/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
lysmåling: evaluerende eller spot?
Fra : bimbobo2
Vist : 531 gange
50 point
Dato : 03-08-05 19:24

Hej,
uden, at der skal være alt for indviklet, ville jeg gerne høre om det er bedre at tage billeder med mit digitale kamera ved at bruge "evaluerende" elle "spot" i avancerede funktioner for lysmåling.
Jeg har nemlig muligheden for at indstille mit Powershot A40 manuelt... og da jeg tager mange billeder af min søn, specielt inde i huset under ikke altid god belysning, vil jeg vide hvad det er bedst!
Med de automatiske indstillinger "white balance" er ikke altid god nok. Det vigtiste er, at "fokus" er i centrum af billedet og ikke andre omgivelserne.
Jeg vil gerne høre "jeres" mening.
Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-08-05 20:24

En god fotograf vælger det der ved hver lejlighed er bedst.
Det drejer sig om at - se billedet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-08-05 20:32

Det kan der være delte meninger om, men hvis du tager et protræt, er der nok ikke tvivl om at spot er mest nøjagtig, hvis den måler midt i ansigtet.
Evaluerende er nok bedst på afstand, hvor mere af rummet skal fremstå med den rigtige hvid balance.
Men hvorfor ikke lege lidt, og tage det samme motiv med de 2 indstillinger, og så bedømme dem på puteren.
Desuden findes der jo gode engelske vejledninger på nettet sikkert også lige om dit camera, og et hav af gode billighæfter på Dansk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 03-08-05 21:24

tak for begges svar.
Jeg har gjort begge dele, lege lidt og læse bøger skrevet af professionnelle.
Jeg kan ikke se det store forkel, men billederne nogle gange er ikke centreret eller i fokus!
Jeg håbede at kunne hente nogle erfaringer fra nogen som har været i samme situation.
Send venligst link på internet på dansk eller engelsk.
Tak.
Mvh

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 50 point
Dato : 03-08-05 21:44

Som palle siger er der forskel på nærbilleder og landskabbilleder.
Forskel på lyse og mørke motiver.
Også det du ønsker at fortælle med et billede er afgørende for
kameraindstillingerne.
Det kræver eksperimenterende fotografi til du lærer og genkender
dig selv i motiverne.
Tag billeder fra det mest kedelige og almindelige til de helt umulige
motiver.
Mange gange vil du blive overrasket over resultaterne, netop det
inspirerer til videre forsøg med kameraet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-08-05 21:53

Lidt fotoviden.
http://www.fotoviden.dk/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-08-05 21:54
Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 03-08-05 21:57

Tak for svaret Teil.