/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
ledning til vandvarmer mm.
Fra : kleinsmeden
Vist : 3470 gange
100 point
Dato : 02-08-05 10:21

Hej.
Jeg skal have ny ledning på min vandvarmer (1kw) vaskemaskine og tørretumbler, de køre alle på 230v.
Jeg har et stykke 3x075 mm2 liggende, men jeg syntes det ser tyndere ud end det ledning som sidder på.
Jeg har søgt på google, men syntes ikke jeg kan finde nogle oplysninger om hvor meget effekt, man kan trække i de forskellige størrelser (0.50-0.75-1.00-1.50 osv). Nogle som kan guide mig lidt ??

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 02-08-05 10:27

hej
hvis du bruger 3x1.5 så gør du ikke noget forkert.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-05 10:29

Jeg ville bruge 3 x 1,5 ¤ hvor den ene jo er jord (gulgrøn)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-05 10:32

på 1,5 kan du trække 10 amp = 2200w så 1,5 er rigeligt

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 02-08-05 10:49

Hej Klejnsmed
Jeg vil foreslå dig at skrive ned hvordan den nuværende ledning er forbundet (farver) og så fjerne den gamle ledning og tage den med til en elektriker, der kan du forklare at du har et stykke 3x0,75 liggende og spørge om det er nok eller om du skal købe et nyt større, de er som regel meget venlige og hjælpsomme.

mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-08-05 11:00

3 X 0,75 mm2 er nok, når den bruges som tilledning.
Du må jo også gerne bruge 0,75 mm2 som forlængerledning, selv om der er 10 (13) ampere sikringer foran.
Jorden skal være gul/grøn og skal forbindes.
Jeg ville nok personligt vælge en 3 X 1,5 mm2 ledning (det koster jo ikke meget), men det er ikke et krav.

MVH

Kommentar
Fra : kleinsmeden

Dato : 02-08-05 11:17

efter hjælp fra anden side, har jeg googlet mig frem til at man kan trække 7.5 amp på en 0,75 mm2, og ved 230v giver det 1725 watt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-05 12:40

Ledning til vaskemaskine og de andre ting er jo NORMALT forsikret med 16 ampere sikringer, men hvis du kun har 10/13 ampere sikringer, så er din faste installation nok kun 1,5 kvadrat.
Det er rigtigt at tilledninger godt må have et mindre kvadrat, men ikke mindre end de kan bære strømmen.
En vaskemaskine køre da sjældent på 230Volt?, men bruger 2 faser+o+jord
Men er den forbundet som 230Volt, tager den ret lang tid om at opvarme vandet, men hvis det har kørt sådan før, kan det selvfølgelig også igen.
Men du kan godt have en 3 faset gruppe med 10/13 ampers sikringer som har 380/400V, men det har du jo ikke hvis du siger du kun bruger 230V.
Så brug alt på eller over 1 kvadrat.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-08-05 15:55

Pallebhansen:
Det er da vist lang tid siden, du sidst har kigget bag på en vaskemaskine. Mit bedste bud, er at ca. 99 % af alle vaskemaskiner, til hjemmebrug i dag (og de sidste 5 - 6 år) er kun til 230 Volt. Disse vaskemaskiner bruger aldrig over 2300 Watt. Du kan have ret i, at hvis det er en gammel installation, kan den gamle stikkontakt godt være sikret med 16 Amp. Man har jo lov til at sætte en 10 Amp. sikring i, istedet for, der er jo ikke brug for mere alligevel.

MVH

Kommentar
Fra : kleinsmeden

Dato : 02-08-05 17:07

vaskemaskinen er kun beregnet til 230v, der er ikke klemmer til mere end fase-0-jord.
Alle tre ting køre på en 16 amp. gruppe som kun er til bryggers, og garage, når jeg når så langt.

Sikringer ??.......jeg køre da med automatsikring, så kæresten ikke skal fumle med sikringer, hvis jeg ikke er hjemme

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-08-05 17:19

Har du stikkontakter til apparaterne, eller bliver de tilsluttet i en samledåse???
Der er ikke ret mange stikkontakter (230 volts) der er godkendt til 16 Amp.
Hvis du kører på 16 Amp. aut. sikringer skal du op i 3 X 1,5 mm2, som tilledning (den der sidder fast i vaskemaskine, tørretumbler, vandvarmer osv.)

MVH

Kommentar
Fra : kleinsmeden

Dato : 02-08-05 22:53

vandvarmeren sluttes til i en samledåse, og vaskemaskine/tørretumbler har stik på ledningerne og sættes til i en samledåse med et komfurstik og et alm. rundt 230v stik. Da jeg alligevel skulle til byen smuttede jeg forbi en trikker, som glædeligt solgte mig en passende længde 3x1.0 mm2. case closed

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 09-08-05 23:05

Hvis din vandvarmer er på 1000 watt kan en 3g0,75 ledning fint gøre det ... (også selv om der skulle sidde 16 amp. sikringer foran) Men hvis vi skal gå HELT i små sko må du faktisk ikke bruge den til det ....

Ved udskiftning af tilledninger til brugsgenstande må der nemlig kun anvendes samme type og størrelse ledning som den der sad på fra starten.. Ellers er CE - mærket ikke længere gyldigt. Alle de vandvarmere jeg har set er iøvrigt udstyret med en 3 eller 4 g 1 kvadrat ledning af typen PKAJ

Forresten er 1,5 kvadrat ledning (som tilledning) rigeligt til 16 ampere ... strømværdien under normale forhold er 15,5 ampere .. Dertil skal lægges en lille smule fordi den hænger frit, og en lille smule fordi den normalt ikke hænger i en middeldøgntemperatur på 30 grader..

Derfor er stort set alle komfurer (der typisk har et forbrug på 3x16 ampere) tilsluttet med en 5g1,5 pkaj

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-08-05 16:17

den der sider er sikkert 1¤ som dan..t tilledningen ville anbefale dig at bruge 3X1,5¤ som tilledning dvs fra dåse til vandvarmeren fra dåsen og ud til tavlen skal du bruge 5X2,5¤pvikj (16amp) og ikke som dan..t (1,5¤ 15,5Amp)

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 12-08-05 22:17

Rotw --> Det var kun tilledningen jeg anbefalede som 1,5 .. den faste installation skal være minimun 2,5 mm ...