/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
"Privat" inkasso?
Fra : arijana
Vist : 1348 gange
141 point
Dato : 27-07-05 11:21

Må en forretningsdrivende sende en PRIVAT mand ud på folks ejendom (efter kl. 20 en lørdag aften) for først at opkræve gæld og derpå tilbyde forlig?
Hvis det ikke er tilfældet hvilke rettigheder har man så? Kan det fx anmeldes til en eller anden instans?
Det skal lige siges at grunden til at gælden ikke er blevet betalt er at skyldner ikke var tilfreds med den leverede vare og derfor vil gå til Forbrugerklagenævnet hvilket den forretningsdrivende også var blevet informeret om.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 151 point
Dato : 27-07-05 11:23

Ja det må han godt - men du kan bare sige farvel - han har ingen rettigheder.....

Kommentar
Fra : arijana

Dato : 27-07-05 11:37

Min stedfar som drev en forretning førhen blev ellers nogle gange truet med anmeldelse hvis han selv ringede eller tog hen for at snakke med en skyldner for "det havde han ikke ret til". Men det har åbenbart bare været tomme trusler? Det var af samme grund jeg troede der måske var en lov om det...

Godkendelse af svar
Fra : arijana

Dato : 27-07-05 11:39

Men tak for svaret...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-05 11:42

Der er ingen der kan forbyde ham at ringe på din dør.

Men du bestemmer ALT hvad der skal foregå.

"Gæsten" har ingen rettigheder overhovedet, og beder du ham om at forsvinde har han intet valg - nægter han ringer du blot til politiet.
De er sikkert ligeglade i første omgang, men det får ham garanteret til at gå, hvis han ikke forstår dit budskab første gang.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-05 11:42

Selv tak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-07-05 12:21

Inkassoloven:

§3 Den der udøver inkassovirksomhed, skal have autorisation dertil"

Og så findes der nogen få undtagelser som du kan læse om i hele inkassoloven

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19970031930REGL

Altså er svaret ikke rigtigt

mvh dova

Kommentar
Fra : arijana

Dato : 27-07-05 13:36

Ups...der skulle jeg vist nok lige have være mindre hurtig på aftrækkeren mht pointgivning. Dova, jeg takker mange gange