/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ford sierra problemer igen...
Fra : frueyde
Vist : 1896 gange
220 point
Dato : 11-08-05 17:21

Ja så er den gal igen, det er åbenbart noget periodisk der er galt. Pludslig vil den ikke starte. Vi har testet benzinpumpen den kører fint. vil meget gerne uddybe og forklare mere hvis der er en der kan hjælpe os, og så er der 500 ekstra point(og skal nok lukke spørsmålet)

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 11-08-05 17:32

Hej Frueyde!

Jeg havde ligende problem med min gamle sierra!
Der går en ledning fra dit tændingsmudul til din strømfordeler. Inde i din strømfordeler er der 3 støbte ledninger & en af disse er sandsynlig vis "knækket" & disse kan ikke repareres, men du kan finde en anden strømfordeler hos din lokale hugger.

Jeg havde ledt efter denne periodiske fejl i et stykke tid, indtil jeg fik snakket med en af de mekanikere der kommer oppe på mit arbejde, han fortalte mig at det var min strømfordeler der var defekt.
Han havde sq ret & indtil den døde til syn havde den ingen periodiske fejl.

Tri

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 11-08-05 17:39

okay, er det hele strømfordeleren, det skal lige siges at det er en dohc model

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-05 17:39

Du kan teste din strømfordeler og kabler ved at sprøjte med en vandforstøver henover ledninger og dæksel, hvis den så ikke kan starte, er der fejl enten i dækslet eller i ledningerne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-05 17:40

hov.... tjek også lige dækslet og rotoren for revner og

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 11-08-05 17:44

Nordsted
dæksel og rotor, kabler og tændrør blev skiftet i foråret

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 11-08-05 18:04

Min gamle sierra var godt nok kun en OHC, men jeg går ud fra at en DOHC også har en strømfordeler at samme type som min gamle OHC, da Ford er glade for at bruge samme løsdele til mange af deres motore.

Tag en lille samtale med en af de små værksteder i dit nærområde, de har hvad der skal til at måle på en strømfordeler.

Tri

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 230 point
Dato : 11-08-05 18:51

Tag et tendrør ud og læg det til stel og prøv at starte, så kan du se om det er gnist. Er det det, så er strøm fordeler og rotor og hvis det er platiner ok. Er det ikke gnist så må du begynne at søge efter fejlen.
Ingen gnist: Kontroller tændspolen: Alle ledninger skal være afmonteret, når følgende kontrolleres: Primærsiden i spolen udmåles mellem klemme 1 og 15. Modstanden skal være mellem 0 og 2 ohm, hvis anlægget er monteret med formodstand. Er der ingen formodstand, skal modstanden være mellem 3 og 4 ohm.

Sekundærsiden udmåles mellem klemme 1 og 4 eller mellem klemme 15 og 4. Modstanden skal her være mellem 4 og 10 Kohm. Endelig skal man kontrollere overgang til stel. Der må ikke være overgang til stel fra hverken klemme 1, 4 eller 15.

Kontroller tændkabler. Modstanden skal blive større, jo længere de er: Modstanden ligger typisk mellem 0,2 Kohm og 1,5 Kohm.

Kontroller strømfordelerdækslet - kullet i midten skal være intakt. De fire kontaktpunkter skal være pæne og rene.

Kontroller rotoren - kontaktpunkter skal være pæne.

Kontroller platiner. Der må ikke være aflejringer på kontaktfladerne. Kontroller afstanden mellem platinernes kontaktflader. Denne måles, når platinet er løftet til største afstand (platinet står midt på knasten). Juster om nødvendigt platiner.

Det kan også være dårlig kompresjon. Det må du tjekke. Du siger at den får benzin , men er benzin trykket ok? Det kan også være fejlen.
alimak

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 11-08-05 19:24

almink
det må vi gå i gennem, nu er maanden taget på job så det bliver i morgen, med hensyn til benzintrykket aner jeg ikke noget om det, men det er rigtig godt at få alle de forslag, vi var klar til at købe en ny benzinpumpe til 2200 i dag, men fandt ud af det ikke var den. Så det er godt at kan udlukke nogen ting.....hurra for kandu

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 11-08-05 20:50

sorry alimak....skynder mig at få fat i en staveplade

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 11-08-05 22:56

God aften.

Dengang denne model Sierra med dohc motor blev introduceret på det danske marked fik en ansat hos impor-
tøren ( Ford Motor Compagni) en af disse biler stillet til rådighed. Efter kort tid viste det sig at den havde netop
den fejl med at den af og til ikke ville starte. Den blev naturligvis undersøgt af alle de kloge hoveder hos Ford, dog
uden resultat. Imidlertid fortæller historien at disse mennesker en aften skulle i det kongelige teater, og man skal så
forestille sig fruens reaktion da hun iført sit fineste skrud tager plads i passagersædet med forventning om en dejlig
aften. Sierraen nægter at starte. og efter nogle forsøg stiger fruen ud og i raseri smækker hun døren hårdt i.
Manden prøver lige en gang til og nu starter den som en mis, og aftenen er reddet. Dagen efter ryger bilen ind på
værkstedet hos importøren og der finder man en dårlig stelforbindelse indvendig på højre dørstolpe, Dette stel-
punkt er meget vigtigt da det er stel til det elektroniske styremodul som er anbragt bag handskerummet. Proble-
met er at stelledningen er montere efter at karrosseriet er lakeret, derfor kan der være problemer med forbindelsen,
Uden stel er modulet faktisk strømløs og der er ikke tænding på. Det var også derfor Ford ikke kunne måle nogen
fejl på bilen da modulet så ikke var i stand til at lagre nogen fejlkode. og når den var på værkstedet kørte den ok.

Hvis man vil undersøge dette stelpunkt skal handskerummet afmonteres det gør man ved at åbne det og derefter
trække det bagud. måske skal du også afmontere det stykke plast der sidder ud mod dørstolpen ,

Ude i motorrummet på venstre inderskærm under bremseforstærkeren er der anbragt en lille box med et stik der
indeholder 4 ledninger. det er dette modul der styrer tændingssystemet. Træk stikket af og undersøg stikbenene
for korrosion. Hvis stikket er ok. vil det være et godt bud at udskifte modulet, du kan sikkert få et hos en hugger.

Denne model har ikke nogen egentlig strømfordeler med platiner og andet godt, der er kun tale om et dæksel og
en rotor.

Reiffenstein

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 13-08-05 19:28

alimak
Endelig skal man kontrollere overgang til stel. Der må ikke være overgang til stel fra hverken klemme 1, 4 eller 15.
hvad menes der med det, det andet er kontrolleret og modstanden er 0 ohm mellem klemme 1 og 15 må den det??

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-08-05 21:09

Det menes at når du måler på 1,4 og 15, og til stel,så skal det ikke være kontakt.At det er 0 ohm mellem 1og 15 er ok.
alimak

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 13-08-05 21:16

vi er efterhånden nået der til at det må være tændingsmodulet den er gal med, ved du om en fra en ohc passer til dohc

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-08-05 21:19

Vil tro det men ved det ikke.
alimak

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 13-08-05 21:28

alimak
som før beskrevet strater den fint når den har stået stille i mindst 1 time, når vi har kørt og vil prøve at starte igen er den ikke vil starte, tror du vi har ret i det er tændingssplen den er gal med??

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 13-08-05 21:32

tændingsmodulet skulle der stå

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 13-08-05 22:20

Hej frueyde!

Som jeg skrev tidligere, så lyder det som samme fejl som jeg havde med min Sierra.

Jeg ved godt at en strømfordeler er lidt dyr, men snak med en hugger, de plejer at have en på lager.

Det er ikke dit tændingsmodul, men din strømfordeler der er defekt.

Tri

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-08-05 19:05

Ja, det kan det være,men preiodiske fejl er svære at finde.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : frueyde

Dato : 14-08-05 19:46

Tak for svaret alimak.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-08-05 23:12

Tak selv.
alimak