/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fodringsproblemer
Fra : bomay
Vist : 460 gange
150 point
Dato : 29-07-05 15:03

Vi har en 9 uger gammel West Highland Terrier-han, som da vi fik ham for en uge siden spiste rub&stub når han blev fodret (4 gange á 30gram), men nu spiser han kun ca.60 gram om dagen. Hvad kan problemet være?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 29-07-05 15:13

Hvor meget for han ud over de almindelige måltider for det kan være at han på den måde har fået nok hvis i går og stikker lidt i ham over hele dagen, men ellers må i tale med dyrlægen om det, for der kan være et eller andet, hvornår har han sidst fået ormekur.? men forsætter han med kun, at vil spise så lidt, så søg dylægen, det er vigtigt, han skal spise og drikke rigeligt i den alder, det behøver ikke at være så nøjagtigt målt ud. Jeg ville sige det ville være fornuftigt af jer at tag en snak med jeres dyrlæge og i skal ikke vente forlænge med det. For der kan være andre ting der spilder ind og det kan dyrlægen bedst svare på.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 29-07-05 15:20

Tak for dit svar.
Hmm han får vel 10-15 gram i godbider (alm foder) men der har han også spist mere end han gør nu. Han er glad og livlig, drikker fint, har afføring 2-3 gange om dagen osv så udover den nedsatte appetit virker han ok.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 29-07-05 15:24

Det kan være et sygdomstegn og ikke for at forskrække dig så er han jo ikke vaccineret færdig og kan risikere hunde syge domme og hvis det er tilfældet så begynder de at spise mindre og mindre derfor anbefaler, jeg at du får ham undersøgt.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 29-07-05 15:46

Tak for svaret. Ja vi må hellere få ham undersøgt. Vi syntes bare det er mærkeligt, at han lagde ud med almindelig/ret god appetit, og så pludselig fra dag til dag stort set kun 50%-appetit. Han har ikke været ude af vores have eller mødt andre hunde eller noget lignende, så han er jo ikke smittet med noget ad den vej.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 29-07-05 15:59

Det behøver han som sådan heller ikke, det er nemlig luftbårne bakterie og i har måske været andre steder hvor der har været dyr. I den alder som jeres hund har skal man være meget omhyggelig med sin egen hygiejne, det er lige før jeg siger steril for ikke at slæbe noget med hjem i sit eget hus, de er utrolig følsommme i den alder.
Så tag da lige en snak med jeres dyrlæge på mandag det kan være at i kan få forbygget et eller andet.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : eau

Dato : 29-07-05 16:06

Hej

Jeg har en schæferhvalp som nu er 5mdr. Og jeg kender godt dine problemer. Da vi fik hende (8 uger) spiste hun hvad hun skulle de første dage, men derefter spiste hun kun en brøkdel af hvad der stod på div. foderposer.
Jeg var lige så bekymret som dig og skyndte mig til dyrelægen.
De sagde at det var et helt normalt forløb for hvalpe som kom fra en kennel og var vant at slås om maden. Når så hvalpen fandt ud af at der hele tiden var mad det nye sted, satte den langsomt tempoet ned. Så vi skulle ikke være bekymret så længe hvalpen ellers var livlig og frisk.

Held og lykke /EAU

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 29-07-05 16:14

Det er også korrekt, men man skal lige tjekke om det er fordi den er blevet alene eller fordi de er noget galt, jeg siger dette fordi, jeg selv har oplevet begge situationer og har mistet 5 hvalpe af den årsag at de fik en luftbåren bakterie.
Så af sikkerheds hensyn så hellere tjekke engang for meget end slet ikke at gøre noget.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 29-07-05 18:15

Hej bomay.
Tag lige at kontakte opdrætteren, hvis hunden er dårlig (hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet), kan det lige så godt være noget den havde med så der er andre fra kuldet der har det på samme måde. Er du gået over til noget andet foder kan det også være derfor.
Hvad vejer din hund, de hunde jeg har haft med at er noget større i den alder?
Er din hund vaccineret 1. gang da i fik den?
Din beskrivelse af hundens almene tilstand virker normalt.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-07-05 18:42

Tja, mit gæt er, at den nok alligevel får flere godbidder end du lige synes.

Når han er frisk og glad, tror jeg ikke der er nogle problemer med den.

Prøv om morgenen at veje det antal godbidder af, som du mener han skal have i løbet af en dag. Og en god ide er altid at give tørfoder pillerne som godbidder for hvalpe har ikke godt af den dårlige kvalitet man oftest køber som godbidder, og hunden er såmen ligeglad. Det som er vigtigt er blot at få noget.

Du kan godt gå over til at fodre 3 gange på en dag halvdelen af tørfodret opblødt i vand om morgenen, tykmælk midt på dagen og resten af tørfodret opblødt senere på dagen.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-07-05 18:45

Når den lille fyr ikke er syg, så er der ingen grund til at gøre noget ved det på nuværende tidspunkt. Når han opfører sig normalt, har normal afføring, ikke har ondt eller sover hele tiden, så tror jeg også mest på, at der er tale om en reaktion på, at han er flyttet, og at han ikke mere behøver at slås om maden. Men det er nok en god ide at veje hvalpen en gang om ugen det første års tid.

Med hensyn til vaccination og isolation, så er meningerne ret delte. Nogen mener, at en hvalp skal holdes isoleret fra andre hunde indtil den er færdigvaccineret i 16-ugers alderen. Andre mener, at socialiseringsprocessen er så vigtig, at den må gå forud for hvalpens sikkerhed. Vigtigt er det så, at hvalpen er vaccineret, inden den forlader kennelen. Og derefter vaccineres den i 12 ugers alderen og 16 ugers alderen. Men selvfølgelig skal man ikke lade sin hvalp hilse på hunde om hvem man ikke kender til helbred og vaccinationsstatus.

Jeg har selv haft mine hvalpe med ude og hilse på andre hunde fra dag 1 af, altså når de er 8 uger. Men vi er også så priviligerede, at vi bor i et godt hunde-område, hvor alle hundeejere kender hinanden og hinandens hunde. --Silke har haft kennelhoste og hjerteorm, men først efter hun var over ½ år.
Sommeren er en god tid at få hvalp, også fordi der ikke er ret meget sygdom på denne årstid. Heller ikke hos hunde.

Og forresten tillykke med den lille fyr..

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 30-07-05 07:25

Tak for alle jeres svar.
Han var netop vaccineret 1.gang da vi fik ham, har fået ormekur, og han vejde 1850g og vejer nu 1875g en lille uge efter.
Han er frisk og glad, meget aktiv osv og virker præcis som han hele tiden har gjort, bortset fra den noget mindre appetit. Han har normal afføring, og nu er det faktisk oppe på 3-5gange om dagen. Og ja vi bruger det alm. tørfoder til godbidder.
Når han har besørget og tisset i haven, lystret sit, dæk og kom på kommando osv roser vi altid og giver godbidder, og disse gider han heller ikke altid at spise, så ad den vej spiser han ikke så meget. Tænkte på om vi ikke fx skulle have noget ekstra lækkert som godbid, så han får lidt ekstra ad den vej, og så han føler at han bliver belønnet når han lystrer osv
Foderet opløst i vand gider han ikke, han drikker vandet og rører slet ikke foderet, så det hjælper heller ikke.
Vi er glade for alle jeres kommentarer, og modtager gerne flere forslag og tips hvis nogen ligger inde med nogle.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 30-07-05 07:36

Du skal have et godt foder, ønsker han det tørt er det også ok, så skal han bare drikke mere, mine hunde elsker rødepølser eller kyllinge pølser som godbidder, der sker ikke noget ved at give ham kylling, indmad i små portioner, lever må kun gives en gang om ugen, det hele kan tørres i oven i små tern som lægges på en bageplade med bagepapir på ca. 100 grader i en time indtil det er tørt og at lave sine egne godbidder på den måde sparer man i længden på udgifterne til godbidder og så ved man hvad man har givet sin hund. Alle former for kød kan tørres i oven, ost er også godt at give i små tern.

Pøj pøj med ham. Håber han begynder at spise igen.
Mvh Bevi54

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 150 point
Dato : 30-07-05 14:06

Nææh, Silke kunne heller ikke lide tørfoder opløst i vand... Har du lugtet til det? Jeg synes ikke, det lugter særligt indbydende.. Og så er det da også ærgerligt at opløse tørfoder som er lige til at smide væk, hvis han ikke er sulten.

Det er selvfølgelig ikke så meget at tage 25 g på, på en uge... Var det den samme vægt, han blev vejet på? Og samme tidspunkt af dagen?

Hvad er det for et foder, han får? --Når han ikke spiser ret meget mad, så skal I nok ikke begynde at give ham specielle godter som belønning. For resultatet kan nemt blive, at han kommer til at leve af godbidder og slet ikke rører tørfoderet. --I hvert fald skal du være opmærksom på, om godterne har den rette fodermæssige sammensætning. ---Og den bedste belønning til en lille hundehvalp er nu engang ros og leg og mere ros.

Har du snakket med "kennelmutter"? Som regel vil kennelen meget gerne høre om, hvordan det går med deres små, efter de er rejst hjemmefra. Og de kan fortælle om, hvordan lige netop DIN lille hvalps kostvaner har været, indtil du adopterede ham.

Godkendelse af svar
Fra : bomay

Dato : 31-07-05 16:10

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-07-05 18:35

tak for accepten af mit svar...