/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
AMD K6 233
Fra : Kjeld
Vist : 511 gange
100 point
Dato : 15-10-02 13:19

Hej! Jeg har ovennævnte maskine med 128 MB ram, og nu har jeg købt en klods på 256 MB ram, men den vil kun finde de 256 MB hvad gør jeg forkert. Jeg havde taget den gamle ramklods med da jeg købte den nye, så jeg skulle mene de kunne passe sammen.

Please help me

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-10-02 12:12

Prøv evt. at bytte rundt på ram-klodserne.
Check at de sidder rigtigt.
Se i vejledningen til dit bundkort hvor meget ram det understøtter.

"Kjeld" <Kjeld.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:GGSq9.108318$Qk5.4755834@news010.worldonline.dk...
> Hej! Jeg har ovennævnte maskine med 128 MB ram, og nu har jeg købt en
> klods på 256 MB ram, men den vil kun finde de 256 MB hvad gør jeg
> forkert. Jeg havde taget den gamle ramklods med da jeg købte den nye, så
> jeg skulle mene de kunne passe sammen.
>
> Please help me
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-10-02 12:42

Kjeld skrev:

> Hej! Jeg har ovennævnte maskine med 128 MB ram, og nu har jeg købt en
> klods på 256 MB ram, men den vil kun finde de 256 MB hvad gør jeg
> forkert. Jeg havde taget den gamle ramklods med da jeg købte den nye,
> så jeg skulle mene de kunne passe sammen.

Det kan godt være, at klodserne passer sammen i et _andet_ bundkort, og ikke
i dit. Er du sikker på, at dit bundkort understøtter så store klodser?
Hvilket bundkort har du?

/Chr

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-10-02 12:44

Kjeld wrote:
> Hej! Jeg har ovennævnte maskine med 128 MB ram, og nu har jeg købt en
> klods på 256 MB ram, men den vil kun finde de 256 MB hvad gør jeg
> forkert. Jeg havde taget den gamle ramklods med da jeg købte den nye, så
> jeg skulle mene de kunne passe sammen.

Din gamle er vel en dobbeltsidet klods, og den nye er en enkeltsidet,
som dit bundkort ikke understøtter?

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 15-10-02 16:16

Jeg er ked af at folk har så travlt, at de ikke læser dit problem.. den registrere kun den NYE ram-kreds (256), er det rigtigt?
Og altså IKKE den gamle (128).

For at kunne hjælpe, er det strengt nødvendigt at du opgir dit bundkort.

Navnet står sandsynligvis ca. på midten af OVER-siden, eller i et hjørne, med en slags "guld"skrift. (fx "WST 270KM")

Kan indeholde både bogstaver, og tal - tallene er også vigtige. Muligvis også et revisions-nummer, med lidt mindre bogstaver (fx "REV 3.3B").

Hvis du opgiver alle informationer, er det nemmere at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-10-02 15:22

"Kjeld" <Kjeld.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:GGSq9.108318$Qk5.4755834@news010.worldonline.dk...
> Hej! Jeg har ovennævnte maskine med 128 MB ram, og nu har jeg købt en
> klods på 256 MB ram, men den vil kun finde de 256 MB hvad gør jeg
> forkert. Jeg havde taget den gamle ramklods med da jeg købte den nye, så
> jeg skulle mene de kunne passe sammen.
>
> Please help me
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
med et så gammel cpu er der stor chance for at bundkortet kun understøtter
128 mb pr. ramblok.Jeg har stadig et Asus TX97-X som havde en AMD 233 mhz
fra starten (købt i Feb. 98) og det kan kun køre med max. 128 mb blokke.Så
du må nok overveje et nut bundkort.....Læs evt i manualen....Mit Asus kan
kun køre med 2 blokke i ad gangen selvom der er plads til 3......

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 15-10-02 20:10

Til Cinnober + andre...

Jeg er forvirret over, hvordan det kan betydning fx hvor stor en ramblok bundkortet understøtter.. Kjeld skriver jo netop at

____________

..den vil kun finde de 256 MB..
____________

altså, så fungerer den nye, 256MB ramblok tilsyneladende fint. Ville den det, hvis bundkortet kun understøttede op til 128MB?

Jeg er forvirret.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-10-02 20:37

Jeg vil nu give kinajumjum ret, og Kjeld for at du får et optimalt og ikke halve gætværk, som det desværre er lige nu er du nød til at oplyse følgende :

producent :
model :
ram-moduler :
cpu :

Alt andet lige er du jo bedst tjent med et så fyldestgørende svar som muligt, det du indtil videre har set er mere gætværk end sagligt.

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-02 12:13

Hej Kinajumjum,

problemet er at Cinnober og de andre er nyhedsbruger... og før de ka' læse en besked herinde fra ska' man trykke på "skriv til nyhedsbruger" før beskeden bliver sendt ud til nyhedsgruppen... det er kun det første sprøgsmål der bliver sendt ud på nyhedsgruppen, hvis der er en nyhedsgruppe tilkoblet kategorien man har spurgt i og har valgt at det også ska' sendes ud til nyhedsgruppen... du ka' her se hvordan indlægget ser ud ude på nyhedsgruppen "dk.edb.hardware"... -->
http://www.kandu.dk/dk/news/223703/groupid/30610

så indlægget her har 2 liv... et herinde på kandu og et ude på nyhedsgruppen... beskeder til indlægget ude på nyhedsgruppen bliver automatisk flettet ind i indlægget herinde på kandu, men ikke omvendt, med mindre man bruger funktionen "skriv til nyhedsbruger"...

--------------------------------------------------------------------------

til Kjeld,

hvis du ikke er sikker på hva' dit bundkort hedder, ka' du bl.a. bruge dette program "BIOS Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... ind på siden så vi ka' kigge på det...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------
programmet er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : Kjeld

Dato : 29-02-04 09:22

Tak for svaret strarup.