/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Problem med omdr på yamaha passola!.
Fra : kobsie
Vist : 866 gange
20 point
Dato : 08-08-05 17:13

Jeg har lige købt en passola og har monteret sådan en 4.5 tunudstødning fra protuna(den gamle var rustet op). Mit problem er nu at jeg kan køre max 40km/t, og så tør jeg ikke give den mere gas. Motoren tar simpelthen for mange omdr efter min mening. Nu er jeg jo ikke vildt inde i sådan en passola. Syntes faktisk den er temmelig teknisk taget i betrakning af alderen. Mit spørgsmål er hvordan jeg får en højere gearring på dyret?. Jeg skal simpelthen have den ned i omdr.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 08-08-05 20:49

Jeg har søgt nettet igennem men har ikke kunne finde en gearing til din Melody.
Jeg kan kun anbefale at du sætter det største bagdæk på som du kan finde.
Hvis du selv er fiks på fingrende, så kan du evt selv ændre på remskiven. Den kører med kilerem ik?
Det er ihvert fald sådan man gearer en Vespa Bravo/Ciao

Kommentar
Fra : kobsie

Dato : 09-08-05 03:55

Var selv også lidt på udkig efter muligge ting man kunne gøre, og faldt over denne side http://www.kreidler-service.dk/search2.asp?selection=Option2&Option3=29&Option1=118&Option2=28 . Kan det passe at den bruger ruller ligesom scootere og er de beregnet til at geare knallerten op med?. Evt hvilke ruller skal man bruge?.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-08-05 20:07

Slet ikke...!!!
Din honda er fra før man brugte variomatik på scootere.
Din scooter virker som en puch maxi, bare med kilerem!
Jeg er ikke sikker på hvordan den præcis ser ud, men hvis du kender en maskinarbejder der kan fuske lidt på den så er der muligheder.
Ellers så skal du kigge de tyske tuningssider igennem, men forvent ikke meget. Den er gammel og der laves ikke ret meget til den mere.

Kommentar
Fra : kobsie

Dato : 10-08-05 15:33

Jeg er selv maskinarbejder;). Altså det er jo ikke fordi jeg vil have den tunet, men blot en højere gearing på(større fortandhjul om man vil). Det kan da ikke passe at man ikke man sætte det på.

Jeg forstår heller ikke hvorfor i kalder knallerten for honda melody, da det er en yamaha passola :S.

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 20 point
Dato : 10-08-05 21:42

min fejl..
Har igen søgt nettet igennem og intet fundet, hverken i DK eller andre steder.
Mit eneste råd er klart at sætte et større bagdæk på.
Nu hvor du er maskinarbejder så kig på du så evt selv kan ændre det spor som remmen kører i både foran og bag på. Det vil jo give en gearing, og der skal sikkert ikke meget til.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 10-08-05 21:44

kileremmen altså...!
den kører vel ikke med kæde vel?

Kommentar
Fra : kobsie

Dato : 11-08-05 17:52

Har fundet ud af at den tilsyneladende kører med kæde:S. Troede faktisk også at den kørte med remtræt. Men det er ikke nemt at lave et nyt tandhjul :(.

Nu kunne jeg selvfølgelig også godt skille motoren lidt ad for at finde ud af hvad den bruger, men vil helst undgå det, da jeg så skal til at købe en ny pakning og så noget nyt olie. Og så er der det faktum at jeg altid har store problemer med at få en "drybfri" motor igen efter at jeg har samlet den;).

Du får pointene noshyguy da der ikke er andre der svarer på denne tråd. Men du må gerne lige give lyd fra dig hvis du finder en løsning:).

Godkendelse af svar
Fra : kobsie

Dato : 11-08-05 17:54

Tak for svaret NoShyGuy.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 12-08-05 06:18

Hmm, Du skal ihvert fald ha fat i hærdet stål hvis du skal lave tandhjul selv.
Jeg er stadig sikker på at du ender med et større dæk. Det giver sikkert mere end du tror.
Det giver 5-15% hvis du kan få et på der er stort nok.

Kommentar
Fra : kobsie

Dato : 13-08-05 12:21

jeg tjekker lige muligheden for et nyt hjul også:)