/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Opfriskning/maling af højtalerenheder?
Fra : gummianden
Vist : 2463 gange
200 point
Dato : 21-08-05 19:32

Har købt nogle højtalere hvor enhederne ser lidt triste ud (grå), nogen der ved om det er muligt at shine dem op på nogen måde, evt. ved at male dem med en bestemt slags maling, som ikke ødelægger højtallerens egenskabder?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 19:39

Tvivler på det men måske skulle du spørge i dette forum? http://www.hifi4all.dk/forum/forum_topics.asp?FID=4&PN=0

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 19:40

Hvis du tænker på selve kabinetterne, kan du male som du vil. Men selve lydgiverne må du endeligt ikke male. Der findes noget til brug for gummilister på biler. Dette giver ikke alene farve men tilføjer også en fornyet smidighed og KAN derfor ud over farven også give fornyet dynamik og klang. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 21:29

Selv om dine lydenheder er af den mere moderne type, uden gummi omkring altså metallignende, kan du sagtens bruge lidt sort spraymailng. ER de af den gamle type som jeg først gik ud fra, vil jeg stadig anbefale det middel man bruger til at genopfriske farven på bilers gummilister. Husker ikke lige hvad det hedder, men spørg i din lokale Biltilbehørsforretning.

Kommentar
Fra : gummianden

Dato : 21-08-05 21:39

Kunne det være vinyl make up til udvendig brug, eller ligefrem vinyl farve?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 21:41

Ja det lyder rigtigt, men begge kan du jo få i valgfri farve. Prøv MakeUp'en i første omgang. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-05 21:43

Der er også den mulighed, at du kan "betrække" forsiden af dem, evt. med det samme stof som du har til gardiner, hvis du ellers ikke bruger persienner

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 22-08-05 09:05

Maling af membraner vil ændre membranes vægt og eftergivelighed. Derfor vil forudsætningerne for den afbalancering der antagelig er lavet og box'enes konstruktion ændret og lydkarakteren vil ændre sig. Ikke nødvendigvis til det ringere, men det kan kun en prøve vise. Alt Arne sludder med gamle og nye enheder er noget vås. Det der kan få betydning er hvad materiale skidtet er lavet af. Når membranerne falmer, er det uden tvivl ganske almindelig pap. Der ville jeg ikke begynde at lege med spray eller den slags, idet du risikerer at opløse limen. Jeg har set tålelige resultater udført med en tuch-pen. Dette lavede heller ikke rav i lyden, idet farven er så let at det ingen betydning har overhovedet.

I "gamle" dage, eksperimenterede entusiasterne med at smøre madolie på membranerne og deres ophæng, for derved at øge eftergiveligheden. Derved sænkede du egenresonansen og øgede den ækvivalente luftvolumen og enheden spillede lidt dybere. Enkelte kunne fortælle om lidt bedre virkningsgrad, omend dette ikke lyder synderligt sansynligt. Madolie på membranen farver også. Men at eksperimentere med sådan noget ville jeg holde mig fra.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 09:05

Hvilke box'e snakker vi om?

Kommentar
Fra : bne

Dato : 22-08-05 10:49

Hvis vi snakker om boxe uden frontstof, kan det jo bare være støv.... prøv med en langhåret, blød pensel, at børste enhederne af - det kan jo være at det kan fjerne det værste. Og resten gemmes bag et nyt stykke frontstof - som Nordsted1 foreslår.

Kommentar
Fra : gummianden

Dato : 22-08-05 14:50

Det er nogle, sandsynligvis hjemmebyggede (eller i hvert fald specialbyggede) Cerwin Vega diskotekshøjtalere, så jeg vil nok prøve at støve dem af, evt. male dem med en tuschpen (mente nok jeg havde læst om den slags engang), men det tager jo lidt tid og et par tusser at komme igennem 4x 12" enheder. Tror jeg dropper stoffet og gemmer dem bag et sort gitter i stedet for, så man kan se enhedernes størrelser... Tak for de mange gode svar, især her til sidst... Lukker nok spørgsmålet inden for en dags tid, når jeg har sikret mig at der ikke er gået nogle guldkorn tabt...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 15:07

Hvis det er noget der ligner CV snakker vi skumophæng i kanten. Så er maling særdeles forbudt. Jeg kan næsten gætte mig til pappet har antaget en beskidt musegrå kedelig kulør.

Hvis det er proff udseende rabalderhøjttalere - hvorfor så ikke en grill foran - det ser da rå ud!

Kommentar
Fra : gummianden

Dato : 22-08-05 15:13

Helt rigtigt med farven... har kantophænget det med at blive mørt samtidig med at farven falmer, eller skal jeg ikke være nervøs endnu...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 15:21

Sol er døden for de der skumophæng. Ligeledes dør de almindeligvis af for mange tæsk med alderen. Mellem 10 og 20 år plejer dog ikke være et problem.

Har du rykket en enhed ud og set hvad det er for en? Der findes masser af enheder med rødt skumophæng, der ikke er CV. F. eks. Monacor's lavprisserie + en lang række meget billig kina-noget.

Er det CV har den CV's bomærke på conen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 15:22

Du kan komme og farve mine 18" når du har trænet på 12'erne.

Kommentar
Fra : gummianden

Dato : 22-08-05 15:26

Det er cv'er... Har tjekket bonærket på conen... Skal nok komme og hjælpe dig 3773 hvis jeg finder det virkeligt sjovt, men tvivler... Skal bare have sat dem i stand, og solgt til en ivrig konfirmant der vil kunne spille herrehøjt, eller hvem der nu ellers viser interesse for et par billige højtalere med smæk på...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 15:28

For lige at være nysgerrig - hvad ka' man få for sådan et sæt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 15:32

Netop i sådan et tilfælde - 4 gitre + clamps på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 15:34

104 kr pr stk ved monacor. Og er det bare til videresalg, så tag de allerbilligste du kan finde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 15:35

De billige 59,95 for 12" gitter

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 15:35

www.monacor.dk

højtalere

Gitter

Kommentar
Fra : gummianden

Dato : 22-08-05 15:42

Aner det ikke. Håber på 1500-2000 kr samlet, men ved ikke om der er nogle der bider på. Måske de ender med at ryge for mindre. Har fundet gitre hos danskdiscoteknik til 20 kr+moms for 12", så skal man godt nok købe beslagene ved siden af...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 15:51

Det var sgu billigt for sådan nogle gitre. Det er nu nok de bløde til den pris.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-08-05 20:16
Godkendelse af svar
Fra : gummianden

Dato : 23-08-05 13:23

Kanon besvarelse 3773, tror vi kom rundt omkring alt hvad jeg kunne forestille mig folk viste om den slags... Pointene er velfortjente

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-08-05 13:26

Takker og bukker