/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
jeg vil tune min SCO
Fra : karathjen_88
Vist : 4475 gange
100 point
Dato : 12-10-02 15:52

Hvis jeg vil tune min SCO,
Hvad skal jeg så gøre?
Man kan ikke få Tun til den da den er forællet.
Jeg kan ikke hive plumper, den ruller rundt, men kan ikke komme ud.

Jeg syntes at jeg har prøver næsten alt, men det må ikke rigtigt koste noget!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-10-02 19:55

"karathjen_88" <karathjen_88.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:4EVp9.97085$Qk5.4324523@news010.worldonline.dk...
> Hvis jeg vil tune min SCO,
> Hvad skal jeg så gøre?
> Man kan ikke få Tun til den da den er forællet.
> Jeg kan ikke hive plumper, den ruller rundt, men kan ikke komme ud.

Bor, plan, hæv skyllekanaler, lav udstødning, skift karburator...
der er mange muligheder, men hvis ikk det må koste noget kræver det jo at du
ved lidt om det i forvejen...

> Jeg syntes at jeg har prøver næsten alt, men det må ikke rigtigt koste
> noget!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Brug dog en newsreader... :(

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - *suk*
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P

Accepteret svar
Fra : Japse

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-02 22:17

Du fortæller ikke hvad det er for en S.C.O men jeg har ekstra cylindrer og stempler til sådan en karl + en masse mere så prøv at skrive om hvad det er for en og årgang så vil jeg prøve at hjælpe dig så godt som muligt!
Hilsen Japse.

Kommentar
Fra : Oerum50

Dato : 12-10-02 23:34

hej karathjen. Brug en dorn, set så dornen på plumpen og slå med et kraftigt slag med hammeren på den. Plumpen har en låsering på midten, den skal slås istykker. m.v.h. frank

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 07:43

In article <ze_p9.73$CY4.1666@news.get2net.dk>, chipmaster@get2net.dk
says...
>
> "karathjen_88" <karathjen_88.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:4EVp9.97085$Qk5.4324523@news010.worldonline.dk...
> > Hvis jeg vil tune min SCO,
> > Hvad skal jeg så gøre?
> > Man kan ikke få Tun til den da den er forællet.
> > Jeg kan ikke hive plumper, den ruller rundt, men kan ikke komme ud.
>
> Bor, plan, hæv skyllekanaler, lav udstødning, skift karburator...
> der er mange muligheder, men hvis ikk det må koste noget kræver det jo at du
> ved lidt om det i forvejen...
>
> > Jeg syntes at jeg har prøver næsten alt, men det må ikke rigtigt koste
> > noget!
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
>
> Brug dog en newsreader... :(
>
> --
> Michael Frederiksen
> Honda SFX - *suk*
> ICQ: 121663556
> Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P
>
Ja, der er megen god lærdom der er gået i glemmebogen!!!! *ROFL*

Bor eller slib vinkelret på plomben, så låseringen deles.
Luk hullet med plasticpadding, bagefter.
--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk
LS650 m. 1-in-1 - Kawasaki KR1 Green, Mean Machine m. 2-in-2 og KIPS -
Peugeot SF100(Kan købes!)

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 13-10-02 14:04

Jeg kan kun sige, at der er en årsag til at os, der kørte på disse knallerter, kaldte det for boret og hakket.

BOR:
Plumpen ud.( Det er bly, bor langsomt og hårdt (søjleboremaskine) når du trykker sætter blyet sig, så du kan bore)

HAK:
lav et hak i stempelet, der hvor indsugningen sidder. ( dog ikke for langt op ). DET DUR. 80 km/h

Kommentar
Fra : Japse

Dato : 13-10-02 21:49

Hvorfor skal han ødelægge cylindre der er svære at skaffe når der er ulovlige nok at få fat i, og til Jagd en S.C.O der går 80 kun med blomben ude og et hak i stemplet? Det må du længere ud på landet med, 60-65 kan jeg gå med til, mere går ingen af mine og jeg har 3 styks. 1 Super fra 1960, 1 Transporter fra 1965 og endnu en Super fra 1969. så jeg ved hvad jeg snakker om.
Hilsen Japse.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-10-02 12:12

"karathjen_88" <karathjen_88.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:4EVp9.97085

> Jeg syntes at jeg har prøver næsten alt, men det må ikke rigtigt koste
> noget!

Sjovt det aldrig må koste noget. Man får sq ikke ret meget gratis i denne
verden :-/

--
Mvh
Martin L. Johansen
***********************
Prøv noget nyt - http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 15-10-02 19:34

Det er iorden Japse. Han er nok også nødt til at geare lidt, og lege lidt med strålespids og karburator. Han skal jo igang !

Kommentar
Fra : karathjen_88

Dato : 15-10-02 19:59

Jej tror sq ikke på at den kommer til at køre 80 af at hive plumpen!!!

Kommentar
Fra : Japse

Dato : 15-10-02 23:36

Det kan heller ikke lade sig gøre, der skal meget mere til, det kommer også an på hvad det er for en motor, af 3 gear's model findes der 4 forskelige slags og 1 gear's modelen er der ca:5-6 stykker. Til 3 gear's knallerter skal der også være de rigtige tandhjul og kører den så med 23 eller 24 tommer hjul. Er der 17, 19 eller måske 21 mm karburator på. Hvad med udstødningsrøret er det med 29 mm forrør eller er det kun 23 mm, ja man kan jo blive ved med at remse op, på sådan et gammelt dyr er der meget der skal ændres, så GOD ARBEJDSLYST!
Hilsen Japse.

Kommentar
Fra : karathjen_88

Dato : 16-10-02 13:59

JEg ved ikke hvad det er for en model, men den har kun 1 gear,udstødningsrøret er hjemmelavet, for jeg kunne ikke skaffe en orginal...
Hvis man skal hakke stemplet, hvor meget? Og hvor stærkt kommer den til at gå?
Giver det også i optrækket?
Vi har prøvet at hive plumpen 4 gange, men den dreger bare rundt,
Der var en der sagde at den var lavet af bly... Det passer ikke, det er meget masivt!

Kommentar
Fra : Japse

Dato : 16-10-02 14:45

Du må ikke hakke den mere end 5mm, prøv om du kan få en unbraco bolt igennem inde fra, find en møtrik der er større end blomben en skive der passer i hullet og brug så den møtrik der passer på unbraco'en til at knække låseringen med. Det er den eneste virkelige måde du kan gøre det på uden at ødelægge indsugningsflancen på, husk lige at planslibe topstykket, sørg for at den står 100% i tændingen at der ikke er slør ved stempelringene, bor insugningsstudsen op til 12mm og skaf en 12/14 mm Delorto med en 54 dyse, udstødningen kan købes på de fleste stumpemarkeder, så skulle den være rustet til at køre ( hold nu fast) ca: 60-65 km/t.
Håber du kan bruge det til noget og god arbejdslyst!
Hilsen Japse.

Kommentar
Fra : karathjen_88

Dato : 17-10-02 23:13

Nu har jeg planet topstykket 100% flad.
Og jeg har kun flydene pakning på.
Den køre godt, men den 4takter i topfart, og kan ikke komme oger der vor den 4takter...
Kan det være insugningsfiltret el. tændingen?

Kommentar
Fra : Oerum50

Dato : 18-10-02 00:25

For meget benzin i blandingen. Da jeg kørte knallert havde jeg en indstillelig strålespids på, så jeg kunne kører og stille til den rigtige blanding. Plumpen er af stål og når den var ude, borede man gerne hulet op til 16- 17 mm så det passede med en 17 mm delotto su karburator, eventuelt helt op til 19 mm med der til hørende karburator men der skal man passe meget på for at ikke at komme til at lave hul igennem siderne på flangen, nu sætter du stemplet i sylenderen, helt op itop så det flugter med toppen af cylenderen, ser ind igennem bor hullet og det stykke du kan se af stemplet skærer du af hele vejen rundt om stemplet, dog højest 4-5 mm. Min Express knallert kørte 75 km/t da den kørte best. v.h. Oerum

Kommentar
Fra : Japse

Dato : 18-10-02 10:41

Du må ikke skære af hele vejen rundt på stemlet, men lav et hak der svarer til indsugningen, og til Oerum50: du kan ikke sammenligne S.C.O og Express, idet det er en helt anden motor, ZU motoren kan vi få til at køre ca: 50km/t lovlig og total tunet ca: 90km/t hvorimod S.C.O 1gear's ikke kan komme op over 65km/t men 3 gear's ca: 80km/t og de skal tunes på hver deres måde.
På luftfilteret sidder der 2 små rør som går ind, prøv at tage det ene ud så skulle den holde op med at 4 takte.
Hilsen Japse.

Kommentar
Fra : karathjen_88

Dato : 18-10-02 14:51

Hvor langt må man så hakke den?
Der er ikke nået rør i filtret!

Kommentar
Fra : Japse

Dato : 18-10-02 15:07

Du kan hakke den ca: 5mm op og 10mm til siderne. Prøv så at tage filteret helt af og prøv så, hvis den stadig 4takter skal du flytte på strålespisen i gasspjældet(låseringen skal nedad) og ellers skal du have en anden dyse.
Hilsen Japse.

Kommentar
Fra : karathjen_88

Dato : 20-10-02 09:31

okay.
Hvor høj er stemplet til en SCO?
JEg ved jo ikke om den er hakket.

Kommentar
Fra : Japse

Dato : 20-10-02 13:37

Hvis den har 2 små hakker i siden på ca: 4mm høje og 3 brede så er det ikke hakket, jeg kan eventuelt prøve at kikke efter når jeg kommer ud på mit lager på tirsdag.
Hilsen Japse.

Kommentar
Fra : karathjen_88

Dato : 20-10-02 19:04

Ja tak!
Skal man hakke den i hver side?

Kommentar
Fra : Oerum50

Dato : 20-10-02 19:32

Ja, for at skabe balance i stemlet. m.v.h Oerum

Kommentar
Fra : Japse

Dato : 21-10-02 20:55

Nej det må du ikke fordi så åbner du for udstødningsporten og så kan den slet ikke køre.
Hilsen Japse.

Kommentar
Fra : Oerum50

Dato : 21-10-02 23:51

Jeg troede at når der kommer mere ind skal der også mere ud!!! Hilsen Oerum

Kommentar
Fra : Japse

Dato : 22-10-02 00:52

Når du tager hele vejen rundt åbner du for udstødningsporten fordi den sidder lavt i forhold til mange andre, så her går den ikke..
Hilsen Japse.

Kommentar
Fra : karathjen_88

Dato : 26-10-02 21:03

vil det sige at jeg ikke må hakke stemplet?

Kommentar
Fra : Japse

Dato : 26-10-02 21:33

jo du kan tage breden af indsugningshullet og ca 4-5mm i højden, ikke mere som 5mm
hilsen Japse.