/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Forstærker - Heavy ??
Fra : Elfredo
Vist : 531 gange
50 point
Dato : 29-07-05 22:24

Jeg er stor fan af MetallicA, og elsker deres heavy lyd!!
Jeg kunne godt tænke mig en heavy forstærker og har hørt at marshall skulle lave sådanne forstækere ?
Metallica bruger også marshall bla. ..
Jeg har fundet en butik og en forstærker og vil gerne spørge jer der har forstand på det om den jeg har fundet er heavy ?

1. Gå ind på www.aage.dk
2. Søg på deres hjemme side (i bunden af skærmen) efter : Marshall Mg 500DFX
Der skulle gerne komme to forstærkere frem, er der nogle af de to der er heavy nok til at nå metallica lyden ?

Ellers er der så nogen der kan fortællle mig hvad jeg burde købe for at opnå deres lyd ?

På forhånd tak
Frederik//

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 29-07-05 22:59

Det afhænger osse meget af instrumentet, der spilles på.

Hvis du har en rimelig god spade....(Jeg mener MetallicA bruger Fender Telecaster: en 1 mik. lead guitar, og en Fender Stratocaster: 3 mik.) Bassen har jeg ikke lige gennemskuet, men ligner en Washburn.

Men OK: Marshall er noget af det rigtige.....især hvis du ikke har for dårlige naboer *g*
Styrken er jo en væsentlig del af fænomenet "Heavy" og har du lokalerne, ville jeg trygt købe Marshall...

Hvis du direkte går efter sounden, vil jeg mene at du skal gå efter Rør-forstærkere. Mit foretrukne mærke dér, er VOX AC-30, men det er efterhånden en svær sag at stampe op. Dog er de begyndt at lave nogle efterligninger, men dem kender jeg simpelthen ikke.

Jeg er ikke "Heavymand", men tidligere musikhandler. Gør som mine kunder: Tag din egen spade med, og prøv dig frem.....og fortæl musikfolket om dine behov....Pludselig ramler du ind i en "Nørd", der kender det hele...i hans hjerte !

Jeg forlader aldrig selv den gamle "rørlyd"....Jeg spiller original Hammond...og er inspireret af Procol Harum.

Rigtig god jagt
TOM

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 30-07-05 00:53

Jeg kan varmt anbefale de nye Vox AC-30 re-issue. Men hvis du vil ha Metallica lyd så skal du rigtignok ha fat en Marshall rørforstærker.

Mvh. U.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-07-05 01:10

Elfredo ->
Marshalls MG 100 HDFX + tilhørende 4x12" kabinet er et billigt og godt half-stack (ca. 5000) - især til heavy. Sønneke spiller på et sådant (med B C Rich guitar) og det har en rigtig god bund.
Jeg har selv en TSL100 + 1960 kabinet, som er lidt mere all-round.
MG'en er transistorieret og TSL'en er med rør. Der er forskel i lyden, men til metal vil vi absolut vælge transistor-forstærkeren (den koster også kun en trediedel). Til gengæld lyder den endnu bedre med 1960 kabinettet.

upyoursmate ->
Hvordan vil du beskrive lyden i den nye AC30'er? Kan den også lave en lige så god ren lyd som TSL'en (og min tidligere Fender Hot Rod)? Kan den klare en sportshal?
Den er jo noget mere transportvenlig end TSL'eren!

TOM ->
keep on - jeg har selv spillet på L100S og 147 - dejlig tid !

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 30-07-05 13:34

tak for jeres svar...
men er ikke selv så klog på forstærkere endnu..
hvad er rør-forstærkere ? har hørt om dem, men ved ikke helt hvad det betyder ?
Er der et sted på nettet hvor man kan lære om forstærkere ?

Mvh. Frederik

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 30-07-05 13:37

jeg har for noget tid siden købt en LTD Kirk Hammet signature spade, så tror guitaren er iorden.. hehe

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-07-05 17:24

Hej igen Elfredo

En rørforstærker er en type forstærker, hvor forstærkningen af signalet foregår i (gammeldags) "radiorør". Det var den teknik, der var før transistoren blev opfundet. Indeni rørene er der glødende, og derfor afgiver en sådan forstærker meget mere varme (og bruger mere strøm) end en transistorforstærker. Desuden skal den varme op i nogle sekunder før den kan spille.
Transistorforstærkeren er opbygget omkring transistorer, der med en anden teknologi gør det samme som rørene, men med et lavere strømforbrug og mindre varmeafgivelse.
Den er på en måde mere robust, idet transistorerne ikke bliver slidt (op) og skal udskiftes med nogle års mellemrum, som rørene gør, og når du slukker den, skal den ikke stå lidt og køle af, inden du kan flytte den (af hensyn til rørenes levetid).

Hvorfor så bruge rørforstærker, i stedet for transistorer???
Jo, en rørforstærker har som regel en varmere og mere fyldig lyd, ligesom "1 rørwatt" er kraftigere end "1 transistorwatt".
Transistorforstærkeren har ofte en lidt mere påtrængende og agressiv lyd - derfor er den god til heveay metal.

Der laves også "hybrid-forstærkere" der prøver at kombinere de bedste egenskaber fra de to typer ved at anvende transistorer i udgangsforstærker-trinet og rør i forforstærkeren - ofte med god held.

Altså: Rør til stor og varm lyd - transistorer til hård lyd. Dette er MEGET firkantet sat op, men hovedindholdet i de to typer.

Jeg vil stadig anbefale dig at prøve en MG100 - der får du meget heveay-forstærker til pengene!

Hilsen myg

PS - LTD er en god guitar, så den side er i orden!

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 30-07-05 21:10

hmm, ok... jeg vil jo gerne have en heavy forstærker..
og du sagde at rør-forstærkere er bedre, men du sagde at transister var mere heavy ?
Skal jeg så ikke anskaffe en transister ? det lyder jo til at være det du siger.. :P

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-07-05 23:24

Jeg siger kun, at rørforstærkere har en anden lyd end transistorforstærkere, og at den lyd er mere mig (og mange andre).
Min søn, der spiller heavy, har en MG100, som er en rigtig vellydende forstærker til rimelig små penge.
Den har det rigtige punch i det dybe område, som den slags musik kræver. Til gengæld har min rørforstærker måske lidt mere "varme" i lyden, som passer bedre til min blues-rock stil.
Spar du blot penge og køb transistor-MG'en - den tror jeg ikke, du bliver snydt med, men tag til en forhandler og hør den og andre først.
Randall og Laney laver også half-stacks omkring de 5 kilo, men der synes vi begge, at Marshall'en er bedre.
Men igen, det er dine ører, der skal tilfredsstilles!
Held og lykke.

Hilsen myg

Kommentar
Fra : spongeb0b

Dato : 20-08-05 20:31

Hvis du vil have en god lyd vil jeg anbefale dig en ESP guitar og en MESA BOOGIE forstærker men self. betyder det også meget hvilken pedal/rack du har hvis effekterne du vil bruge allerede er indbygget i forstærkeren. En god pedal til prisen er en V-AMP og for lidt mere kan du få en V-AMP PRO som kan sluttes direkte til PA-Anlæget hvilket jeg vil anbefale dig.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-08-05 21:29

Hvis man har rø... fuld af penge kan alt jo lade sig gøre. Så ville jeg også have stor sejlbåd, Porche osv.
Mesa Boogie styrer - ingen tvivl om det! - men prisen. Du skal af med 4 - 8 gange det en Marshall MG koster!
ESP javer vist rigtig gode guitarer - jeg har ikke prøvet dem, men hørt godt om dem.