/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Faste indvendige lamper...
Fra : erling_l
Vist : 5878 gange
100 point
Dato : 20-08-05 22:48

Jeg har solgt mit hus, og i salgsaftalen står "faste indvendige lamper" medfølger - men jeg har forgæves søgt efter, hvad det egentlig er. Min umiddelbare opfattelse er, at der er sådan noget som indbygningsspot osv, der efterlader "strittende" ledninger og huller, hvis de nedtages. Men er det rigtigt ?

Jeg har både brug for en definition og en henvisning til, hvor jeg finder det rent juridisk. Køber skal naturligvis have det med, han har ret til - men omvendt heller ikke mere.....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-08-05 22:55

Erling -> Du har ret i din definition, men en lovhenvisning kan jeg ikke give. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-05 23:30

Populært sagt, alle lamper der ikke bare er monteret så de hænger i en ledning fra et loftophæng el. lign.
Fastmonteret er noget der er sat fast direkte på væg eller loft.
Så altså alt hvad der hedder indbyggede spots, væg/loftmonterede lamper og armaturer o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 20-08-05 23:39

Det er det, jeg er i tvivl om, dova, Jeg tror nemlig ikke, at væg (og for den sags skyld loft) monterede lamper nødvendigvis er faste. Jeg tror, at man godt må medtage vægmonterede lamper, såfremt der bare er dåser bagved, så ikke er "åbent til installionen" - men jeg mangler definitionen.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 21-08-05 00:16

Om en lampe er fast eller ej afhænger af hvordan den er tilsluttet installationen..

Pendler der er tilsluttet et lampeudtag eller et lampestik er IKKE fast.

En loftmonteret lampe er fast hvis den faste installation afsluttes i lampen, men løs hvis den er tilsluttet et lampeudtag med en tilledning.

stort set samme fremgangsmåde kan du vurdere væglamper m.m. ud fra.

Armaturer i badeværelsesmøbler og under overskabe i køkkenet er normalt faste

Indbyggede spot i lofter er altid faste

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 21-08-05 00:32

Tror du har ret, T ... men hvor kan jeg se det på tryk ??

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 21-08-05 00:57

Erling: Jeg er ikke sikker på at det står nogen fast definition nogen steder ... Det springende punkt er om der er en tilledning, eller om der ikke er det... Hvis der ikke er nogen tilledning bliver brugsgenstande (i dette tilfælde belysninger) betragtet som en del af den faste installation.

En anden måde at stille det op på er vel egentligt sådan her:

Hvis belysningen IKKE må opsættes eller nedtages af andre end autoriserede el-installatører (herunder udvendige lamper)

Eller hvis demontering af belysningerne medfører helt eller delvist ødelagte bygningsdele (herunder huller i loftet efter halogenspots)

så skal de blive siddende...

Men så igen ... I en hushandel er der normer for hvad man gør, men der er ikke andre regler end dem sælger og køber aftaler med hinanden

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 21-08-05 10:13

Hej Erling_l
Det er som Dansende_T skriver, alle ledninger der er direkte forbundet til den faste instalation eller er boret ind i vægge, lofter eller skabe er faste, og hvis de er forbundet med en lampeledning der er forbundet til et lampeudtag (roset) eller en stikkontakt, må du tage dem med, dette gælder også lamper der er skruet op på undersiden af overskabene i køkkenet, hvis lamperne sidder uden på skabet, men det er normalt at man efterlader disse lamper, lige som det er en gammel tradition at der ALTID er lys på toilettet/badeværelset. DISSE REGLER STÅR IKKE NOGEN STEDER MEN ER SÅKALDTE USKREVNE LOVE.
mvh
Bjarnebr
P.S. jeg syntes du skal give pointene til Dansende_T, da han først gav det rigtige svar.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 21-08-05 11:47

Konkret sag: Jeg har sat en ekstra lampe op på væggen i mit badeværelse - en lampe, som jeg godt kan lide. Fjernes den, sidder der et 50x50 lampeudtag. Der er naturligvis masser af andet lys i badeværelset (sidder 6 indbygningsspot med lysdæmp og hele molevitten). Ud fra begge jeres definitioner, skulle der ikke være nogen problem: Omvendt vil jeg igen bare gerne have en egentlig formel definition på "faste indvendige lamper" (og gerne den med tilledningen ).

Fakta er, at jeg gerne vil have lampen med - men i betragtning afforholdet mellem en handel med et hus og prisen på en enkelt lampe, har jeg ikke den store interesse i at sætte tingene på spidsen. Kan jeg finde en definition, der gør, at jeg må tage den med, ja, så gør jeg det.... men ellers må den jo blive hængende.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 100 point
Dato : 21-08-05 11:55

Lidt "oplysning".

http://kortlink.dk/ret-raad/yw8

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : erling_l

Dato : 21-08-05 18:43

Jeg ville gerne give lidt til I 2 andre også, men skal jo vælge - og det primære for mig var, som flere steder beskrevet, lidt "lovmæssig" henvisning. Derfor er jakjoe's svar det mest brugbare for mig.

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-08-05 19:44

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe