/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Prisgaranti?
Fra : jysch
Vist : 2533 gange
100 point
Dato : 30-07-05 15:54

I mandags købte jeg en kombineret Video/DVD afspiller i Føtex til 1300,- og nu har jeg lige set at den fra på mandag kan fås til 1000,-.

Kan jeg forlange at få den til denne pris?

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-07-05 15:57

NIX. Det er bare ærgerligt. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 30-07-05 16:03

Men du kan jo returnere Video/DVD afspilleren og købe en ny i den kommende uge (hvis emballagen er 100% i orden og apperatet ikke er - synlig - brugt / fremstår som ny ... --- .... er dog et forsøg værd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-05 16:05

Nå - det andet indlæg forsvandt, men her er det igen....

Det burde Føtex havde sagt til dig da du købte den....

Medmindre de har givet dig fortrydelsesret kan du kun få pengene tilbage hvis den er i stykker og ikke kan repareres.

Men snak da med dem - det er UTROLIG dårlig service at de ikke har meddelt dig det ved købet, men det er jo ikke sikkert sælgeren har vidst det på daværende tidspunkt.

Mit bud:

Snak pænt med dem så får du differencen tilbage - men sikkert kun et tilgodebevis til andre varer....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-07-05 16:06

Det kræver da at der er fuldt returret, og sådan én er ikke normal. Og slet ikke at man kan forlange at få pengene retur.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-07-05 16:10

Ingen forretning har pligt (heller ikke moralsk) til at fortælle kunderne om fremtidige priser. Det du har oplevet er ganske normalt og en del af det at handle. Man kan for visse varer næsten være sikker på at hvis man venter et år, bliver varen billigere. Men man køber når behovet opstår. At prisen én uge efter er faldet, er bare ærgerligt. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-05 16:21

Snak med dem - "ordentlige" forretninger oplyser hvis der inden for 1 uge kommer en større sænkning af prisen - hvis de altså ved det på forhånd.

Dette uanset om de har pligt til det moralsk eller ej.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 30-07-05 16:24

Jeg må give Arne Jakobsen ret. Føtex har ikke nogen forpligtelse til at oplyse, at varen kommer på tilbud på et senere tidspunkt. Det var en anden situation, hvis du specifikt havde spurgt en medarbejder om det.

Generelt giver Føtex ikke prisgaranti på deres varer. Såfremt varen ikke er i stykker har du kun returret, hvis butikken har skiltet med det. Så vidt jeg husker giver Føtex returret, men vil ikke refundere højere beløb end varen pt. kan fås til i butikken.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 30-07-05 16:30

Nu er det reelt jo kun 1 uge det drejer sig om

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 30-07-05 16:36

Det er ligegyldigt om det er 1 uge eller 1 måned. Når du har købt varen er det bare ærgeligt, hvis den sælges billigere senere.

Du kan selvfølgelig prøve at snakke med butikken, jeg tror bare ikke du får noget ud af det. Du har ihvertfald ikke KRAV på at få et nedslag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-05 16:37

Det er også derfor jeg siger - snak med dem.

De har ikke pligt til at give dig noget tilbage, men jeg tror stadig at de vil gøre det hvis du gør dem opmærksom på det på en pæn måde.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-07-05 16:39

Husk, de driver forretning, IKKE godgørenhed.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-05 16:59

jysch

Du kan ikke forlange at få varen til den nedsatte pris. På denne årstid er der udsalg/tilbud de fleste steder.

Du kunne i forretningen have spurgt om "varen" ville blive nedsat i nærmeste fremtid.

De personer, der sidder ved kassen kan ikke oplyse dig om næste uges tilbud, da de ikke har kendskab til det. Det er kun "ledelsen" i forretningen, der kender til det.

Jeg tvivler, men måske kan du få et nedslag i prisen, hvis du taler med "lederen" af forretningen.

Du har formentlig taget din Video/DVD afspiller i brug.

Hvad står der på din "bon". Kan du levere varen tilbage?

Det bliver ikke let for dig.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 30-07-05 17:14

har prøvet tilsvarende i bilka. Intet problem jeg fik varen til rabatpris.

Bilka og føtex er meget fleksible og tager alt tilbage. Først siger du på en pæn måde at du er lidt ærgelig over at du købte den i sidste uge for den er på tilbud i denne og derfor gerne vil have differencen. Siger de nej, vender du den om og siger, at du har fortrudt købet - de tager ALTID varen tilbage. De kører lidt det dersens glad-kunde-princip...

Virker altid, også selv om jeg ved at det halve kandu.dk nu sikkert mener at det ikke er rigtig!

Kender en der en gang arbejdede i Bilka's tøjafdeling. Der fik de Only-varer og den slags ind tiltrods for at de ikke handler med Only, blot for at gøre en kunde tilfreds!

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 30-07-05 17:30

Paulus1> Hvad varen pt. koster i butikken har intet med returret at gøre, kun hvilket beløb der står på din bon.
Ellers kunne man jo leve af at købe varer på tilbud og returnere dem ugen efter. Det var noget vrøvl du kom med der

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 30-07-05 17:57

hansen9, nej det er ikke noget vrøvl.
meningen med det var, at de når de har tilbud, højest vil returnere det beløb som varen koster på tilbud, også selvom man tidligere har købt den til en højere pris.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-05 18:04

Forretningen vil være forpligtiget til at tage varen retur til den pris, den er købt for (bon), hvis de kan/vil tage varen retur.

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 100 point
Dato : 30-07-05 18:07

Altså: Bilka har altid 14 dages returret.

Jeg er lidt mere i tvivl, om det gælder Føtex generelt. City Vest i Brabrand har det defineret således:" Nøgleordet i føtex er kundeservice. Vores personale står altid klar til at betjene dig, uanset hvilken afdeling du handler i. Vi gi'r 14 dages bytte- og returret på alle varer og altid med et smil." se http://www.cityvest.dk/CityVest/Portal/2.aspx?ShopID=68

Print den side ud, hvis der skulle blive vrøvl, gå i Føtex med din bon, og sig, du har fortrudt købet, og gerne vil have pengene tilbage - og gå så ind og køb den til ny pris....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-05 18:15

Nej, du kan ikke forlange at få refunderet noget af din købspris.

Bytte eller returretten gælder for ubrugte varer, afleveret i originalemballage, såfremt du har bonen.

Du kan kun returnere en brugt vare hvis den er fejlbehæftet.

Det med, at butikken kun vil refundere til tilbudsprisen, er hvis folk ikke har bonen med, og butikken alligevel viser den service at ville tage varen tilbage, der vil de kun give den aktuelle dagspris, da de jo så ikke kan se hvornår varen er købt.

mvh dova

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-07-05 18:26

"Bytte- og returret" er naturligvis "bytte- og returret" - og som sådan kan du selvfølgelig returnere delene. Den originale emballage skal med ligesom bon'en ..... men det fremgår ingen steder, at den skal være fejlbehæftet. Og naturligvis får du det beløb, der står på bon'en.

Handler aldrig i Føtex, men bruger tit Bilka - og der er ALDRIG problemer (faktisk er det måske det bedste ved Bilka), hvis du bare har bon'en med.

Har selv haft nøjagtig samme oplevelse med en video, og fik bare refunderet forskellen ugen efter.

Faktisk bruger de returretten aktivt som reklame - se her fra Bilka's egen hjemmeside: " Afprøv altid stolen i praksis, så du kan sikre dig at dit barn sidder godt. I Bilka har vi 14 dages returret." - så sig ikke, at det skal være ubrugte varer !!

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 30-07-05 19:32

Jeg vil prøve at ringe til en Føtex i morgen, og hvis de er positive i tlf. vil jeg kontakte den butik jeg har købt maskinen i i næste uge.

Og selvfølgelig har jeg bon'en. Jeg har også kassen så det er ikke noget problem at komme med den i originalemballagen - det er bare noget bøvl, men hvis det er det der skal til

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-05 20:01

jysch

Så tænk også på den tid og transport du skal bruge.

Enhver forretning har lov til at nedsætte prisen på det, de har til salg uden at skulle forbrugeren om det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-05 20:02

"uden at skulle give forbrugeren besked om det."

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 31-07-05 15:15

Hej Venner!

Har lige ringet til Føtex og der var slet ingen problemer!

De sagde: "kom med bon'en så får du differencen"

Så det vil jeg gøre i morgen, og glæde mig over at have fået en god maskine til en billig penge.

Tak for jeres gode og mindre gode indlæg

Jeg er meget glad for at Kandu findes - man får som regel gode brugbare svar og jeg tror også at de som har forkerte opfattelser af problemerne - får ændret denne.

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 31-07-05 15:15

Tak for svaret erling_l.

Godt med det link.