/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Fed guitar lyd.
Fra : cobran
Vist : 390 gange
120 point
Dato : 10-08-05 18:05

Davs.

I en fed sang som "Bon Jovi´s - Always" bliver det spillet en fed solo i ca. 4.44 min.

Guitaristen kan virkelig få guitaren til at skrige "hvis man kan kalde det, det" når han "bender" strengen, det lyder skide godt.

Jeg prøver at gøre noget ligende men får kun en kedelig lyd der faider ud hurtigt, og der er langt fra den fede, skrigende og langtvarende lyd, og så til min.

Hvad gør manden for at få det sådn!
Jeg ved godt at meget kommer an på ens egen fingre færdighed men syntes godt nok der er langt fra min lyd til den her sang!

Egentlig så så jeg ham også spille sangen engang og så at han bendede strengen og blev ved med det "fik den fede lyd" og den fede lyd kom. Altså man skal vel ikke bruge 20 - 30 år til at lære at gøre det, det var jo kun 1 note han lige rørte ved og bedede...

Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-05 18:12

Der er mange teknikker man kan anvende til "uendeligt" sustain.

En er at spille højt nok.

En anden er guitar med elektrisk hjulpet sustain. Mener Kramer har lavet en engang.

Nå, tilbage til "skriget". Uden at kende nummeret eksakt, mon ikke det du er efter, er når strengen "knipses". Umiddelbart lidt svært at forklare, men plektret holdes så tæt på fingrene, at du faktisk får overtonen frem istedet, idet du samtidig med anslaget, faktisk dæmper/berører strengen med tomlen. Du kan også forsøge istedet at bruge to fingre - tommel og langefinger (eller hvad der nu falder dig nemt). Leg lidt med det, så kommer teknikken pludselig dalene fra himlen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-08-05 18:19

Det har helt sikkert også en del at gøre med kvaliteten af instrumentet og det anlæg det er tilsluttet. Nogle elektriske guitarer har flere features end andre og når det kombineres med et proffessionelt anlæg der både har Woow, Ekko-effekter o.s.v., giver det en stor forskel. Husk at det ikke er alt du ser og hører på TV, der er lige naturligt. Bl.a. derfor er der nogle der synes bedst om akustisk musik. Den er mere ærlig i sit udtryk. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : cwarnich

Dato : 10-08-05 23:14

• Brug de mikrofoner der er tættest på bunden af guitaren, de "skriger" mest.
• Som 3773 siger skal strengen knipses - prøv at holde plekteret lidt skævt, så du faktisk slår strengen med siden af plekteret ( http://www.cyberfret.com/techniques/harmonics/pinch/index.php her er en guide )
• Brug noget overdrive-effect, og følg arne's og 3773's råd

håber det virker

Accepteret svar
Fra : coincident

Modtaget 120 point
Dato : 10-08-05 23:19

Det har selv følgelig noget med måden man holder plekteren på... men tror mere det er en god sustain og en compresser der er skyld i den fine og laaange lyd... har selv spillet guitar i 25 år og det tager da tid at lære men det er lige så vigtigt hvilke lyde man tilføjer sin output... Man kan i dag købe mange fine guitar prossesser der kan lave den lyd og tonering som der er i det nummer!
Håber du finder lyden!
Kan anbefale dig at bruge en guitareffekt der hedder tubescreamer.... den har netop den lyd! Uden teknikken kan du opnå den lange tone ved at bruge en compresser...

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 11-08-05 01:12

ja ok mange gode råd og jeg vil snart tage ned i en musik butik og bla. prøve en tubescreamer. Jeg kan aldrig få nok af gode råd :) Vender snart tilbage

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-08-05 08:36

Uanset mængden af effekter (det kan altsammen være mægtig fedt), er det i højeste grad anslaget, netop som ovenfor beskrevet der kan generere en masse spændende. Øv dig øv dig øv dig, inden du køber bunden ud af pungen. En god guitarist kan få stort set alting til at lyde godt. En dårlig guitarist bliver ikke god af at få noget fedt anlæg.

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 11-08-05 09:46

Du har da ret det er manden og ikke grejet der har den største del... men lyden på netop det nummer (Always) som jeg lyttede på inden mit indlæg har de effekter er jeg sikker på! Ingen og absolut ingen kan på en clean lyd holde tonen så længe det håber jeg du ved!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-08-05 11:16

Spiller jeg højt nok, kan jeg vha feed-back få ligeså lang tone som der er strøm i el-værket. Men jeg skal prøve at lytte Always, og komme med et bud på anvendte effekter.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 11-08-05 13:56

hehe godt med en god diskusion her :)

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 11-08-05 14:00

men 3773 kan du også få hvilken som helst lyd ud af en tjah mer eller mindre begynder el guitar? eller er det fordi du selv har en guitar til mange $$$$ :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-05 08:40

Har faktisk en del spader. Men sjovt nok er alt det der pedalræs unødvendigt. Faktuelt lavede jeg for hunde mange år siden, den fedeste overstyring, vha gl tandberg mono spole båndoptager med indbygget forstærker. På men en Phillips AD 121 12" med tweeter cone og godt med volumen. Tandberg'en havde indbygget et eller andet med en pære der lyste til at "overbelastningssikre". Dette system gav den fedeste overstyring du kan tænke dig og giutaren fløjtede uproblematisk tilbage med det dejligste rimeligt styrbare feedback. I PA'et med en sjat ecko, og vi kunne stå og lege Boston i øveren. Ellers havde jeg i mange år en Twin reverb + kompressor som eneste til at lave lyd.

Min gamle ryg tillader idag kun en multieffektprocessor. Skægt nok bliver man hurtig træt af al sovsen med chorus & flanger, og finder ligeså stille tilbage til "kun compressor + tube-screaming" i dette tilfælde så "kunstigt".

PS Har en Kramer, dog ikke med elektrisk hjulpet feedback.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 14-08-05 01:52

:)
HVIS det nu blir en Tube screamer jeg blir forelsket i, er Ibanez et godt mærke eller er der andet som jeg bude gå efter?

Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 14-08-05 10:52

Ibanez er et udemærket mærke... jeg er selv ejer at en sådan tubescreamer...

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 14-08-05 14:19

fedt ok good good

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 16-08-05 18:41

Tak for svaret coincident. Tager snart ned og ser på en tubescreamer. Det lyder meget til at være den jeg er ude efter.

Mvh. Cobran