/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
puch med dellorto kaburator - dyse
Fra : 127tage
Vist : 429 gange
25 point
Dato : 24-07-05 18:04

har en puch monza med 20 mm dellorto kaburator og 28 mm tun udstødning den køre med en 45 mm cyl. mener jeg det er . mit spørgsmål er hvad størrelse dyse jeg skal brug lige nu sidder der en str. 96 i men den går ikke ordenlig. så har jeg prøvet at tage filtret af og så gik det meget godt. måske en andelse mindre benz inu. hvor meget mindre skal det dysen være ? skal jeg købe en 90 92 94 ? eller er der en anden størrese der vil passe ?

på forhånd tak

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 35 point
Dato : 24-07-05 19:44

90 vil nok være passende, men ingen kan sige det nøjagtig, før det er prøvet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 24-07-05 20:20

okay... det vil jeg prøve håber du evt kan svare på det her.... har lige haft starte min monza 3-g motor i 20 sek. og så går den ud. motoren sidder fast tror det er stemplet der har sat sig. men det er det ikke. det er inde i selve motoern det sidder fast. til sidst går motorn fri efter noget lirken og jeg kan dreje svinghjulet. nu prøver jeg at træde på kikstarten og lige pluslig gør den det samme igen med enten at gå meget træg i motorn eller sætter den sig helt fast igen. hvad kan der være sket ?

når jeg kun drejer på svinghjulet har jeg ikke kunnet mærke den har gået træg eller sat sig fast.

hvad dælen er der sket ?

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 24-07-05 20:22

det skal lige siges at motorn er helt kold og for et par timer siden har jeg rullet rundt på den i en times tid uden problemer.

og der er olie på motorn

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 24-07-05 20:41

kan se at der mangler den ene låsering til stempet kan det evt være den der er faldet af og ind i motoern igennem skyllekanalen ? og sætte sig fast et sted eller ville den bare blive knust derinde ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-07-05 21:21

Den låsering, farer rundt oven på stempelet, og klemmer sig fast rundt forskellige steder, du skal absolut have cylinderen af og have alt blæst væk med trykluft, også nede i krumtaphuset, der er ingen motor der overlever det i længden.
Det er en typisk fejl at man ikke får den låsering til at ligge fuldstændig fast i rillen.
Nye låseringe, pakninger, og husk at give pinboltene til møtrikkerne oven på topstykket olie.
Låseringen kan selvfølgelig have smuttet ud i udstødningen, men der må være stumper tilbage.
Og du kan sikkert se at stempelet er beskadiget, og skal helst have ny på, hvis rillerne til stempelringene er beskadiget, måske er stempelringene også klemt fast.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 24-07-05 21:32

har cylindren af så det kun er plejlstangen der stikker ud af motorn. og det er den gør det en smule engang imellem inu. med at den bliver træg eller sætter sig helt fast. hvad skal jeg gøre?

skille hele motorn ad eller kan jeg nøjes med at pille den side af hvor koblinge også sidder eller kan jeg blæse ned i krumtapshuset og så skifte olie at par gange ?

er det svært at renovere sådan en motor ? og er der noget man skal være opmærksom med når man gør det...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-05 00:36

Svært og svært, tja alt er relativt, men jeg tror nu nok du kan uden alt for meget bøvl.
Men det er nok en stump af låseringen der sidder fast på krumtapakselen imellem svingklodserne nede ved lejet i midten.
Men skal den skildes ad, kan du lige så godt sætte en anden krumtapaksel og lejer på.
Men med noget godt lys derned, kan du måske få stumpen pillet væk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 25-07-05 19:38

har fået det op nu og så har jeg lige fået et nyt stempel i og så skete det bare igen med det nye stempel gik i stykker i toppen. tror evt. det er fordi at den ene stempel ring har smuttet lidt ind i den ene skylle kanal da de er laver større... kørte ellers en halv time på den med en fed blandíng.

kan det godt passe at jeg kan køre en halv time inden at det kan ske med den stempelring ? eller ville det ske med det samme?

går nemlig og tænker på om det var stemplet der var dårligt ????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-07-05 13:21

Du har nok vendt stempelet forkert, så stempelringens ender er ud for en skyllekanal/udstødningsport.
Stempelet skal altid vende så den lille pil i toppen vender mod udstødningen.
Hvis der er ridser i cylinderen, så slib dem forsiktig væk med fint sandpapir.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : 127tage

Dato : 06-08-05 19:11

Tak for svaret pallebhansen.