/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Ledning - Krøller ?
Fra : Elfredo
Vist : 2232 gange
50 point
Dato : 25-07-05 21:22

Hejsa, et ganske hurtigt spørgsmål...
Jeg spiller guitar, og min ledning er sådan temmelig lang, når jeg har spillet og sat guitaren igen ligger min ledning jo bare på gulvet, og den er vold krøllet når jeg skal spille igen.. jeg vil meget gerne høre om der er nogle der har nogle tips til hvad jeg kan gøre for at holde den lige/slap ?

Frederik//

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-07-05 21:24

køb en ledningstromle du kan vikle den om

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-07-05 21:26

http://www.dinpris.no/prices.x?cid=22&gid=193&sid=867&pid=22730

sådan noget lignende - de fås overalt hvor du kan købe el-artikler - med og uden jord

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-07-05 21:31

Den slags ledninger krøller altid. Derfor bruger man specielle ledninger der er FOR-Krøllet (Lidt ligesom tlf-ledninger) De krøller også, men ikke så meget. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 25-07-05 22:00

Løse ledniner har altid en tendens til at krylle....

Bedst er det hvis du ruller den op og hænger den pænt op hver gang du er færdig med at bruge den, på den måde er der heller ikke nogen der falder i den

"forkryllede" (spiral) ledninger er i bedste fald af middelmådig kvalitet, og med for tynde inderledere der let knækker ... desuden er skærmen sjældent optimal, med brum og knas til følge...

Den bedste ledning du kan bruge er en silliconeisoleret kraftig ledning (ca 7mm i diameter) .. Den er så blød at den ikke har samme tendens til at krylle sammen, og samtidig er den af en fornuftig kvallitet

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-07-05 22:29

Dansende_T -> Når nu både spørgeren (Elfredo) og jeg skriver "krølle", hvorfor VIL du så skrive "krylle"? VIL du ikke lære at skrive dansk? I øvrigt er det noget pjat du skriver om at Spiral-ledninger skulle være dårlige. Nogle af de dyreste og mest brugte ledninger på scenerne kommer fra Zennheiser og er spiral-ledninger. De er hundedyre, men hver en $ værd.
Har man IKKE råd til at købe den slags kvalitet, skal man selvf. "kvajle" sine ledninger op for at undgå at de krøller for meget sammen. Bemærkningen om at folk kan falde i dem, er noget af det mest latterlige jeg har hørt.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 25-07-05 22:55

Arne.J -> Jeg er da meget ked af at have jokket på retstavningstå jeg var ikke klar over at den var mange kilometer lang, og øm...

Det er ganske korrekt at spiralledningerne KAN købes i en endda overordentlig god kvalitet, desværre er det bare som oftest ikke de spiralledninger der bliver investeret i i de kredse jeg kommer i. (men nu er mit slæng jo hverken trykket platfodet af studenterhuen, eller forsynet med en stærk økonomi)... Derimod er jeg udstyret med en overordentlig stor faglig stolthed med hensyn til synlige ledninger, og specielt dem der af en eller anden grund ligger smidt på gulvet, dette affødte kommentaren om at folk kunne falde i ledningerne ... hvis det var en latterlig kommentar, så er jeg latterlig ... so be it.

Spørgeren i dette indlæg bruger formodentlig en lang ledning af ikke bedre end middelmådig kvalitet, hvilket naturligvis giver nogle problemer med krØl .... En kort spiralledning kan løse problemet... men en lang spiralledning vil gøre problemet værrer da snoningerne vil gribe ind i hinanden hvis de kan. Det optimale ville nok være en trådløs løsning (ville jeg bruge hvis jeg havde råd) ..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-07-05 23:39

Dansende_T - Tak for din såvel velformulerede som yderst underholdende, kvikke og indsigtsfulde bemærkning.
Jeg opfattede spørgsmålet om krøllede ledninger som værende et problem der oftest opstod imellem de enkelte gigs, IKKE under selve optrædenden. Men enhver TILSIGTET fornærmelse, er hermed trukket tilbage.

Men hvad råder vi så Frederik til?

1.: Hvis du har numsen fuld af penge, køb trådløst.
2.: Hvis det KUN er lommen der er fuld af penge, køb Spiral-ledninger af god kvalitet.
3.: Hvis ingen af ovenstående, lær at "kvajle" dine ledninger ordentligt op imellem hvert enkelt "gig"
At "kvajle" op betyder også at man drejer ledningen/tovværket én gang i fingrene for hver gang man lægger den op over hånden. Sådan undgår man at den drejer/snor/krøller sig når den atter lægges ud/benyttes.

OK?

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 25-07-05 23:58

Arne -> ... Glimrende forslag ... Eller han kan sælge el-spaden og købe en god western .. den kan uden el

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 00:03

OK D_T: Er jeg tilgivet for denne gang? (Også for dit nye nick, det er lidt nemmere at skrive)

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 26-07-05 00:19

arne -> naturligvis ... og skriv du bare D_T ... Det gør ½-delen af nettet alligevel

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 00:38

Kandu's email-service er nede og har været det temmeligt længe. Jeg har sendt dem 2 mail's om problemet med mange timers mellemrum. Det plejer at hjælpe, og de plejer at sige TAK for hjælpen. Men idag er deres vagthavende ikke bare sløv, men også stokdøv. Trist.

Frederik -> Du må undskylde at D_T og Jeg sådan småsnakker i din tråd. Vi ville meget hellere snakke med dig selv, men du har jo åbenbart ikke tid lige nu. Men lad høre fra dig når du får tid. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 28-07-05 00:35

Så har jeg læst jeres beskeder og det er sent, og lige nu synes jeg ikke helt jeg forstår ret meget af det i siger ? :P desværre ikke...
HVordan kvajler man ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 03:11

At kvajle er et gammelt sømandsudtryk der betyder at rulle tovværk op over armen. Du ved hvis du har et langt reb, kvajler man det op ved at tage fat i den ene ende med venstre hånd og så føre rebet ned under albuen, tilbage til hånden o.s.v. på denne måde dannes en velordnet rulle af rebet, der ikke så nemt filtrer(krøller sig sammen). Man afslutter med at binde enden af rebet et par gange rundt om toppen af rullen, der nu kan hænges op.
Bruger man denne teknik med en ledning, vil man have meget mere styr på sine ledninger. For at disse ikke skal krølle, er det vigtigt at man drejer emnet en ½ omgang pr. opkvajling. Prøv at besøge en lystbådehavn eller en anden havn og få vist hvordan man kvajler reb op.

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 28-07-05 13:06

nåh... så ved jeg godt hvordan man kvajler, men problemet er jo at den krøller når jeg SPILLER på guitaren...
altså når jeg er færdig gør det ikke så meget, så plejer jeg at rulle den sammen.. problemet er som sagt at den krøller mens jeg spiller, så er det svært at bevæge sig rundt uden at stikket ryger ud hele tiden... :(
det er jo ikke fedt, f.eks til koncert at ens stik ryger ud.. :b

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 13:11

Der ville jeg hvis jeg var dig investere i en god Spiral-ledning fra Zennheiser. De fåes i flere forskellige længder og holder nærmest uendeligt.

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 28-07-05 13:13

hvad er en spiral ledning præcis.. :b
kan du skaffe et link til et/nogen billede(r)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 13:17

Den ligner en snoet telefonledning. Men prøv at besøge en musikforretning eller en radioforhandler, de har dem.

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 28-07-05 13:19

jep jep..
havde også overvejet at købe en trådløs ledning måske ?
nogen der kan fortælle mig hvor meget sådan en ligger på ?
Og hvordan de fungerer ... hehe

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 28-07-05 13:32

Du kan se dig om efter ledninger m.m. her..

http://www.eskildsen.dk/

De trådløse systemer fungerer faktisk ved at du stopper en lille radiosender med batterier i din lomme... og forbinder den til guitaren. I den anden ende stiller du en lille modtagerenhed på din forstærker, og tilslutter den med en kort ledning..

Hvis ellers du sørger for at batteriet i senderen er i orden er det faktisk et godt og pålideligt system..