/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
problem med divx afspilning
Fra : rolf01
Vist : 405 gange
220 point
Dato : 23-08-05 18:57

Jeg har aldrig tidligere haft problemer med afspilning af divx formater på min computer. Jeg har brugt divx bundlen fra den officelle hjemmeside og mediaplayer til at afspille med. Jeg har windows xp.
For nylig da jeg startede en film var den næsten helt sort, dvs. kun de aller lyseste farver og nuancer kunne ses på skærmen, alt øvrigt var meget mørkt eller helt sort.
I et forsøg på at løse problemet installerede jeg ny divx bundle og nyeste driver til mit grafikkort (6700 ultra). Dette løste ikke problemet, men ændrede det noget, da filmene nu er meget lyse i det, og lettere forvrænget i farverne med en overvægt af gule nuancer. Det kan dog ses nu, men det er ikke flot at se på.
Jeg har så forsøgt div. løsninger for at se om jeg kunne løse dette problem: Installere tidligere versioner af divx bundlen (codec), andre grafikkortsdriverversioner, og har forsøgt at afspille filmen gennem "crystal player" som jeg downloadede. Ingen af tingene har givet nogen ændring, dvs. mit billede er stadig meget lyst (for meget brightness) letter forvrænget (pixelfejl eller som om filmen er i en dårlig komprimering) og en overvurdering af de gule farver.

Nogen forslag ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-08-05 19:15

har du mulighed for at gå i egenskaber for skærm og vælge color/farve under avanceret - og rette lys/kontrast ??? Hos mig hedder fanebladet color - men det kan være noget andet hos dig jo.
Jeg har også oplevet at visse afspilninger er for mørke og kan nemt rette det til der
Evt noget desktop brigtness ????

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-08-05 10:45

Filmen er skadet... du bør evt skifte din divx ud med et andet sæt codecs som også indeholder divx5.1
søg efter
"k-lite codec pack"
klcodec250f.exe
Det er en hel pakke med codecs. Dem bruger jeg, og jeg kan spille det hele.

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 24-08-05 19:41

til miritdk: Som jeg skrev er der også forvrængning af billedet, som om der er pixel fejl eller filmen er hårdt komprimeret, altså ikke nok bare at ændre på lys og kontrast, selvom det selvfølgelig vil gøre billedet bedre, vil det ikke gøre det perfekt.

Til nosgyguy: Filmen er ikke skadet, det samme sker med alle mine film. Filmene er blevet afspillet mange gange før, og jeg har aldrig tidligere haft problemer, det skete bare en dag...
Har forsøgt mig med k-lite, gav ingen forskel what so ever.

Fejlen må vel næsten ligge på en eller anden windows, eller grafikkort indstilling. Det er i hvertfald min hypotese, men jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre noget ved det.

-Rolf

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-08-05 20:14

Måske er acceration slået fra på dit grafikkort.
Har du prøvet at afinstallere dine drivere til grafikkortet og afinstallere dine codecs?

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 24-08-05 20:28

hmm følger med - er da nysgerrig

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 24-08-05 22:50

har prøvet afinstallation af codecs, prøver lige grafikkortet i morgen
Hehe jeg er da også nysgerrig, synes det er et mærkeligt problem

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 25-08-05 16:14

Hvis intet hjælper så må du ty til cleanboot af windows.
Jeg hader det selv, men tøver ikke hvis jeg har fået orm, virus eller andet skidt i maskineriet

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 22-08-06 20:45

pludselig en dag - TADAAAAA!!! så virkede det bare igen

FATTER hat, har prøvet de fleste af de ting i har foreslået, intet har virket. Så pludselig en dag vises filmene korrekt igen.

Jeg giver pointene til den nysgerrige :D

Godkendelse af svar
Fra : rolf01

Dato : 22-08-06 20:46

heh, kan nok ikke give mere end 2 stjerner for det svar :D nogen skulle jo have pointene, og ingen af de andre har foreslået noget der virkede, så...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-08-06 23:31

jaja - der er nisser hele året

btw - husk lige at når du ikke får tilfredsstillende svar så kan du annullere spørgsmålet.

glæder mig nisserne har fået juletravlt