/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Kleptomani - børn hvad gør man
Fra : hannibal31
Vist : 7281 gange
20 point
Dato : 31-07-05 16:50

Vores søn er desværre nok en mulig "kleptoman" Han er 7 år og vi synes ellers vi har gjort alt for at lære ham om "dit" og "mit". Vores noget ældre datter har ingen problemer i den retning og har aldrig haft, så det kommer som lidt at et chok for os og vi står fuldstændig på bar bund med hensyn til hvad man kan gøre. Vi har selvfølgelig forsøgt at snakke med knægten og han har fået lov personligt at aflevere og sige undskyld, hver gang men lige lidt hjælper det. Han indrømmer det er noget skidt, men han kan ikke give en forklaring på hvorfor han har taget tingene. Vi er en rimelig normalt fungerende familie og kan ikke umiddelbart se vi har gjort noget forkert, men er åben for alle muligheder. Det er dybt frustrende og det skærer dybt i hjertet hvergang man tager ham i det og han sidder og græder....
Er det lægen, skolepsykologen, sundhedsplejesken eller hvem tager man fat i....

kh
HH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-05 16:59

Jeg er ikke lommepsykolog, eller nogen ekspert.
Men hvad med at lade ham prøve, at noget forsvinder.
Helst på et uheldigt tidspunkt, for ham.
Men sørg for, at det ikke er storesøster der får skylden,
Jeg ville starte med at snakke med jeres læge.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 31-07-05 16:59

Så, rolig nu, han er slet ikke kletoman, langt fra.

Han er da en helt normal 7-års knægt, der blive fristet af ting og sager.

Hvad stjæler han?

Får han lommepenge?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-07-05 17:01

Tjae, for at få konstateret om drengen virkelig lider af kleptomani eller om det er en uheldig adfærd der kan findes en grund til, forudsætter at i taler med lægen om det, så må denne prøve at vurdere, ud fra det I fortæller, hvad der kan gøres for drengen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 30 point
Dato : 31-07-05 17:07

Kleptomani er en psykisk sygdom, der kræver en diagnose fra en læge - så put endelig ikke den kasse omkring ham, det vil være synd.

Børns adfærd siger som regel noget om deres sindstilstand. Børn, der har svært ved at tilpasse sig - som jeg vil sige, at jeres dreng har, fortæller oftest et eller andet med deres adfærd.
I skal rundt om hele hans liv - hans skole, hans fritidsaktiviteter, I skal se kritisk på jeres eget liv og hans rolle i jeres familie. Bliver han overset? Er han en af de drenge, der ALTID bliver skældt ud? Er han puttet i en bås, som han bliver nød til at leve op til for at blive hørt/set? Er han måske frusteret/ked af det uden I umiddelbart kan se det?
Har han masser af venner og han vellidt? Eller er han i bund og grund ensom?

Der er mange ting at kigge på - dette er kun en lille del. Men en god anledning til selvransagelse.

Vaxen

Kommentar
Fra : hannibal31

Dato : 31-07-05 17:08

Jeg svarer lige på flere her ad en gang.

Ja han får lommepenge ca. 150 om mdr. og han har mange penge på sin konto da han er en lille sparer. Derud over får han(begge børn) med jævne mellemrum, småting...men ikke overdreven forkælet. Mine børn har mange ting synes jeg og det sidste han "stjal" var en mobiltlf. fra en af mine børn legekammeraters forældre. hun havde glemt den i haven. Hun havde spurgt samtlige børn og der havde han ikke indrømmet han havde taget den. Vi fandt den da i vores have og fik fat i ham med det samme.
Jeg vil forsøge at få fat i vores egen læge og samtidig i en på skolen...Jeg ved ikke om der er skolepsykolog der.

kh
HH

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-07-05 17:09

Prøv eventuelt at beskrive drengen mere grundigt - altså en beskrivelse, der rækker ud over dette konkrete problem.

Vaxen

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 31-07-05 17:12

Et citat fra en af mine gode bøger om børn:

Uanset hvad vi kan beskrive som de primære årsager til et barns problematiske adfærd er dets behov og budskab til omverdenen altså ikke:

Lær mig at samarbejde og at tilpasse mig!

Det er:

Drag omsorg for min integritet og lær mig at gøre det selv på en måde, så jeg kan være mig selv bekendt og andre mennesker kan holde ud at være sammen med mig.

Integritet--------------selvfølelse-----------personligt ansvar

Samarbejde------------selvtillid-------------social ansvarlighed

Bogen er af Jesper Juul og den hedder: Pædagogisk relationskompetence, fra lydighed til ansvarlighed.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-07-05 17:12

Og bare for at tilføje en lille ting mere: Dårlig impulskontrol er absolut en almindelighed hos 7 årige drenge.... så gå ikke i panik! Hvis drengen har det godt, er sund og rask og almindeligvis glad, så skal han jo bare lære at kontrollere sine lyster - hvilket oftest kommer med alderen... Og så selvfølgelig guides i ret og vrang

Og så ville jeg nok spare på "skideballerne" når han er "kommet til" at tage noget fra andre.... Hvis han kan stole på, at han bliver tilgivet og ikke får en ordentlig balle, så tør han også indrømme, når han er faldet i... I får en dreng, der er til at stole på.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : hannibal31

Dato : 31-07-05 17:16

Tak for svaret vaxen.

Du har jo nok ret. Jeg har været inde på forskellige sider her på nettet og læst lidt om noget der hedder OCD. Det har indtil i dag været et ukendt begreb for mig/os og jeg kan godt se at vi måske skal prøve at kikke lidt på vores liv eller hans. Ikke fordi jeg umiddelbart kan se noget der skulle være galt, men noget må jo have gjort eller udløst hans reaktionsmønster. Jeg holder utrolig meget af min knægt og af mine børn i det hele taget, men ja vi har et stresset liv som mange andre. Min søn siges at fungere fint i skolen. Han kan dog godt drille de andre i timen (virke lidt forstyrrende), men det er sagt med et smil. Han har sine kontroverser med storesøster, men det henregner jeg til det normale og hun får da sine "overhalinger". Han virker umiddelbart tryg og har mange goder og færdigheder. Han er en dreng med glimt i øjet og et frækt smil og kan chamere sig ind hos de fleste....derfor er det her kommet bag på os. Det startede i det små for godt et år siden og vi slog den hen som barnestreger....men på det sidste er det taget til og det er til trods for fornuftige rolige samtaler med ham...
Indrømmet at vi har fortalt at det kan resultere i Politit med mere, da han har respekt for dem, men det hjælper altså ikke....suk

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 31-07-05 17:20

Hannibal, hent den bog på biblioteket og bliv meget klogere på dine børn ( og på jer selv som forældre).

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-07-05 17:25

Det var så lidt!!

Prøv at lade være med at lave skræmmekampagner overfor ham. Det, han allermest har brug for er, at i viser at i elsker ham overalt på jord, lige meget hvad han gør. I skal selvfølgelig ikke acceptere uacceptabel adfærd, men han skal vide, at et sted i verden er han altid elsket fuldstændig ubetinget. Det giver en ro i hans verden så han kan komme ud af den onde cirkel, han sandsynligvis er endt i. I skal guide og opdrage ham til at blive en anstændig borger, men gør det, så han bevarer sig selv og sin "kerne" intakt.
Læs bogen, som Maj_britt henviser til! Den kan med garanti give jer nogle glimrende redskaber!

Vaxen

Kommentar
Fra : hannibal31

Dato : 31-07-05 17:27

Hej Maj Britt

Ja jeg vil tage på biblioteket og se om jeg kan få fat i den. Det lyder som en god bog.

Tak for de beroligende ord..og så vil jeg forsøge at hjælpe min søn.

kh

HH

Kommentar
Fra : hannibal31

Dato : 31-07-05 17:35

Hej alle

Tak Vaxen og Maj Britt for de kloge ord og guidening. Vi vil nu forsøge os frem efter den omtalte bog. Vi elsker vores søn og vores børn og det er os meget på sinde at de skal have de bedste muligheder her i tilværelsen, så godt som vi nu kan det.

Det har beroliget os en lille smule og givet os et håb om at han kan blive en ansvarsfuld og pålidelig knægt.

kh

HH

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 31-07-05 17:45

Hannibal, nu du er på biblioteket, så find også den her:

Myten om børns opdragelse af Judith Rich Harris.

Du kan jo læse den ene, konen den anden og så er der lagt op til eftertænksomhed og debat.

Jeg skal da lige sige at min den ene på nu 20 var en ROD som "yngre", lidt graffiti, lidt hash, lidt mere ballade og dit og dat.

I dag jobber han som pæd.medhjælper, klog og fornuftig knægt, der som en af de få fra hans årgang har en ren straffeattest.......

Så helt rolig, intet problem er så stort at det ikke kan løses med fornuft og indsigt.

Du er velkommen, HH, vi skal da gøre vores bedste for at hjælpe.......