/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Køb af kamara i udlandet
Fra : Jake20
Vist : 652 gange
100 point
Dato : 18-08-05 15:30

Jeg rejser et halv år til asien nu her, men kan ikke finde ud af om det er en god ide at købe kamara/videokamara der ude istedet for her hjemme. Det er billiger der ude men går lortet i stykker er er det noget nemmer at brokke sig hvis den var købt i dk.
Så hvis der er nogen der har nogle gode råd, så siger jeg mange tak...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 15:40

Min bror har købt i østen, han har så købt et kamera som han viste kunne blive rep. her i landet, hvis nu uheldet skulle være ude

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-08-05 15:46

For det første skal du være klar over, at du vil få problemer med en dansk manual.
Derudover skal du sikre dig, at du minimum får en Engelsk manual og at menuvalg m.m. kan omstilles til Engelsk (evt. også Dansk).

Jeg har en bekendt som købte et kamera i Østen og alle menuer er på Japansk - det gør det lidt vanskeligt.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 18-08-05 16:08

...og pas på med sælgers garantier for at du kan få kameraet repareret i Danmark på garantien.Jeg købte et kamera i marts på GranCanaria og der forsikrede sælger mig (og dokumenterede det også) at der var sådan en garanti og en forhandler/importør i Danmark. Men det er der ikke - mere ;-(
Skidtet gik i stykker 2 måneder senere og så var der ingen spor af en forhandler i Danmark !! Og det viste sig også at garantien kun gælder i 3 måneder når man køber på GC.

Så mit råd er: Check med en lokal fotohandler hvilke mærker (Olympus, Canon etc.) der yder garanti i Danmark - inden du tager afsted.

Iøvrigt viste det sig ovenikøbet at mit billige kamera som jeg sparede maaaange penge på at købe på GC - kostede det samme herhjemme hehe
Jeg har lært lektien - jeg køber ALDRIG mere teknik i udlandet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-08-05 16:12

Og pas på med piratkopier.
Eks. Sonny skal forestille at være Sony.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-08-05 16:56

WalkingChicken har 100% ret. Du roder dig nemt ind i shit, og det er ofte lige så billigt at købe i DK. For et sådant køb gælder dansk lovgivning og det giver en vis sikkerhed. Hilsen Arne

God tur forresten

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 17:09

Jeg tror nu stadig der er penge at sparer på kamera/video i Østen, i forhold til DK og GC, og tager du alle de forholdsregler som er beskrevet, ville jeg godt vove forsøget, min bror har i hvert tilfælde ikke fortrudt. P.s. han købte også briller med titanstel derude, det kostede ham kun en brøk af hvad han skulle have givet herhjemme, (hvis du nu stod og havde brug for sådan nogle)

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-08-05 17:10

Du kan godt købe i udlandet, og hvis du vælger en autoriseret handler, kan du også få det rigtige kamera.

Hvis du køber indenfor EU, kan du sende efter det uden told. Du kan ofte spare 30 - 40 % i forhold til Danmark, typisk mest på de dyreste. Eftersom mange danske virksomheder selv har parallelimport, kan du dog nogen gange komme langt ned i pris i Danmark også.

De fleste store har EU garanti. Det vil sige, at du kan få lavet kamera i Danmark, selv om det er købt i udlandet. Det gælder dog kun reparationer - hvis der er softwareopdateringer osv., er disse ikke dækket af EU garanti. Skal du have det gjort, vil deu typisk kunne få det gjort - men mod betaling.

Derimod er der mig bekendt INGEN, der længere har garantibehandling i EU, hvis kameraet er købt f.eks. i Østen eller USA. Det betyder ikke, at du ikke kan få det repareret - men det betyder, at du skal sende det til den oprindelige butik for reparation - og det er stort set aldrig dækket af garantien (dvs. reparationen er, men ikke porto) - og så tager det typisk lang tid.

Du kan let komme til at tage et kamera med hjem, hvis du selv er der - men vær opmærksom på, at der er fortoldning, hvis du sender efter det udenfor EU. Som minimum er det momsen oveni. Du kan ofte købe kamera i USA til samme beløb i $, som du giver herhjemme i EU - men bliver det fortoldet, ryger fortjenesten.

Brugsanvisninger på dansk kan købes.... men de tager udgangspunkt i serienummeret på kameraet - og er det ikke en dansk udgave, er det ofte 500 - 1200 kr for en kopi.

Vær i øvrigt opmærksom på, at danske hjemmesider og eller danske butikker med parallelimport naturligvis er under dansk købelov - men omvendt vil du typisk stadigvæk opleve, at de skal have kameraet sendt til udlandet for reparation - og at det derfor ofte tager længere tid.

For mig er det egentlig et spørgsmål om tro: Tror du på, at et kamera holder garantiperioden ud - hvad de fleste gør (og er du ligeglad med dansk brugsanvisning) så køb det i udlandet - ellers lad være. Og kigger du dig godt for, er der faktisk forholdvis billige forhandlere af kameraer i Danmark også.

check f.eks. kamerahuset.dk - et Nikon D70S til 7995 med objektiv.... det er godt nok billigt - og fås faktisk ikke væsentligt billigere, hvis der betales import og told.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-08-05 17:45

Det er et uhyggeligt svært spørgsmål at svare på, det du stiller. Jeg tror ikke der findes et entydigt svar på det.
Jeg er ofte i østen, især Hong Kong & Singapore (faktisk sidder jeg lige nu i Kina). Det kommer meget an på hvad du vil have, og hvad du skal bruge det til. Mange mennesker er blevet snydt ved at købe kameraer i østen, medens andre har lavet en virkelig god handel.
Bare det at sammenligne priser i DK & østen er ofte uoverskulig, da selv den samme model, mange gange bliver leveret med forskellig software, afhænging af hvor du køber det.
Lad mig give dig et eksempel:
Jeg købte i Marts, et Sony digital videokamera (verdens mindste) i Singapore. Jeg gav Ca. 4200 kr. for det. Da jeg købte det fandtes det ikke på markedet i DK, men det var på vej, til Ca. 9000 Kr. Jeg var ude efter en helt bestemt funktion i kameraet, som det jeg købte i Singapore havde. Nu er det kommet på markedet i DK, men den funktion jeg gik efter, er ikke i den "danske" model (magen til) på grund af danske toldregler. Jeg har altså sparet penge ved at købe det pågældende kamera i Singapore, og oven i købet fået en funktion med, der ikke findes hvis du køber nøjagtigt den samme model i DK.
Min historie med Sony kameraet er en, hvor jeg virkeligt har fået meget for pengene, desværre kender jeg også mange mange historier, hvor det har været modsat.