/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
CHILI CON CARNE !!
Fra : vibse68
Vist : 3360 gange
200 point
Dato : 19-08-05 19:46

Jeg søger en opskrift på Chilli con carne, MEN ikke en hvilken som helst opskrift. Det skal Nemlig være den, der er i en af Anna Larsen Opskriftbøger dvs. en fedtfattig opskrift.
Så der er point til den der gider skrive opskriften af, jeg kan godt nøjes med en oversigt over Ingredienserne.
mvh
Vibse

Accepteret svar
Fra : droslerne

Modtaget 210 point
Dato : 19-08-05 20:09

Da jeg mener det er den jeg har liggende, det 100 % der står anna Larsen på den
Hilsen Robert

Ingredienser:
ca. 400 g magert hakket okse- eller kalvekød
2 grofthakkede zittauerløg (Det gule husholdningsløg)
Et par fed fintrevne eller pressede hvidløg (eller efter smag og behag)
Havsalt og friskkværnet sort peber
Mørk balsamico, ca. 1 dl
En god pilsner
1 rød og 1 grøn peberfrugt
1 rød chili (halvdelen hel, halvdelen hakket, kernerne fjernes - pas på øjne, vask hænder og skærebræt)
2-3 laurbærblade
ca. 10 enebær (som knuses let)
1 tsk. spidskommen
1 spsk. honning
2 små stykker god chokolade med højt kakaoindhold, ca. 10 g, (Jeg har brugt Valrhona chokolade, men der findes gode chokolader i supermarkeder, som alternativer)
2 dl majs (gerne fra en dåse)
1 dåse flåede, hakkede tomater
2 dl kidneybønner - eller en dåse - hvis rå: Opblød dem i koldt vand natten over, skyl dem og kog dem en halv time.

Kom kødet over i en god gryde eller sautépande og skyl det evt*. Kom løg og hvidløg i en varm pande eller gryde og spæd med balsamico og øl. Når løgene er blanke og gennemsigtige kommes kødet ved og herefter peberfrugt, chili, laurbærblade, enebær, spidskommen, honning, chokolade, majs, tomater og bønner. Lad retten småsimre ca. 10-15 min. og smag til med salt og peber og evt. mere chili. Det er en god ide at vente til sidst med majsene, så de ikke overkoges. Kom dem evt. i 5 min. før retten er færdig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-08-05 20:35

TORSDAG
CHILI CON CARNE
200 g hvide bønner
400 g magert hakket oksekød
2 zittauerløg
2 fed hvidløg
1 tsk. olivenolie
havsalt og friskkv. sort peber
1 dl mørk balsamico eddike
1 pilsner
1 rød og 1 grøn peberfrugt
1 rød chili
2 laurbærblade
10 enebær
1 tsk. spidskommen
1 spsk. honning
10 g mørk chokolade
2 små dåser majs
1 ds. flåede, hakkede tomater
1 spsk. olivenolie
Tilbehør: evt. fromage frais og friskhakket persille

Tilberedning: Skyl og læg bønnerne i blød på køl aftenen før. Skyl og kog nu bønnerne i en time. Hak løg og riv/pres hvidløg, vend dette i en gryde med olivenolie, steg til de er bløde. Kom kødet ved og krydr med salt og peber. Kom balsamico, øl, groft hakkede peberfrugter, finthakket chili, laurbærblade, let knuste enebær og spidskommen ved. Lad retten simre i 15 min. Kom tomater, majs, og bønner ved. Varm godt i gennem. Kom honning og chokolade i og smag til. Vend slutteligt en spsk. olivenolie i retten. Serveres evt. med en spsk. fromage frais og friskhakket persille.

Fra denne side

http://www.sondagsavisen.dk/Site/Laser/Artikler/Spise/9631341.htm

Hilsen ans

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-08-05 01:30

Ans'es opskrift er mere Chili con Arne
Men dejlige opskrifter Mmm!

Godkendelse af svar
Fra : vibse68

Dato : 20-08-05 12:48

Tak for svaret droslerne.
I skrev godt nok den sammme opskrift, men fordi du var den første, og havde personlige kommentar til den, valgte jeg at give dig point.
Vibse

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 20-08-05 19:20

selv tak
hilsen Robert