/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
HJÆLP, Holland UDEN pas.
Fra : maj_britt
Vist : 2285 gange
100 point
Dato : 15-08-05 17:02

Knægten min på 20 VIL til Holland og se Brøndby spille her d. 24.

Han har ikke noget gyldigt pas, han kan ikke nå at forny det, hvad er risikoen for at tage afsted uden pas?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-05 17:08

Det er jo uden for højsæson, så hvis han piver på paskontoret, kan det da være de kan nå det. Ellers må han jo vove det, når nu han VIL, han kan tage det gamle pas med, mange gange ser en evt. paskontrol bare forsiden og acc. så snart de ser det er rødbedefarvet

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-08-05 17:10

Er der ikke noget med man få lavet et pas hurtigere via lufthavnens paskontor. Det er så lidt dyre, men hurtigere...

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-08-05 17:15

Jo jo, men han har jo ikk de penge til at forny det s****pas.............hvad sker der, hvis han bliver taget i Holland uden pas?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-08-05 17:16
Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-08-05 17:18

Du skal kopiere HELE linket ind i adr. linien.

http://www.cph.dk/cph/go.aspxMsmGo.exegrab_id=59&page_id=7077888&query=pas&hiword=PASKONTROL+SCHENGEN+pas+

Pas er den eneste form for legal dokumentation, man har i udlandet.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-08-05 17:20

linket funker ikke... Besøg www.cph.dk Skriv PAS i >søgeord og læs så under> Paskontrol.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-08-05 17:24

Aha, den går sq nok, de tager bilen, 3 knægte, to uden pas

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-08-05 17:32

Så kan de spjælde den sammen...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-05 17:52

maj-britt

Kan du ikke låne ham de penge til passet. Han vil på paskontoret få udstedt et midlertidigt pas, men der skal betales for fornyelsen.

Dum ide at lade ham rejse til Holland uden pas. Han skal have et pas med.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-08-05 18:52

Jo, men han har jo pas med, det er bare udløbet.

Han får ingen penge af mig, jeg er jo en fattig enlig mor til 4

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-05 18:56

jeg kan lige forestille mig sceneriet herhjemme, drengen vil afsted, men har brugt penge på - for unge - livsnødvendigheder, som pizza, bio, og byture, og forventer at moar må kunne forstå nødvendigheden af en tur til Holland, jeg ville også nægte at låne, jeg ville være bekymret på drengens vegne om han nu får en bøde mm. men i bund og grund kunne han jo bare blive hjemme. Han er jo en gut på 20 år, og må jo så selv tage evt. konsekvenser af sine handlinger.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-05 19:16

Han kan jo være heldig at det går godt.

Er han uheldig, så vil jeg tro at det kommer til at koste mere end de kr. 600,-, som det koster at få passet fornyet.

At han har sit gamle pas med gør jo ikke passet gyldigt.

Det er da klart at han selv må tage konsekvenserne. Som mor ville jeg fraråde at han rejste uden pas.

Citat
Han har ikke noget gyldigt pas, han kan ikke nå at forny det, hvad er risikoen for at tage afsted uden pas?

Det var dit oprindelige spørgsmål. Til det kan jeg svare, at det kan han

Bliver han af en eller anden grund kontaktet af politiet i enten Tyskland eller Holland, så hænger han på den ved ikke at have et gyldigt pas med.

Men det kan jo være at du snart stiller et spørgsmål: "Hjælp min søn kan ikke komme hjem"

Kommentar
Fra : Cookies

Dato : 15-08-05 19:20

Bliver han taget med et pas der er udløbet får han en bøde. Hvor stor ved jeg ikke,men nok større end hvad et nyt pas koster , og det kan næppe svare sig at forsøge at tale sig ud af snyderiet.

Lån ham dog lidt penge. Du får dem vel igen?

Kommentar
Fra : Cookies

Dato : 15-08-05 19:28

er der i øvrigt ikke noget med at gyldighedstiden for et pas kan forlænges, hvis passet er udløbet inden for de sidste 2 år?

søger lige lidt efter et svar.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 15-08-05 19:34

Fra egen erfaring ved jeg, at man én gang i sit pas uden omkostninger kan få fornyet. Dato bliver tilføjet, mens man venter. - Men dato kan ikke ændres !!!

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-05 19:34

Man får så et midlertidigt pas, men skal betale en fornyelse. Det nye pas kan man så hente, når man er hjemme igen.

Det midlertide pas gælder i 6 mdr. (tror jeg nok)

Det prøvede jeg sidste år.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-05 19:38

midlertidige

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 15-08-05 19:42

Nej, man får skrevet i sit ordinære pas, men det kan man kun en gang.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-05 20:20

Balcanard

Det du beskriver tror jeg er hvis passet ikke er udløbet før man rejser, men kommer hjem efter udløbsdatoen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-05 20:36

maj_britt

Ring til det lokale paskontor.

Spørg om det koster noget at få en midlertidig forlængelse af passet.
Du behøver jo ikke fortælle om din søns rejse.

Bagefter kan du jo ringe til den tyske og hollandske ambassade og forhøre dig om bødestørrelsen hvis man rejser uden gyldigt pas.

Så kan du fortælle din søn hvad han kan forvente, hvis han tager af sted.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-05 20:41

Jeg ville lade sønnen selv klarer de tlf. opringninger, han er trods alt 20 år

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-05 20:52

Nu skulle det ikke være umuligt at få fornyet passet inden d. 24.

Men med et udløbet pas, får man en bøde, ikke vanvittig stor.
Det var værre hvis han ikke havde noget pas med sig.

Tidligere (ved ikke om man kan det mere) kunne man hvis man f.eks. havde glemt sit pas, få udstedt et såkaldt transitpas på grænsen til Tyskland, som kostede 75,- og galdt i en kortere periode.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-05 20:53

Jeg har også en søn på den alder. Jeg som mor ville ringe og så fortælle min søn om de evt. konsekvenser, der kunne være forbundet ved at rejse uden gyldigt pas.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-08-05 21:12

Enig, ans, jeg ringer, han er trods alt min søn.

Jeg vil høre i morgen på paskontoret om de kan forlænge det midlertidigt.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 15-08-05 22:13

Du kan få lavet et pas i Lufthavnen på en time (politiet i lufthavnen)

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-08-05 18:31

Så er der ringet til paskontoret.

Han kan få forlænget sit gamle pas, HVIS det er udløbet indenfor 2 år ( og hans udløb for 2½ år siden)

Han kan få det forlænget midlertidigt og så betale for passet, når han kommer hjem.

Og I kender jo unge mennesker, ikk sandt, fordi nu har han nemlig lavet et overtræk på 1500 i banken og så vil han hellere lave bil for de penge.

Som han sagde: Brøndby vinder jo ikk alligevel, så ryger de i ..........(en eller anden turnering, som jeg absolut ikke kan huske navnet på), så kan jeg vel tage afsted til den tid, mor.......

ALTSÅ, bøøøøøøøøøørn, her sætter man himmel og hav i bevægelse og så laver han bare bil.

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 16-08-05 18:34

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-05 18:44

Det kan jeg godt skrive under på... små børn små problemer, store børn store problemer,(selv om dette nu ikke var et stort problem, så tænker man alligevel) mon det nogen sinde får en ende, eller er det sådan at være mor

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-08-05 19:03

Tak maj_britt

Ja børn.

Sidste år rejste min ældste søn, som ikke er hjemmeboende, til Portugal for at se EM i fodfold.

Han nåede lige den første dag at se Danmark spille. Det var vigtigere end at finde et sted at sove. Han fandt så sent på aftenen en meget stor græsplæne. Han lagde sig til at sove. Vågnede på et eller andet tidspunkt næste dag. Det var klik klik klik lyde der vækkede ham.
En flok turister stod der og tog billeder af min søn, som lå og sov i en park. Hans dyne var Dannebrogsflaget.
Han blev da vækket og kunne tage videre til næste kamp.

Ja de børn, men vi holder jo af dem.

Så vil jeg da håbe at det er en bil i Danmark han laver

Hilsen ans