/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
14 år - Arbejde ????
Fra : Elfredo
Vist : 10283 gange
50 point
Dato : 21-08-05 13:12

Hej ..
Jeg er en dreng på 14, og vil gerne vide hvad jeg har af jobmuligheder ?
Jeg skal gå på efterskole om to år, og har ikke mulighed for at arbejde der jo.. jeg går meget op i musik, nu er guitaren "mit" instrument ! Og jeg vil gerne ha råd til at købe mig en stor forstærker men de koster! kan godt løbe op i en 15.000 hvis det er, men altså, er der nogen der har en idé om hvad jeg har af muligheder ?

På forhånd tak..
Mvh.
Frederik

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 21-08-05 13:18

avisruter... og flaskedreng. Jeg var selv piccoline da jeg var 13

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 21-08-05 13:21

hmm..
1. hvad er piccoline ?
2. Hvor gammel skal man være for at være flaskedreng, og i hvilke butikker/steder kan man være det ?
Bor i Nordjylland tæt på frederikshavn...

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 21-08-05 13:24

Prøv i en daglig-eller superbrugs. Dér var jeg flaskedreng mm, og det gav gode penge!

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 21-08-05 13:24

hvor gode penge cirka ?

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 21-08-05 13:26

en piccoline. det er en der arbejder i et firma. jeg var i et computer firma. hvor man laver små arbejde, fejer og laver kaffe og frankerer og sender breve og vander blomster osv..
mener man kan blive flaskedreng når man er 13. men det kommer an på hvor det er, ved ik lige hvor i frederikshavn.
men det er jo bare at gå rundt og spørge om der er nogle der mangler en til at komme og arbejde efter skoletid. min søster på 14 arbejder ved edc mæglerne. så prøv sådan nogle steder og f.eks advokatkontor osv

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 21-08-05 13:31

altså jeg fik omkring 60 kr i timen for at slæbe flasker i dagligbrusen. - Det er vel ok, når man er under 18?

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-08-05 13:50

Da jeg var omkring 15 år gammel og havde brug for nogle penge, gik jeg rundt til samtlige butikker i byen indtil jeg fik et positivt respons (kan huske at det ikke var specielt rart mens det stod på, men bagefter stod jeg jo med et job)
Jeg blev opvasker på en restaurant indtil jeg blev 18, det var forholdvist hårdt, da jeg tit havde lange vagter, men tilgengæld tjente jeg derfor hurtigt en masse penge

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-08-05 13:52

hov... min pointe var selvfølgelig at du skulle gøre noget tilsvarende, hvis du ikke kritisk så er jeg sikker på du finder et

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 21-08-05 14:02

ja. jeg har også altid fundet mine job ved at gå rundt og spørge indtil der var et..

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 21-08-05 17:04

Jeg foreslår du går til den nærmeste brugs, og spørger, om de har brug for en FRISK flaskedreng! Hvis du virker motiveret og engageret kan det kun gå godt!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-05 18:52

iflg. Hk må du ikke arbejde som flakedreng før du er 15 år, men hvis jeg var dig, ville jeg søge alligevel, du kan jo højst få afslag. Du må gå med reklamer fra du er 13 år, men der er ikke så mange reklamer mere, og slet ingen penge, så det job vil jeg ikke anbefale dig

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 22-08-05 14:28

Jeg er enig med nordsted. Reklamer er det værste der findes.. man arbejder i 4.-5 timer, og får kun 2-300 kr om måneden!

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 22-08-05 16:56

men altså, jeg har tænkt mig at spørge rundt omkring, men hvilke butikker er det jeg skal søge i ? vi har superbrugsen, alta, storkøb, føtex, fakta, og sådan..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-05 17:09

du kan da søge hos dem alle, men hvis de holder sig til loven, må du ikke være ansat som flaskedreng endnu, du kan også søge hos automekanikere, måske du kan blive fejedreng, jeg er ikke sikker på hvor gammel man skal være der, der er ikke ret meget du må arbejde med iflg. loven når du er 14 år, det er sådan nogle tåbelige jobs, som lægge rent tøj sammen, samle grankogler (hvor de så lige er) gå med reklamer

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 22-08-05 17:15

Okay, hehe..
Samle grankogler ? :s :b
hehe.. hmm, men tror du jeg kan tjene godt på det ?
nu hvor jeg heller ikke er mere end 14

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-05 17:25

jeg ved ikke hvor du kan finde et job som grankogleopsamler, jeg ved bare at det er noget en på 14 år må, jeg bad engang arbejdsministeriet om liste over jobmuligheder for en 14 årig, derfor ved jeg det var tilladt

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 22-08-05 19:37

Jeg skulle vidst have omformuleret mig.. :b
Jeg prøver at skrive det igen :

Okay, hehe..
Samle grankogler ? :s :b
hehe.. hmm, men tror du jeg kan tjene godt på de der job's?
nu hvor jeg heller ikke er mere end 14

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-05 19:50

http://www.jobpatruljen.dk/sw1189.asp her ser du løntariffen, herfra skal du så trække ambi (en slags skat, men det er ikke skat, men skal trækkes fra din løn, selv om du har frikort) jeg kan ikke huske hvor meget ambi'en er på men 8-9%, så det er ikke noget du bliver rig af, for du må heller ikke arbejde mere end to timer på hverdage, og lidt mere i week-enden - altså hvis loven skal holdes -. Min ene søn arbejdede mere end hvad loven sagde, da var han 16 år, og da jeg snakkede med HK om det, sagde jeg at jeg hellere ville ha' han arbejdede end hang ud med f.eks druk e.lign, det godtog de. Men gå ud og søg, det kan være at lige præcis du er heldig , du kan også sætte en annonce i avisen, hvor du søger et eftermiddagsjob

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 22-08-05 19:53

det forstod jeg ikke lige helt det der som stod derinde..
hehe