/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
En skæv væg
Fra : 22hher
Vist : 3119 gange
439 point
Dato : 04-08-05 14:22

Jeg har en meget skæv væg i mit badeværelse, det er en stenvæg men der kom et stort hul i den og det lignede bare noget gammelt tørt brunt ler, hvordan får jeg den rettet så jeg kan sætte fliser på den, Hvor kan jeg få hjælp

Kommentar
Fra : carsten230470

Dato : 04-08-05 14:34

Hvis mørdlen er for gammel vil den falde af, så bank alt det løse puds af, rengør vægen med en hård børste eller kost. Spænd 2 lægter op på vægen "som er lige" rettet op i forhold til den skæve væg.
Og så er det bare igang med at pudse, de 2 lægter kan du bruge til at afrette efter. Tag et lige brædt og skrab det overskydende puds af og fyld evt. de hulder, der ikke har fået nok. Det er vigtigt hvis man ikke har pudset før, at man ikke tager for store stykker af gangen, ellers kan det være svært at styre. Sørg for at mørdlen er fugtig nok så den kan klæbe, og ikke for våd så den vælter ned igen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-08-05 14:44

Du fjerner alt løssiddende, og støv.
Så blander du selv 1 del cement til 9 dele mørtel, eller køber færdigblandet mørtel.
Det omrøres med vand LÆNGE, så det lige kan stå selv på et pudsebrædt, uden at løbe for meget ud.
Så trækkes eller kastes det på væggen (Pas på øjne).
Laget afrettes med retholt eller kardæsk.
Laget sammenrives med pudsebrædt.
Sørg for det ikke tørrer for hurtigt, ved afdækning eller eftervanding.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 04-08-05 16:23

Hvis det er et meget gammelt hus, kan det der ligner tørt ler, rent faktisk være det, idet jeg selv har været udsat for soltørede mursten. i så fald må du nk til at rive ned, og begynde forfra; i hvertfald med den mur.

.............. og husk, hvis det er tæt på, eller er en del af brusenichen, så skal du i gang med gummihud m.m.

Accepteret svar
Fra : Toves_Henrik

Modtaget 439 point
Dato : 04-08-05 22:42

Hvis det er en indvendig skillevæg tyder dt på at det rent faktisk er ubrændt ler så er det nemmest at rive vægen ned og mure op igen. Du er igang med noget som jeg vil råde dig til at invitere en rigtig håndværker på besøg. Han kan gi dig et godt råd og den bejer kan være givet godt ud
De mange råd er fine men en kardæsk hvad er det, ladning af forskelligt skrot som kæder og lignende som man fyldte i kanoner og affyrede den et modbydeligt instrument at blive ramt af

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 06-08-05 16:54

undskyld, undskyld en kardæsk kan også være en stiv børste,,,,,,,,, men men hvorfor skrev han ikke det den palle-- stiv børste er da et fint dækkende dansk ord som de fleste kender betydningen af
http://da.wikipedia.org/wiki/Kard%C3%A6sk

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-08-05 17:50

For at se om du var vågen, ligeledes i stedet for retholt, kunne jeg jo også have skrevet lige skinne.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 07-08-05 23:04

Hvad fanden er der galt med en mur der er lavet af ler??

Der er flere som faktisk vælger at bygge hele huse af ler, og uden tøven laver skillevæge af ler... Det gode ved ler er jo at det faktisk kan genbruges uden problemer!

Nu kan jeg godt læse at det er til et badeværelse, og der ville jeg nok også vælge et produkt som er lidt mere stabilt over for vandpåvirkninger, men igen er det ikke derfor man gør sig den store umage med gummihud/vådrumssikring?

Hmm...

Godkendelse af svar
Fra : 22hher

Dato : 07-08-05 23:14

Tak for svaret Toves_Henrik.
Ja en spade er en spade