/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Red Bull og nikotin
Fra : Backtee
Vist : 806 gange
300 point
Dato : 02-08-05 21:56

Jeg hørte i dag et rygte om at Red Bull indeholder nikotin, er der andre der har hørt det, og som evt. har en kilde?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-05 22:00

Den tror jeg godt nok ikke på, Red Bull har været med i et program med Henrik Dahl, og jeg er ret sikker på han havde fortalt om nikotin, hvis det havde været tilfældet

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-08-05 22:30

Det er smækfyldt med koffein... Der har faktisk for nylig været en fremragende artikel i National Geographic om koffein og Red Bull... Den nævnte heller intet om nikotin.

Her er indholdet af Red Bull og andre energidrikke beskrevet:

http://www.forbrug.dk/fileadmin/testmetodikker/energidrikke_4_2002.pdf

Vaxen

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 02-08-05 22:44

Synes også det lyder lidt langt ude, og jeg skulle selvfølgelig have spurgt hende der fortalte det, men jeg lader den stå lidt endnu, og håber der kommer noget helt konkret

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-08-05 22:48

Måske hun har forvekslet koffein og nikotin???
Hvis det indeholdt nikotin tror jeg faktisk, at det var beskrevet i linket. Alt andet står der meget udførligt.

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 22:51

Backtee - Du kan da ikke får mere konkret end vaxen's kommentar og link.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-08-05 23:23

nikotinsyre, nikotinamid (niacin) som den indeholder kunne måske forveksles.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 03-08-05 08:42

Smaekfyldt med koffein er ikke helt rigtigt. Maengden i 1 RedBull svarer til 1 kop kaffe.

Og ja vaxen har svaret........

Nazgul

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 03-08-05 08:46

cola er sq ligeså fyldt med koffein...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-08-05 10:56

I følge National Geograpic nr. 1/2005:

Indhold af koffein:

Mælkechokolade med mandler, 100g: 15mg
Guaraná sodanvand 0,5l..................: 25 mg
Te, 1 kop (2cl)................................: 37 mg
Espresso, 1 kop (3cl)...................... : 40 mg
Faxe kondi, 0,5 L.............................: 40 mg
Treo, 1 brusetablet..........................: 50 mg
Coca cola, 0,5 L...............................: 60 mg
kaffe fra kaffemaskine, 1kop (1,5dl)..: 80 mg
Red bull, 25 cl.................................: 80 mg

Vaxen

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 03-08-05 21:00

Jeg ved godt at der er svaret, på om der er indhold af nikotin i Red Bull... Men det var ikke spørgsmålet, sprøgsmålet går på, om der er andre der har hørt rygtet og ved hvor det er opstået

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-08-05 23:31

Jeg har ganske enkelt misforstået dit spørgsmål. Troede ikke du talte om rygtet men ville vide, om det var et faktum

Nej, ingen rygter hørt her.....

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-05 16:16

http://www.hillcyk.dk/Klubblad/HCKnyt39/Antidoping39.htm endvidere står der "Det er også her på sin plads at indskyde, at nogle af de populære drikke som "Red Bull" kan indeholde amfetamin eller amfetamin lign. stoffer, der ikke står på varedeklarationen. Jeg tror nu ikke at "Red Bull" indeholder det, men på den anden side……." Her var så et rygte, eller har jeg misforstået det endnu engang?

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 06-08-05 11:56

Nordsted

Tak det er da i hvert fald et rygte, nu mangler jeg bare at finde ud af om der er et rygte i omløb der handler om nikotin

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-05 12:04

hehe Bactee... Du har jo selv hørt det

Vaxen