/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha Jog forlygte
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 482 gange
130 point
Dato : 22-08-05 20:30

hej jeg er lidt i tvivl om hvilken af de to tråde i min forpære på jog'en der skal lyse når langt lys er slået til... er det den øverste eller den nederste?? jeg har haft to forskellige pærer hvor det var modsat fra hinanden men hvordan skal det rigtigt være

Kommentar
Fra : Mc45

Dato : 22-08-05 21:04

Hej.

Jeg mener at det er den øverste tråd der er nærlys.Og den nederste der er langtlys.
Det er den kraftigste tråd der er langtlys.

Vh. Mc45

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 22-08-05 21:30

hmm de er begge på 25 watt men den ene lyser højere end den anden... det du siger der med nederste og øverste lyder nu meget fornuftigt men jeg vil gerne høre andres meninger (og begrundelser) for at være sikker...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-08-05 22:49

Når pæresokkelen er sat rigtigt i, så ligger trådene helt vandret, og du kan let se hvad der er højt og lavt lys ved at lyse på en mur. Hvis det så ikke passer med din omskifterknap, tja, så bytter du ledningerne, og det er lettest ude ved pæren, fremfor ved omskifterknappen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 25-08-05 15:34

ja det er jeg nok klar over men problemet er at jeg har haft en pære hvor det var øverste tråd der lyste ved langt lys men der var sådan en fold så tråden gik lidt ned af igen. og når jeg lyste på muren var det kort lys der var højest og så har jeg prøvet en anden pære hvor begge tråde var end men langt lys var den nederste tråd og lyste som også højeste... så vil jeg bare gerne vide hvordan det rigtigt skal være om det er den nederste eller den øverste som skal være til langtlys... fik engang en forklaring om at det skal være nederste fordi den bliver kastet tilbage i parbolen som sender den opad og den øverste tråd nedaf.... kan det passe?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-05 15:51

den tråd der har den længste sokkel er langt lys

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 25-08-05 16:08

Øhhh... det er to tråde i en pære... og fordi den nederste er langtlys på den pære jeg har nu så behøver det jo ikke at være den der rigtgit skal være det????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-05 16:12

det er den lange fordi den får hele parabolens refleks til udkast af lys, den korte er mere begrænset, sådan er det også i bilpærer

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 25-08-05 16:46

ja.. men det hjælper mig jo stadig ikke.. det kan jo godt være at min pære er lavet forkert så det er den forkerte der er længst.. det jeg skal vide er om det er den nederste der sender længste opdad eller det er den nederste... Norsted1 det du fortæller er jo at den længste er kraftigere men jeg skal vide hvilken af de to tråde der lyser længst op af

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-05 17:14

beklager Martin, men jeg kan ikke forklarer det bedre. Prøv at spørge en jog forhandler, hvis du ikke har mod på at prøve dig frem

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 130 point
Dato : 25-08-05 17:32

Det er altid tråden øverst der giver kort lys
http://www.ahorn.dk/emner/varme/varme.htm
Men trådene er da lige lange i denne: http://www.thansen.dk/product.asp?c=563652206&n=903768562&pn=588103612
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 25-08-05 20:54

det var godt at høre for så er det min nu værende pære der er korrekt... min gamle var det den øverste som slå til når man satte langtlys til... og jA trående er sådan set ligelange.... men præcis hvor på den side der kan jeg finde det jeg skal bruge.. du kunne f.eks. give mig et søgeord

Godkendelse af svar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 25-08-05 20:56

Tak for svaret pallebhansen.

<det var godt at høre for så er det min nu værende pære der er korrekt... min gamle var det den øverste som slå til når man satte langtlys til... og jA trående er sådan set ligelange.... men præcis hvor på den side der kan jeg finde det jeg skal bruge.. du kunne f.eks. give mig et søgeord
</>

Jeg fandt den flotte tegning af parabolen så den forklaring jeg tidligere fik med at lyset blev sendt tilbage i prabolen og i modsat retning var altså korret oder was??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-05 22:39

Jeg kan ikke helt forstå den forklaring du en gang fik, men tror nok det var korrekt.
Du skal kun se på tegningens højre side da der jo ikke er en lup i en parabol.
Men en parabol har jo den egenskab at den sender lyset videre i en udgangsvinkel som er lig med den som strålen kom ind med. Og en parabol er jo ikke "bare" rund.
Så forskellen mellem langt og kort lys, skyldes kun trådenes placering i forhold til parabolens centerlinie.
På en bil er det mere udtalt, da der er forskel på trådenes wattforbrug(H4, 12v-60/55w), (Højt=60 watt) desuden er der et lille hjælpespejl, men det er der ikke i knallertpæren, som jo også har lige kraftige tråde (og wattforbrug).
VH Palle Hansen