kalk - hvis man kan få det i bærbare poser... har ingen bil.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-05 22:01

jeg ved ikke hvad mindstekøbet er, men jeg mener da at jeg har set 5 kg, mine Hortensia var jo blå

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-08-05 07:58

Er i nu helt sikre på at i skal bruge kalk? Hortensia er en surbundsplante, og ganske rigtigt skifter farve efter jordens surhedsgrad. Jeg er ikke sikker, men mener at den bliver rød, hvis jorden ikke er sur nok. Hvis det er tilfældet, vil jeg bruge svovlsur amoniak = amoniumsulfat; det er en gødning til surbundsbedet, der sænker pH´en. Så mål din jord først; den må ikke være over 5,5, og gerne lavere.

sur jord frigiver aluminiumioner, og det pulver man får til at farve sine hortensiaer blå med, indeholder et aluminiumssalt der netop kan frigive aluminiumioner. Så tjek lige med gartneren hvor du har købt planten, om det er fordi din jord ikke er sur nok, at den ikke er blå. Normalt planter man hortensia i ubehandlet spagnum.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-08-05 08:06

Jeg læste lige linket fra miritdk, og her står der at det er fordi du har for høj surhedsgrad, atdu får rosa hortensia; så i gang med rhododendronjorden og evt den svovlsure amoniak, så skal du bare se!!!

LÆS LINKET FRA miritdk !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-08-05 12:54

UNDSKYLD, det er ikke kalken alene der giver farven i Hortensia, (måtte lige ringe til farmand), her er det præparat min far bruger, Alun:kan købes hos Matas eller på apoteket http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=235377&previousRenderType=6

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-08-05 16:45

Start med at sænke pHen, så skal du bare se. Alun kan virke som gift for mange planter!

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 24-08-05 18:46

I må meget undskylde men nordsted har ret.I anden omgang altså;-o. Alun er brugt med stor effekt, det er desuden mweget billigere end dt man køber på planteskolen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-08-05 21:16

Det hjælper kun lidt med alun; og det kan være gift for andre planter. Sæt i stedet din hotensia i surbundsbedet, og få din blå farve tilbage. Brug naturens egne midler, det er bedre end kemi. Og skulle du have lyst til kemi, så brug 1 spiseske (15 ml) fosforsyre i 10 l vand, og vand ca 2 m^2 omkring planten, men uden at ramme bladene. og tjek så pH efter et par dage........... og farven på blomsterne, eller brug svovlsur amoniak. DER ER SGU FOR MEGET KALK I JORDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ELLER ALLER BEDST, BRUG RHODODENDRONJORD.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-08-05 21:30

Rosmon..... jeg er ikke et øjeblik i tvivl om hvorvidt alun virker, og det gør det, min far har altid brugt det og har aldrig omtalt at det kunne være gift for andre planter, mon så ikke en (godt nok tidligere) gartner havde undladt at bruge det. Mine egne Hortensiaer står ikke i surbunds/rhododondronjord og de er pænt blå. Du behøver ikke skrive med stort, mine briller er helt ok i styrken.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-08-05 06:52

Når jeg skriver med stort, er det for at vise, at jeg virkeligt mener det jeg siger! For mig at se, er brugen af alun ril en for kalkrig jord bare at flytte problemet og camouflage, og evt. lave ris til din egen røv.

Kommentar
Fra : 22hher

Dato : 25-08-05 21:21

Hej tilbage til sporet, hvad gør jeg for konen så de bliver blå den fine blomst med masser af røde blomster skal være blå næste år

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-08-05 21:28

du stiller den i surbund - rhododendron jord - så den bliver blå - som A.C.Rosmon har skrevet

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-08-05 21:33

Du skal lige vide at der findes en række planter i dansk natur, hvis blomster skifter farve fra blå til rød. Disse bruger det som et signal til de bestøvende insekter. Sålænge blomsten er ubestøvet, er den blå. Når den er bestøvet ændrer den farve til rød. Derved signaler den til insekterne: Lad være med at komme her, der er lukket for det varme vand, besøg hellere mine blå naboer. Det har noget med syre at gøre. Hvis du selv vil checke det, kan du på din næste skovtur finde en blåklokke og tage den med til den nærmeste myretue. Når du bruger blåklokken til at genere myrerne med, vil de sprøjte Myresyre på "angriberen". Denne vil derefter blive rød. Ligesom lakmuspapir. Nu har jeg ikke det store kendskab til haveplanter, men man kunne jo få den tanke at det var samme funktion. Prøv at se på dine blomster næste år. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-08-05 22:39

Hvis du er hurtig og heldig, vil du få den rigtige farve tilbage i denne sæson. Og selvfølgelig har du 2 skud i bøssen. 1) gør jorden sur. 2) giv alun. Vil du være 120% sikker på et hurtigt resultat, så brug begge dele på én gang. Har du lidt bedre tid, så er det bedste , især på lang sigt, at plante den i et surbundsbed.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-08-05 22:44

I øvrigt hedder planten ikke Horsentia som du skriver, men Hortensia. Det er ret vigtigt at vide hvis du selv vil søge oplysninger om den på nettet.

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 26-08-05 10:10

www.haveselskab.dk er der en brevkasse. Hvis du søger på Hortensia er der en glimrende artikel om blåfarvning på brugen af aluminium og alun, ligesom du kan læse hvordan surhedsgraden skal være, for at bevare den blå farve