/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
sand og poter
Fra : eau
Vist : 860 gange
50 point
Dato : 31-07-05 22:52

Hej
Jeg har et spørgsmål som måske ikke passer ind i dette forum, men jeg prøver alligevel.

Jeg er ved at lægge en ny terrasse, og har tænkt mig at bruge noget fugesand som hedder - Danfugesand.Jeg ved at det har en meget høj ph-værdi.

Er der nogen som ved om det kan skade en hunds poter at ph-værdien er høj.

På forhånd tak/EAU

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 31-07-05 23:08

Nej det kan jeg ikke se det skulle have nogen betydning, det er jo også i begænsede områder det bruges.
Du kan jo tørre din hunds poter efter have besøg hvis du vil være helt sikker.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 31-07-05 23:18

Jeg ville vælge at bruge alm sand, dette er billigere og lige så godt. Det skal bare strøs godt ud over terrassen, fejes på alle mulige retninger så det falder godt ned, og til sidst vandes terrassen. Så er du også sikker på at din hund ikke tager skade ;)

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 01-08-05 00:07

Jeg ville også bruge almindeligt sand (fint strandsand). Har du ikke mulighed for at undgå at hunden kommer på terrassen indtil sandet er løbet ned i sprækkerne?
Hvis hunden kommer på terrassen, ville jeg holde øje med dens poter, og om den slikker dem mere end sædvanligt.
Du kan måske lige kontakte din dyrlæge og høre hvad han/hun mener.
Mvh
Helge

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-08-05 09:44

Hvis du vælger Danfugesand vil det blive mellem fliserne og ikke imellem tærerne på hunden når de er færdig med din flisebelækning, da din hund ikke træder ned mellem fliserne. Det er ikke som når din hund går på et nysaltet fortov om vinteren. Hvis du ikke har set forskningsraporten på Danfugesand kan du hente den på http://www.dansand.dk/index.asp?id=2814 PDF, nederst på siden (Download rapport fra Danmarks JordbrugsForskning i PDF).
Held og lykke med dine fliser
M.v.h.
Kim

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 01-08-05 13:05

jaaeh, det lyder tillokkende at slippe af med ukrudtet på den måde.... Men jeg forstår din bekymring. Og jeg ville selv betænke mig, inden jeg brugte andet end almindeligt sand, evt. tilsat noget, som jeg vidste, hvad var.
Selvfølgelig bliver sandet ikke nede mellem fliserne. Oven i købet lyder det som om det kemikalie, som der er tilsat, trækker ud på flisernes overflade. Det kan så vise sig som hvide skjolder i tørre perioder... Hvis DET skulle vise sig at være skjolder af NaOH eller lignende, så ville jeg IKKE lade hunde eller børn med bare tæer rende rundt på fliserne.

Idéen er god, men undersøg endelig, hvad sandet indeholder af kemikalier..

Og problemet er jo også, at når sand og fliser først er lagt, -og det viser sig, at hunden ikke kan tåle det, -så er det et større arbejde at slippe af med sandet igen..

Men generelt -ja, det kan skade en hunds poter hvis pH-værdien er tilstrækkelig høj. Ligesom det kan skade, hvis pH-værdien er tilstrækkelig lav. Begge dele virker ætsende.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 01-08-05 18:15

Afhængig af hvor høj PH-værdien er, vil det være affedtene til ætsende.

Hvorfor lægger du ikke fiberdug under fliserne, hvis det er for at undgå ukrudt?

Mvh
Helge

Godkendelse af svar
Fra : eau

Dato : 01-08-05 22:22

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-08-05 14:39

Tak for accepten af mit svar.
Jeg håber, du finder en varig løsning på dit terrasse-problem, som ikke generer din hund.