/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min kat VIL ikke spise.
Fra : Gogzi
Vist : 4578 gange
200 point
Dato : 27-07-05 17:50

Min kære kat fik i torsdags konstateret at begge hendes nyrer ikke var normale. Hun have tabt sig 1 kg og opførte sig besynderligt et par dage op til torsdag. Mange prøver blev taget og i samråd med dyrlægen besluttede jeg at hun skulle have en chance for at blive behandlet selv om der ikke var de lysteste udsigter. Hun har haft lagt drop i to dage, mandag og tirsdag og er blevet skyllet igennem for at forbedre hendes nyretal. Med stor succes. I går eftermiddags kom så hjem igen, og på nuværende tidspunkt har hun tabt 2 kg. Vi var til kontrol hos dyrlægen i dag som sagde at alt er FLOT, men hun skal igang med at spise. Hun fik en kvalmestillende sprøjte i tilfælde af, at det var kvlme der tog appetitten. Og her er så mit problem, hun VIL simpelthen ikke spise, alt har jeg serveret for hende, men kigger surt den anden vej. Jeg har forsøgt at sprøjte lidt havregrød, moset kattemad mm ind i hendes mund, og det synker hun godt nok. Men er det løsningen, eller er det bedre bare at lade hende gå indtil hun (måske) vælger at spise. Har hun ikke spist til fredag morgen, kan dyrlægen ikke gøre mere for hende.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-07-05 18:03

Når hun ikke vil spise, har hun det jo tydeligvis ikke godt. Jeg synes, du skal lade katten få fred, selv om det er hårdt for dig. Katten ved jo ikke, hvad der skal ske. Den bliver lagt i narkose, før den bliver aflivet.

Jeg ved, det er en grim beslutning at tage. Vi har selv lige fået vores ene kat aflivet for et par uger siden. Han var åbenbart psykisk syg, og har været det altid. Men da han begyndte at få det værre, var der ingen kære mor. Det er synd for katten, at den skal lide. Når den er død, har den da ingen lidelser.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 25

Dato : 27-07-05 18:31

Jeg oplevede at min kat(tidligere) holdt op med at spise o.s.v., min mening er at katten burde have fred, det er en hård beslutning, men du skal tænke på din kats ve og vel.

Jeg vil sige jeg er helt enig med jernladyen, når en kat ikke vil spise, så ønsker den ofte at få fred. - desværre

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-07-05 18:46

Hvis din kat har så dårlige nyrer, er der to muligheder:
Enten at aflive katten for at spare den for yderligere belastning af kroppen, eller at forsøge med, at den resten af livet skal spise noget specielt foder fra dyrlægen....og KUN det.(hvilket kan være svært at styre hvis det også er en kat der er vant til at komme udenfor)

og nu har katten tabt sig meget, hvilket indikerer, at den slet ikke har det godt.

Jeg har set hvordan katte med akut nyresvigt opfører sig, og hvor ondt det gør på dem, og det er ikke sjovt kan jeg sige dig.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-07-05 19:01

Dårlige nyre... Har ikke spist i næsten én uge.... Lad dyret få fred.!!! Vi har (heldigvis) en human måde at lade vore dyr få fred på. Dit tilfælde lyder som om det er den tid.!

Ikke at det bør være væsentligt, men hvor gammel er katten??????

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 27-07-05 19:13

Hun er kun 4 år. Det er også derfor dyrlægen har forsøgt at behandle hende. Han siger at ud fra de målinger han nu efter behandlingen kan måle burde hun have appetit til at spise. Før behandlingen var hendes nyrertal for høje, og derfor have hun ingen appetit. hun kan efter hans mening få et godt liv.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-07-05 19:14

Det er frygtelig svært at sige til dig hvad du skal gøre - lige meget hvad er der jo både for og imod .

Jeg kom til at tænke på om dyrlægen har givet dig noget medicin - eller alternativt noget der styrker immunforsvar og nyrer med hjem ??????

Drikker hun ?????????? Det plejer at være et godt tegn jo !

Hvor gammel er katten ?????????

Er du klar på om hun lider og har smerter - eller måske blot er afkræftet og trænger til rigtig meget ekstra pleje ???????????????

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 27-07-05 19:21

Giv katten en chance. Grunden til at katten nok ikke spiser, kan være pågrund af den hårde behandling den har været udsat for, og har derfor har den ingen appetit, den skal have tid til at komme sig. Men jeg vil fortsætte tvangsfodringen indtil den spiser selv. Drikker katten?
Men fortsætter det weekenden over, eller hvis katten bliver dårligere, vil jeg få den aflivet. Men jeg synes den skal have en chance.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-07-05 19:30

når hun kun er 4 år og dyrlægen siger god for det - så er det med at kæmpe for din firbende veninde - det kan tage lidt tid - men drikker hun så tror jeg på at hun pt er rigtig meget afkræftet og skal have chance for at komme sig.

Jeg har en kat der er født med en defekt nyre - og hun har tidligere haft nogen slemme omgange - men med dyrlægens hjælp og alt jeg selv formår går det helt fint - hun var da hun blev ca ½ år faktisk dømt til at skulle aflives af forskellige dyrlæger men er idag 16 år - min lille firbenede pels der bliver godt forkælet har specialle behov og det er jeg ansvarlig for

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 27-07-05 22:39

Jeg tror egentlig ikke hun har ondt, hun sidder stadigvæk og kradser på altandøren for at komme ud. Når hun er ude, i sele, så ligger hun mest, men holder bestemt øje med fugle, skræpper lidt af dem fordi hun ikke kan få fat på dem, og holder også øje med de andre beboere i boligblokken. Hun drikker og tisser HELT vildt meget. Trækker rundt med vandskålen på gulvet, som hun altid har gjort. Aftalen med dyrlægen pt er at jeg skal gøre hvad jeg kan for at få hende til at spise, og så skal hun derud igen fredag morgen kl 8 til kontrol. Hun vil slikke lidt youghurt af min finger, ellers intet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-07-05 22:45

det er gode tegn - giv den så meget tid du orker og kan - det vil i sikkert blive glade for begge to - det er slet ikke så unormalt at katte har det med ikke at spise efter den tur den har været igennem - og interessen for mad og drikke er der jo

held og lykke med jer

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 27-07-05 23:23

Det lyder som om at din kat nok skal komme oven på igen.

Held og lykke her fra også

Hilsen en katteelsker

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-07-05 23:45

Citat
Hun drikker og tisser HELT vildt meget

Tja, hvis det er vildt unormalt meget i forhold til hvad hun er vant til, er det slet ikke godt, og er netop en af de ting der ses hos dyr med dårlige nyrer eller diabetes mellitus.

Er hun forresten undersøgt for diabetes, da det også kan være årsag til vægttab og dårlige nyrer?

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-07-05 04:02

dova - katten har rimelig vis fået vædsketilførsel hos dyrlægen - så det kan være grunden - er det slet ikke faldet dig ind ?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 28-07-05 10:47

Gogzi> Mht. maden: har du prøvet med lidt torskerogn rørt op i ymer.???

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-07-05 11:54

Jeg synes, du skal give din kat en chance. Når hun på nuværende tidspunkt er interesseret i sine omgivelser, så viser det hun har livsgnisten i behold. At hun drikker så meget, er faktisk en god ting. De fleste katte drikker generelt for lidt, specielt hvis de fodres med tørkost. At hun ikke vil spise, er derimod ikke så godt, men det kommer sandsynligvis så snart hun føler sig bedre tilpas. Indtil da, synes jeg du skal prøve at give hende modermælkserstatning (til nyfødte killinger). Det bedste produkt indenfor dette er; KMR Milk Replacer for Kittens. Det er meget næringsrigt og er det bedste der kan købes, skønt det er dyrt. Du kan bestille det ved din dyrlæge, men vær klar over det skal være i flydende form (i dåse á 370 ml). Når først dåsen er åbnet er der begrænset holdbarhed i køleskab, men mælken kan nedfryses i portioner (isterninge-poser), og derved er det nemt at tø op en portion ad gangen. Husk at dåsen skal rystes godt inden åbning. Det er ikke sikkert din dyrlæge har produktet hjemme, så han skal bestille det først (Cat.nr.350437), og så kan det tage nogle dage inden du kan få det (desværre). Når din kat skal have mælken, så brug en 2 ml éngangs-sprøjte (uden nål) og giv det direkte i kattens mund (fra kindtændersiden), lidt ad gangen så hun når at synke det, med mindre katten vil drikke det frivilligt (det smager rigtig godt). Skulle problemet være, at det tager for lang tid at bestille produktet hjem, så har jeg 2 dåser stående her hjemme, som jeg er villig til at sende dig pr. post mod dækning af udgifter.
Med håb om god bedring for din kat, samt venlig hilsen
Akle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-05 12:41

mirit

Citat
katten har rimelig vis fået vædsketilførsel hos dyrlægen - så det kan være grunden - er det slet ikke faldet dig ind ?

Det har altså ikke noget at gøre med, at katten for flere dage siden fik drop, at den drikker og tisser "helt vildt" meget

Men jeg håber da, at Gogzis kat kommer sig inden for rimelig tid, og at den kan have et godt liv, jeg undrer mig bare lidt over, at når den tilsyneladende har haft så store problemer (jvf. behandlingen), at dyrlægen ikke med det samme har ment, at katten skulle have noget diætfoder specielt til kat med nyreproblemer.

mvh dova

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 28-07-05 23:11

MIN KAT BLEV PLUDSELIG UTROLIG DÅRLIG I FORMIDDAGS, SÅ JEG VALGTE AT TAGE EN TAXA TIL DYRLÆGEN MED DET SAMME OG VI BLEV ENIGE OM AT LADE HENDE FÅ FRED.
DYRLÆGEN FORSTOD IKKE AT HUN IKKE BLEV BEDRE EFTER BEHANDLINGERNE MANDAG OG TIRSDAG. DYRLÆGEN VILLE SELVFØLGELIG GERNE FINDE ÅRSÅGEN VHA OBDUKTION, MEN DET ØNSKEDE JEG IKKE. MÅSKE DUMT, MEN DET KUNNE JEG IKKE LIGE HELT OVERSKUE DA JEG STOD I SITUATIONEN.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-07-05 00:46

Åh - godt du kom afsted i en fart - selvom udfaldet ikke var som du ønskede det - fred være med hende i kattehimmelen !
Jeg kan godt forstå din reaktion - det er ganske naturligt. Vores firbenede venner er svære at undvære - og der går jo noget tid før man bliver klar over at det virkelig er slut - jeg håber du ikke får det for slemt - du har da i hvertfald gjort hvad du kunne.
Det er ikke nemt at give nogen form for trøst lige i den situation - men at du ved med dig selv at du gjorde det bedste du kunne er da positivt midt i det hele.
Nu har hun da fred og er uden smerter og lidelser - det er da det primære

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-07-05 01:26

Det var da godt, den fik fred. Jeg føler med dig.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-07-05 12:12

Gogzi

Det er jeg ked af at høre, at det gik sådan med katten.
Det er altid svært når dyrene bliver så syge, at de må aflives.
Men ofte er det desværre den eneste udvej.
Så må du trøste dig lidt med, at du gjorde det bedste og lod katten få fred.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-07-05 15:56

Ja, det er ikke en nem vej at tage. Uanset hvorfor katten (eller andre dyr) skal aflives, føler man sig som en modbydelig bøddel, fordi man ikke kan gøre mere. Og så er der jo også lige det, at det er en man holder frygtelig meget af, og det gør det jo ikke nemmere. Uanset hvad, så føler man sig som et dumt svin, hver gang man står der og skal sige farvel. Også selv om der intet er at gøre. Hele tiden tænker man: kunne jeg have opdaget det tidligere? Hvis jeg havde opdaget det tidliger, var det så endt lige så slemt?? Hvis jeg nu havde gjort sådan og sådan, var det så endt så galt? O.s.v.
Gogzi, du har min dybeste medfølelse.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-07-05 16:44

jeg føler med dig, har selv prøvet det samme med min kat.

Kommentar
Fra : columbine99

Dato : 07-11-05 13:57

Det var synd, og jeg føler med dig, da jeg også har prøvet at være nød til at få en af mine katte aflivet, jeg følte mig helt knust i flere dage - det bedste råd jeg kan give dig er at du får en ny lille en at holde af.
Hilsen en missemor