/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
Allergi men mod hvad?
Fra : molly.sommer
Vist : 882 gange
100 point
Dato : 22-08-05 12:20

Hej hvem kan hjæpe mig ?
Jeg er 37 år og har haft allergi så længe jeg kan huske. Problemet er jeg ved ikke hvad det er jeg ikke kan tåle.Som barn er jeg blevet priktestet flere gange og blevt vaccineret. Ingen resultal.
Det kommer ca en gang hver 14. dag. Jeg jeg nyser og nyser, næsen løber, øjnene klør og jeg har en frygtelig hovede pine. Det tager en hel dag og næste dag er det så helt væk og jeg har det aldrig 2 dage i træk. Jeg har været ude og sejle der kom det også, så det er nok ikke pollen, da det også er lige slem sommer og vinter. Jeg har også prøvet håndkøbsmedicin som mildin, ingen virkning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-05 12:29

Den vaccine du fik som barn, var det en depotvacc, for ellers kan jeg ikke forstå du kunne blive vaccineret, da man ellers vacc, for det man reagerer på. At det kommer lige præcis hver 14 dag, er da også underligt, jeg har heller aldrig hørt, om allergikere der ikke havde det to dage i træk. Det lyder som om det MÅSKE kan være noget du spiser, hvor det er en ophobning i kroppen der udløser det, eller evt. en ydre påvirkning som vaskepulver m.m., jeg vil foreslå at
du bliver priktestet igen, evt. bliver podet i næsen hvis priktesten er negativ (podet i næsen, er hvor der bliver sprøjet lidt allergen op i næsen, og så bliver der talt lommetørklæder bagefter), denne test kan nogle gange bruges hvor priktesten er negativ.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-05 12:31

Du skriver at du som barn er blevet priktestet flere gange og vaccineret.

Er du som voksen ikke blevet undersøgt, så skulle du da tale med din læge nu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-05 12:32

Du kan til at begynde med, skrive alt ned hvad du spiser i en to ugers periode, og se om der kan være en sammenhæng

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-05 12:35

molly.sommer

Ingen bruger på kandu kan fortælle dig hvad der er galt.

Det kan kun din læge.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 22-08-05 12:48

Jeg led engang for mange år siden af kronisk blærebetændelse i over 10 år, og tilsidst fik jeg en henvisning til en speciallæge i Charlottenlund på Jægersborg Allé (jeg kan ikke huske hendes navn). Hun samarbejdede med Rigshospitalets allergiklinik, og den måde hun arbejdede på var ved at sætte folk på diæt. Jeg skulle således i vistnok ca. 6 uger kun leve af meget få madvarer, som man åbenbart har erfaring med, at de fleste kan tåle. Undervejs skulle jeg hver eneste morgen, middag og aften udfylde et skema, hvor jeg blev spurgt om morgentemperatur, fysisk tilstand (hovedpine og andet), afføring og konsistens samt symptomerne på det, jeg nu fejlede (blærebetændelse).
Efter at være blevet "renset ud" i 6 uger blev jeg blindtestet med forskellige produkter. Jeg fik med nogle dages eller 1 uges mellemrum en pille med hjem, som indeholdt et stof, jeg ikke vidste hvad var. Således blev jeg blindtestet for mælkeallergi, glutenallergi. allergi for tilsætningsstoffer, æg osv. osv.

Jeg har dog hørt at denne metode er både omstændig og lidt forældet (det ligger tilbage til midten af 80'erne), så jeg er ikke helt sikker på, om nogen bruger den endnu.
Og den omhandler jo altså også kun fødevarer og ikke allergi for eksempelvis skyllemiddel, pollen eller andet.
Du bør nok tage dig en god snak med din læge; der må være speciallæger indenfor allergi, som du kan henvises til.

Kommentar
Fra : molly.sommer

Dato : 22-08-05 12:50

Det kommer ikke præcis, hver 14 dag men ca. hver 14.dag der kan godt kun gå en uge imellem. Jeg var med som barn forsøgs person med vaccinen og blev vaccineret mod alt.Jeg prøvede virkelig mange ting som barn mod allergi, men ingenting hjalp, så som voksen har jeg måske bestem mig for at sådan er det nu for mig. Min læge mener og så det er noget jeg spiser, men jeg har prøver at skrive ned hvad jeg spiser og kan ikke se nogen sammehæng.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-05 12:56

Hvorfor får du ikke taget en test nu, hvor du er voksen.
At din læge "mener" er jo ikke et svar.
I dag kan man undersøge meget mere, end da du var barn.
Forsøgsperson!!!!!!!!! har du slet ikke tænkt på om det er det, der er skyld i at du i dag har det, som du har det.

Jeg ville få det undersøgt nærmere.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-05 13:07

Måske du ikke har fået fortalt din læge hvor generende det er for dig, hvis du har det, syntes jeg din læge er en meget sløv padde. Vores søn har været indlagt i 2005, hvor han var på den slags diæt som sattelit beskriver, men jeg er ret overbevist om, at du skal være meget mere syg, end ca hver 14 dag for at komme i betragtning til den omgang. Det vil stadig være det bedste for dig, at blive testet igen, priktestene er blevet væstenlig forbedret indenfor de senere år. At du ikke umiddelbart kan se sammenhængen i det du spiser som udløsende faktor, kan være fordi der er utallige krydsreaktioner, f.eks birk og hasselnødder, det er ikke lige det man tænker på kan have en sammenhæng, men det kan det godt have. Du kunne selv forsøgsvis udover at du skriver ned hvad du spiser, holde en slags diæt, hvor du udelukker næsten alt, du holder dig så til et par ting i et stykke tid, du kan så udvide sortimentet. De ting du så evt. vælger at spise, må ikke være rå, alt frugt og grønt skal være behandlet, kogt e.lign, hvis det går godt med det, kan du så forsøgsvis prøve det råt næste gang. Det er et stort arbejde, så prøv med priktesten først

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 22-08-05 13:08

Du kan vel selv prøve dig lidt frem i en periode.
Prøv f.eks. at undgå al hvedemel i 14 dage (husk også at læse varedeklarartioner, - eksempelvis er der tilsat hvedemel i leverpostej).
Prøv dernæst at undgå alle mælkevarer i 14 dage. Jovist, det er skide besværligt, men du vil vel gerne finde ud af, hvad du ikke kan tåle, ikke?
Husk at du er nødt til ikke at snyde, for så er det jo ingen nytte til.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-08-05 13:47

få en henvisning af din læge og bliv grundigt undersøgt af en specialist - det kan være hvad som helst - lige fra mad - pollen - dufte - sæbe - støv - dyr - ja alt.
Er det ikke nok så få en ekstra sensibilitets test der blotlægger hvad der normalt ikke viser sig i de tester der foretages

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 22-08-05 14:11

Hej,

Det lyder godt nok lidt mærkeligt. Tror du ikke det har noget med dit hormonsystem at gøre ??? Jeg kom bare til at tænke på det, når du nu siger at det specielt er hver 14. dag.

Jeg har selv haft allergi lige siden jeg var ca. 13 år (er nu 41) så jeg har også været til adskillige test. Men noget af den allergi jeg har, er nemlig det min læge kalder for cyklusrelarteret "allergi". D.v.s. at hver den ca. 14 dag i min cyklus kan jeg får lidt udslæt. Underligt noget, ikk´ ..... og det er også kun højst 2 dage, så er det væk igen. Det er ikke en "rigtig allergi", men en form for anden reaktion.

Men jeg fik at vide af min allergilæge, at cyklusrelarteret allergi kunne give sig "til kende" på de mærkeligste måder. Lige fra noget der ligner pollenallergi til udslæt.

Håber det måske kan være til lidt "hjælp".

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-08-05 14:24

Mit bud er, at der ALTID ligger en underliggende fødevareintolerance bag allergiske reaktioner.
Og disse intolerancer kan ikke altid påvises i det etablerede systems tests. Derfor ser jeg, at den bedste mulighed du har er, at lave testen selv.
Der er tidligere beskrevet et kostprogram på 6 uger - det vil jeg finde lige drastisk nok.
Jeg vil henvise dig til en side, der fortæller lidt om allergi og intolerance, og som beskriver en udelukkelsesdiæt, der er ualmindelig effektiv. Siden er vist mest henvendt til behandlere, men ser du bort fra det, er der en masse god information.

Jeg kan desværre ikke linke direkte til den aktuelle side, så jeg vil beskrive stien dertil:
www.ny-energi.dk
Du går ind i "klinik" i venstre side af skærmen
Derefter ind i "allergi", der findes øverst på siden blandt andre sygdomme.

Held og lykke med det!

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-05 14:26

Din læge kan ikke mene noget som helst før du er blevet grundigt undersøgt.

Ikke kun en priktest, men også blodprøver.

Du bliver ikke rask af at høre om hvordan brugerne på kandu har haft det.
Hvordan de er blevet "helbredt". Det er jo ikke den samme krop, der er tale om.

Du kan kun få et svar ved at rette henvendelse til din læge og få en grundig undersøgelse. Lægen må sende dig til specialister/hospital, hvis du vil have et konkret svar.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 22-08-05 14:35

Nej det er klart at molly ikke bliver rask af at høre om andres sygdomstilfælde, men historierne kan måske give hende en idé om, hvad hun skal/kan spørge en læge om.

Kommentar
Fra : Anjaaa

Dato : 30-10-05 18:35

det er jo umuligt at svare på.
Prøv f.eks at skriv op hvad du spiser, når du så har gjort det, skal du så se om du får allergi.
Det tager lang tid at finde ud af, men der er ikke rigtigt andre muligheder. Har selv allergi overfor husstøv, og katte.

Kommentar
Fra : Internette

Dato : 04-01-06 22:11

Hej Molly,

Faldt lige over dit problem, da jeg ledte efter noget andet. Har du fundet ud af, hvad det er?

Jeg er på din alder og begyndte at få allergi for ca 10 år siden. Jeg blev priktestet og fik styr på, hvad det var. Men vi er alle forskellige, og måske kan alt ikke måles. For mit vedkommende var det birkepollen. Ikke dyr. Ikke sæbe. Ikke støv. Kun birkepollen og de krydsallergier, der hører til birk.

Men der er utallige ting, som tricker min allergi så min næse løbe/stopper og jeg får ondt i hovedet og generelt føler mig utilpas. Støv. Dyr. Tobaksrøg. Sæbepulver. Stegeos. Stærk parfume. Ting man møder uforberedt i det daglige.

Min pointe er, at det kan være hvad som helst. Også ting som ikke kan måles. Dit immunforsvar overreagerer - hvad du sikkert ved alt om - og du kan vælge enten at undgå de ting, du ikke kan tåle eller styrke dit immunforsvar. Jeg har gjort begge dele og min allergi er væsentlig bedre, omend ikke helbredt - endnu! Du skal ikke give op. Du skal søge alternativt. Ved ikke, hvor minded, du er for dét, men fx kan en kinesiolog eller en biopat hjælpe dig med at kortlægge, hvad du skal undgå og hjælpe dig med tilskud af fx homøopatisk medicin, som kan styrke dig.

Naturligvis skal du tale med din læge OGSÅ, men du skal ikke være blind for, at alternativ behandling hjælper og har hjulpet mange. Blandt andet mig!

Håber, du finder ud af det.
Internette.

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 10-08-06 16:28

få en henvisning til en allergilæge som kan teste dig, allergi og astma kan som kendt ændre sig meget. jeg har haft begge dele hele mit liv og gennemgår forandringer bla. i forbindelse med min pubertet. min mor fik allergi fordi hun blev gravid, der kan være meneg årsager. men almindelige læger er som regel ikke rustet til dette emne da det er lidt af et speciale.

så få en henvisning og lav en aftale. der er en der hedder Frost i hellerup, det er min astma og allergilæge

held og lykke og god bedring

Kommentar
Fra : nicklas_bræmhøj

Dato : 04-01-07 03:50

Jeg har haft allergi, det er dog gået væk nu.

Men det kunne måske være noget mad du ikke kan tåle?