/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Parkeringsbøde...
Fra : Flash77
Vist : 2136 gange
100 point
Dato : 09-08-05 22:00

Kan det være rigtigt at man i et temmeligt stort erhvervsområde (Frichsparken i Åbyhøj i Århus) stiller skilte ved indkørslen til området med regler omkring parkering og INGEN andre steder dernde? Det er et STORT område med rigtigt mange parkeringspladser til de forskellige bygninger derinde.

Jeg var ved tandlæge den anden dag, kørte ind i Frichsparken og hen til tandlægens parkeringsplads, med tandlægens skilte på, gik til tandlæge i ca. 40 min. - og da jeg var kørt derfra opdagede jeg en bøde i vinduesviskeren... Først troede jeg at det var en fejl fordi de ikke mente jeg havde været ved tandlæge, men da jeg så læste den stod der at jeg ikke havde parkeringstilladelse og ikke havde stillet P-skive. Jeg havde tjekket rimeligt grundigt da jeg forlod bilen og der var ikke skilte med nogen regler omkring parkering og så gik jeg ind til tandlægen.

Jeg kørte så tilbage for at se om der var skilte jeg ikke havde set og det var der ikke.... Men på vej ud fra Frichsparken står der da så godt nok nogle skilte - men det er da for nemt at man ikke skilter der hvor folk skal parkere om hvad regler der er.

Jeg ringede så til det firma der havde givet mig bøden og sagde at jeg synes der var for dårligt skiltet og at de kunne ringe og tjekke med tandlægen at jeg havde været der ca. 40 min. på det tidspunkt jeg havde fået bøden - men det ville de ikke og de ville fastholde deres krav og hvis jeg ikke ville betale kom den bare i fogedretten.

Jeg fandt dette link:
http://www.aarhus.dk/aa/portal/byogtrafik/indhold?articleId=20610&_refresh=true - så jeg er tydeligvis ikke den eneste der er af den opfattelse at det er en pengemaskine de har lavet med deres P-pladser.

Firmaet der udsteder bøderne hedder Parkeringsgruppen ApS - (Citi Service), C/O Advokatgruppen Århus Administration og Inkasso, Arosgården, Åboulevarden 31, 8000 Århus C - der må da siges at være nogle fællesinteresser et eller andet sted i at et advokat og inkasso firma udsteder bøder på så suspekte måder og efter de har givet bøden kan de på fuldt lovlig vis tjene flere penge på selv at føre sagen i retten og foretage en evt. inkassosag hvis man ikke vil betale dem fordi det er et dybt urimeligt grundlag de er givet på. Jeg synes umidelbart det virker som en useriøst foretagende... Men de har jo sikkert loven i ryggen.

Er der ingen regler for hvordan skiltning skal være? På den side jeg har linket til skriver de at de synes det er rigeligt at skilte ved indkørslen til området - men det ser man jo ikke når det er mange hundrede meter fra hvor man skal parkere.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-08-05 22:13

Shiit...
Du er åbent bart lige gået glip af et program på tv 2 :

Operation X - tak for sidst
Dansk dokumentar.
Morten Spiegelhauer undersøger, om parkeringsvagterne og politiet overholder nogle af de regler, de må formodes selv at kende. Hvert år betaler vi danskere parkeringsafgifter og fartbøder for mange hundrede millioner kroner. Nogle mener, at kontrollens primære funktion er at skovle penge ind i stedet for at have en præventiv virkning på dem, der kører for stærkt og parkerer ulovligt. Selvfølgelig skal vi parkere lovligt og overholde fartgrænserne. Men hvad med dem, der kontrollerer os, som for eksempel parkeringsvagterne - parkerer de lovligt, når de kører rundt og giver os andr e bøder.

Gambrinus

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 60 point
Dato : 09-08-05 22:14

Nej - ingen klare regler.

På privat område kan private hyre firmaer til at håndhæve private parkeringsrestriktioner.
På offentligt område kan politi og kommunale bødebasser udskrive p-bøder i henhold til de kommunale parkeringsregler, samt de generelle parkeringsregler.

Det er en jungle at finde rundt i.

Hvis du er medlem af FDM er det yderst anbefalelsesværdigt at tage kontakt til den juridiske afdeling der kan hjælpe dig med at gribe sagen "rigtigt" an.

Mht skiltning - så er det desværre nok at skilte med dette hvis der står "P zone" på det skilt du omtaler.

- og så skal der naturligvis skiltes hvis der lokalt er afvigelser fra zone reglerne, og på de private områder.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-08-05 22:18

Jeg synes det er helt iorden med de regler der er inde på området - jeg synes bare det er frækt at der overhovedet ingen skilte er der hvor man skal parkere. De undskylder sig med at skilte ville skæmme området - men til trods for det er der skilte ved alle parkeringspladserne hvor der står hvilke firmaer de tilhører - det er da noget modstridende i forhold til deres argument.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-08-05 22:22

De lokale vedtægter for Aarhus politikreds:
http://www.politi.dk/Aarhus/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/parkering/

mvh berpox

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-08-05 22:26

Flash, kontakt da Jacob fra dit link, nægt at betal, lad den gå i retten.........find flere, hvis du mener du har retten på din side.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-08-05 22:34

Berpox: Jeg tror ikke det er under de "almindelige" regler, da det er et privat område.

maj_britt: Jeg ved egentligt ikke om jeg har retten på min side - det har jeg sikkert ikke, men jeg synes det er DYBT urimeligt at de giver bøder med den skiltning. Og der er jo sikkert ingen klare regler omkring hvordan skiltning skal være + at de private P-selskaber jo mere eller mindre selv laver deres regler.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-08-05 22:40

Det må du jo starte med at finde ud af.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-08-05 22:40

De er nogen SVIN andet er der ikke at sige om det. så operation x på tv2 i aftes.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-08-05 22:52

Flash - hvis det er inden for et område "bevogtet" af et nidkært privat p-korps, så skal der skiltes tydeligt ved adgangsvejen(e) til området med hvem der kontrollerer p-forholdene, og hvilke begrænsninger der er gældende.

I en eventuel sag, skal du kunne sandsynliggøre, at dette på ingen måde er tilfældet, og at du har handlet i god tro. Men de er tunge at danse med. FDM har stribevis af sager der ligner din....

mvh berpox

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 09-08-05 23:04

Problemet med disse umoralske selskaber er, at de kun kan standses, ved at påføre dem udgifter der overstiger deres indtægter, og det er nok ikke lovligt. Men det er da en tiltalende tanke.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-08-05 23:14

Hvis vi alle undlader at bruge virksomheder, der enten selv bruger, eller lejer sig ind i ejendomsselskaber, der bruger de suspekte parkeringsrøvere, ville problemet løse sig af sig selv.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-08-05 23:50

Flash77 hvis der er en tvivl om skiltningen, så skulle du have en rimelig chance i en sag, men husk også på at de forretninger der hyret parkeringseelskabet får penge retur for de bøder de udskriver - det har der været meget skriveri om bl.a. om Føtex der fik del i bøderne.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-05 00:22

Der skal ved indkørslen være skiltet med hvilket areal/område parkeringsreglerne gælder, hvilke regler der gælder, og hvem der varetager opsyn/kontrol (altså P-firmaet).

Hvis der er det, er bøden retsmæssig udstedt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 10-08-05 09:45

Som de også viste i Operation X igår (synd du ikke fik set det) var der en holdeplads (ligner det) ved operahuset hvor parkering forbudt skiltet står på den anden side af en kanal! Og der er langt hen til det skilt. Meget lig den situation du beskriver. Det var også så vidt jeg husker også Citi Service der stod for den skiltning..
Men hvis du vil se programmet har du muligheden på TV2 Sputnik (direkte link: http://tv.sputnik.dk/page/2041639/channel/2042550/category/1612140-0/clip/2707419/index.html ).
Det koster 20kr for adgang til Sputnik i 24 timer.

Jeg tror umiddelbart ikke ikke din sag holder i retten medmindre det der står på skiltet også er tvetydigt.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-08-05 12:18

Ja se at få logget på sputnik og se det program Operation X fra igår aftes - så får du et tydeligere svar på hvad du kan gøre ved det.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 10-08-05 12:34

Det må jeg lige få set. Det er jo overhovedet ikke værd at have ret meget bøvl for de 510 kr., men rent principielt vil jeg simpelthen ikke betale den. Når man tilmed kan dokumentere at man rent faktisk havde ret til at holde der, men bare ikke havde hentet et skilt ved tandlægen og lagt i ruden fordi de ikke skilter med det, og de så ikke vil godtage den undskyldning, så synes jeg godt nok deres metoder stinker. Så er det jo udelukkende for at lave penge og ikke for at opretholde de regler der er.

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 10-08-05 13:00

Hvad med bare at gøre sig selv den tjeneste at stille parkeringsskiven hver gang man stiller sin bil fra sig uanset hvor?
Mvh. Seipe

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 10-08-05 13:05

Citat
Når man tilmed kan dokumentere at man rent faktisk havde ret til at holde der, men bare ikke havde hentet et skilt ved tandlægen og lagt i ruden fordi de ikke skilter med det, og de så ikke vil godtage den undskyldning, så synes jeg godt nok deres metoder stinker. Så er det jo udelukkende for at lave penge og ikke for at opretholde de regler der er.

Det er jo det samme som når folk glemmer at stille P-skiven. Vagterne ved da godt at bilen ikke har stået hele natten, men at den er kommet for kort tid siden. Men de har retten på deres side, og så gør de det.

Det bliver hårde tider for dem når de elektroniske P-skiver der selv sætter tiden når motoren slukkes bliver mere udbredt..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-08-05 13:15

Skift tandlæge Han burde jo egenligt ha fortalt/skiltet med parkeringsreglerne osse!

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 10-08-05 13:21

Han får nok sin andel af bøden. Butikkerne har nogen gange en aftale med parkeringsselskabet om at dele overskudet i porten.

Godkendelse af svar
Fra : Flash77

Dato : 13-01-06 20:51

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-01-06 12:06

Jeg må give tedd ret, og gentage:
--------------------------------------------------------------------------------
Hvis vi alle undlader at bruge virksomheder, der enten selv bruger, eller lejer sig ind i ejendomsselskaber, der bruger de suspekte parkeringsrøvere, ville problemet løse sig af sig selv.