/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Hvornår bliver man værge ....
Fra : Fnollerpige
Vist : 1085 gange
50 point
Dato : 09-10-02 20:55

Min nevø på 17 år er blevet smidt ud hjemmefra ( han boede hos min søsters eksmand ) - min nevø flytter i disse dage adresse her til min bopæl.

Så er det jeg gerne vil vide om jeg så automatisk bliver hans værge eller om hans forældre skal "overdrage" den til mig.... ???
Vi sidder netop og skal søge periodekort til bussen så han kan komme i skolen, og på ansøgningen står der "forældre eller værges underskrift".

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 60 point
Dato : 09-10-02 21:18
Godkendelse af svar
Fra : Fnollerpige

Dato : 09-10-02 21:43

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 09-10-02 21:48

ja det var ikke meget der var at sige om det *G* .....
besynderlig server Kandu har .....
Nå, men det jeg ville sige var : forvente og forvente nu er det jo også lidt i forbindelse med børnetilskud, som faren ( der selv har vippet drengen ud ) har fået udbetalt.
- men alt i alt lyder det så til, at jeg skal have min søster til at delagtiggøre kommunen ( de har delt forældremyndighed ).

Melander du fik pointene ( der var i det mindste et link der hjalp mig lidt videre )

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-10-02 21:56

ok, jeg håber du/i finder ud af det hele, det er jo lidt en underlig situation at stå i. Men nu vare det vel heller ikke så lang tid inden han, flytter hjemme af sig selv. (jeg var selv 17).

hilsen Melander

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 09-10-02 22:31

Melander, ja han er nøjagtig 17 år og 9 måneder imorgen - jeg elsker naturligvis min nevø overalt på jorden, bryder mig bare ikke om at hans far og mor ikke vedkender sig at der stadig er et økonomisk ansvar, trods det at de har opgivet deres menneskelige ansvar som forældre.
Min søster HAR som sagt indbetalt 5600 kr. til faren i juni måned der dækker frem til drengens fyldte 18 år, og helt ærligt - dem skal faren edderdulmig ikke bare snolde op, og købe stanglakrids for )

Min nevø går på HHX så jeg håber da at han får SU nu her han fylder 18 - og så på sigt finder vi ham et godt sted at bo.

Synd at så mange der end ikke burde have hund eller hamster i deres varetægt er i stand til at føde og få børn.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-10-02 22:37

Resten af de penge, burde du jo have, eftersom at du nu huser ham, og jo selvfølgelig får han SU når han kommer på hhx.....

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 09-10-02 22:50

ja han fylder 18 i januar og SU medarbejderen på skolen siger så han kan få SU i det efterfølgende kvartal ( altså fra april ) håber så han i den 3 måneders periode der opstår mellem januar og april kan få penge fra kommunen evt. ( for så er ingen af forældrene jo længere lovformelig forpligtet ).

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 09-10-02 22:51

ja resten af de 5600 kr. OG de børnepenge faren får udbetalt her d. 20 okt ( eller hvornår det nu er de kommer )

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-10-02 09:44

"Fnollerpige" <Fnollerpige.news@kandu.dk> wrote in message
news:_P_o9.87150$Qk5.3963759@news010.worldonline.dk...
> Min nevø på 17 år er blevet smidt ud hjemmefra ( han boede hos min
> søsters eksmand ) - min nevø flytter i disse dage adresse her til min
> bopæl.
>
> Så er det jeg gerne vil vide om jeg så automatisk bliver hans værge
> eller om hans forældre skal "overdrage" den til mig.... ???
> Vi sidder netop og skal søge periodekort til bussen så han kan komme i
> skolen, og på ansøgningen står der "forældre eller værges underskrift".

Sikke heldig han er, at have en moster at flytte til.
Jo, jeg tror, at du gerne kan skrive under som værge,
da han bor hos dig nu.
Vi har en udvekslingsstudent boende, og vi har
skrevet under som værger på hendes ansøgning til togkort
uden så meget som at blinke med øjnene.

Held og lykke med den unge mand.

Med venlig hilsen
Bodil.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-10-02 23:24

Fnollerpige wrote:
> Min nevø på 17 år er blevet smidt ud hjemmefra ( han boede hos min
> søsters eksmand ) - min nevø flytter i disse dage adresse her til min
> bopæl.
>
> Så er det jeg gerne vil vide om jeg så automatisk bliver hans værge
> eller om hans forældre skal "overdrage" den til mig.... ???
> Vi sidder netop og skal søge periodekort til bussen så han kan komme i
> skolen, og på ansøgningen står der "forældre eller værges
> underskrift".

Du skal lige vide, at han ikke må bo hos dig mere end 3 måneder, uden at du
har en plegetilladelse, jeg har selv en privat plejetiladelse til en pige på
14, og det var ikke noget problem at få den, kommunen skulle bare have
agsept af alle voksne, der bor på adressen.
Jens

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 13-10-02 03:01

også når det er ens nevø ? - hmmm ok, det var jeg ikke klar over - men det bliver jo så heller ikke aktuelt som jeg nævner længere oppe i dette indlæg er han over 17 år og 3 måndeder, så det skal jeg ikke tage stilling til.

Men tak for rådet anyway

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 17:34

"Jens" <jannieogjens@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3da8a15f$0$18583$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Du skal lige vide, at han ikke må bo hos dig mere end 3 måneder, uden at
du
> har en plegetilladelse, jeg har selv en privat plejetiladelse til en pige

> 14, og det var ikke noget problem at få den, kommunen skulle bare have
> agsept af alle voksne, der bor på adressen.
> Jens

Er det SÅ nemt at få plejetilladelse? Tjekker kommunen ikke overhovedet, om
familien er egnet til at være plejefamilie?

Mvh. Lisbeth

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 20:03

>
> Er det SÅ nemt at få plejetilladelse? Tjekker kommunen ikke
> overhovedet, om familien er egnet til at være plejefamilie?
>
> Mvh. Lisbeth

ikke når der er tale om en privat pleje tilladelse, det er simpelthen en
aftale mellem moderen og jeg, som kommunen har godkendt. man skulle jo tro
at moderen selv måtte bestemme, om barnet skal bo hos mig eller ej, men
sådan er det altså ikke.
Jens