/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Vosonic IC Drive VP 3610
Fra : blue_iz
Vist : 506 gange
200 point
Dato : 06-08-05 07:26

Jeg har købt en transportabel harddisk (http://www.vosonic.com/index.php?php_mode=spec&php_itemid=24), som tilsluttes pc'en via USB-porten. Der medfølger et lille program man skal bruge til at formatere harddisken, men den kommer op med "format fail" hver gang og heller ikke i diskhåndtering kan jeg komme til at formatere harddisken.

Uden en formatering kan jeg ikke bruge mit nyindkøb, så jeg håber I har et forslag til, hvordan jeg kommer videre? Måske er det "bare" harddisken, der er defekt...

Under egenskaber for denne enhed står der, at den virker korrekt, men at status er ulæselig.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 08:51

Grunden til at den er ulæselig er jo fordi den ikke er formateret. selvklart som du også selv er inde på.
Det lille program der fulgte med, er det et der skal installeres, for det kan jo være det er programmet der ikke er installeret korrekt. Prøv at fjerne installationen og forfra.

Ellers vil jeg henvende mig til stedet hvor du har købt varen og spørge om hjælp.

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 06-08-05 09:01

Programmet er ikke et, der skal installeres - det åbner bare et lille vindue med formateringsmulighederne.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 09:26

Ligger programmet på en diskette eller på cd.rom

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 09:30

Har du prøvet du prøvet i computeradministration?

Start - højreklik denne computer - administere - diskhåndtering - højreklik formater

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 09:30

lidt for mange "du prøvet"

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 06-08-05 09:36

Programmet ligger på en cd og ja, jeg har prøvet diskhåndtering.

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 06-08-05 09:36

Skal måske lige nævne at jeg benytter XP.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 09:52

Mystisk. Men du kan godt se den i diskhåndtering?

Den får vel tildelt et drevbogstav?

Hvad hvis du bruger din XP cd kan du så ikke komme i nærheden af den?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 09:53

Format fejl, kommer det op lige med det samme den skal til at formatere?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 09:55

Det kunne være skægt at prøve med en gammel win 98 start diskette om den vil være med til at formatere den.

Har du en sådan?

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 06-08-05 10:16

Jeg kan godt se den i diskhåndtering, men den står som ulæselig. Den får tildelt bogstavet G. Jeg får ikke muligheden for at formatere drevet i diskhåndteringen.

Ved det medfølgende program kommer "format fail" op med det samme.

Jo, jeg har vist en win98-disk - vil du have at jeg starter op på den og så laver en format g:?

Noget andet er, at kapaciteten på disken står til at være 2,62 GB, men den skulle jo gerne have 20 GB. Er der noget med, at den ikke kan se diske over en vis størrelse? Og kan det have noget med formateringen at gøre?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 10:20

Ja jeg vil lige netop at du bruger fdisk til en formatering. Det bliveer godt nok Fat 32 filsystem, men det kan du altid lave om til NTFS bagefter. NTFS er som sagt bedre end FAT.
98 kan godt se diske op til 32 GB så vidt jeg husker. Du skal bare sige ja under opstart af fdisk at du vil se større diske.

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 06-08-05 10:32

Nu har jeg været inde i diskhåndtering 6-7 gange, hvor disken har stået til at være ulæselig og lige pludselig er den nu online. Muligheden for at formatere og også tilstede, så jeg har sat den i gang med det - det går dog ret langsomt.

Jeg vender tilbage, når den er færdig - forhåbentlig virker den så!

Tak for indsatsen indtil videre

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 10:43

Åh hvor dejligt at høre. Det er vel ikke fordi den ikke har været installeret rigtigt at den ikke har været online. Hvad men strøm til disken det har vel altid været tilsluttet.

Det er godt du nu kan formatere den . Held og lykke. Z-)

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 06-08-05 10:54

Tja, jeg har ikke ændret på noget og ikke haft den genstartet i dag, så hvorfor den pludselig virker har jeg ingen anelse om? Men det er jo også underordnet, hvis den virker efter formateringen, som er nået til 21 %...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 10:58

Ja selvfølgelig er det ligegyldigt, bare det virker

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 06-08-05 17:11

Det virkede så alligevel ikke - efter mere end 3 timers formatering skrev den bare "formatering mislykkedes"...

Jeg har prøvet at formatere via en kommandopromt og heller ikke det lykkedes. Et besøg hos en kammerat hjalp heller ikke, så min konklusion er, at harddisken er defekt

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 06-08-05 17:43

Det var da ærgeligt. Så prøv alligevel med den 98 opstartdiskette om den overhovedet vil formatere den. Hvis ikke så er den defekt.
Henvend dig til det sted du har købt den så ordne det sig nok. er er jo garanti på.

Godkendelse af svar
Fra : blue_iz

Dato : 01-09-05 10:10

Jeg sendte skidtet tilbage og har nu fået en ny, som havde samme fejl! Jeg skilte så tingesten ad og det viste sig, at harddisken sad løs - det har formentlig været samme problem på den første jeg fik. Det er sgu lidt ringe, at harddisken sidder så løs - det er de færreste, der har lyst til at skille nyerhvervet elektronik fra hinanden med fare for at garantien ryger sig en tur.

Men tak for indsatsen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-05 16:41

Tak og i lige måde. Det er sgu for dårligt art man selv skal igeng med nyt isenkram. Sæt nu du havde ødelagt den, så var du nok selv kommet til at hænge på den.

Nå pyt, nu virker den jo. God vind fremover.

Fijala