/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lus i vandplante
Fra : myg
Vist : 783 gange
25 point
Dato : 26-07-05 23:37

I vores lille havebassin har vi en (vand)Iris - tror jeg nok den hedder. Forneden på en del af bladene er der kommet en mængde små sorte lus-lignende dyr.
Hvordan kommer jeg af med dem, uden at genere fiskene i vandet og ødelægge balancen her?
Sulfo ville jeg bruge på det tørre, men det dur ikke her.
Hvad gør jeg?????

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 23:47

Sørg for at der er biologisk balance i din dam. Du mangler de mindste dyr. Eks. haletudser og salamander larver. At du har planter og fisk ser pænt ud, men det er et kunstigt miljø du har skabt. Så du må selv sørge for at ALLE nødvendige dyr er til stede. De vil komme af sig selv i årenes løb, men lige nu er din Dam ude af økologisk/biologisk balance.
DU er GUD i den Dam.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 23:52

OK. Tag nogle syltetøjsglas og et fintmasket net. Tag ud til en sø der ligner din dam og FISK. Bær fangsten hjem og smid den i dammen. Selv om du IKKE synes der er noget i fangstnettet så pyt. Det ER der.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-07-05 11:17

AJ -> Nu er "Bassin-guden" af den opfattelse, at han ikke er til haletudser - endsige rigtige tudser - m.m. i bassinet.
Det er korrekt, at det (derfor) nok ikke er i en økologisk balance, men det er et "pyntebassin" og ikke en skovsø, som jeg gerne vil have. Jeg har en Green Genie 3000 som vandet løber igennem og til tider et lille springvand, der også ilter vandet. I denne tid er det dog ikke nok til at holde vandet helt klart (der er også meget vækst på siderne), hvilket er et andet problem, da jeg elsker at se mine fisk - også bundfiskene som støren.
Alt dette kan jeg dog forholde mig til, men jeg vil gerne af med de omtalte lus - eller hvad det er.

Skal jeg tage planten op og spule den (den står i en kurv)???

Er der andre, der kan hjælpe ???

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 12 point
Dato : 31-07-05 17:44

Nu er der masser af dyr i ferskvand, som lever PÅ planterne uden at leve AF dem, så check lige, om der overhovedet er noget problem! Hvis ikke irisen ser syg ud, er der næppe fare på færde (jeg har selv i alt ca. 2000 m^2 sø og har masser af små sorte dyr, som kravler rundt på stænglerne.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 02-01-06 10:41

Tak for svaret pbp_et.

Nu skal der ryddes op i de ubesvarede spørgsmål, og du kom vist nærmest svaret.
Jeg spulede alle de "små sorte" af planten (og ned i vandet) hvorefter de forsvandt. Mon ikke fiskene åd dem ?

Godt nytår
myg