/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
instal. af bærbar!!
Fra : Misteryman
Vist : 603 gange
270 point
Dato : 21-07-05 19:35

Oki.. nu skal jeg til noget jeg aldrig har prøvet før.. Installere en bærbar computer UDEN Cd-rom og A-drev. Og lige for at klarligge det med det samme. ekstern cd-rom og A-drev, virker IKKE på denne bærbar. Har i nogle forslag til en løsning.. Jeg skal bare have den til at boote en dos promt, så går det som en leg.. men hvordan?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-05 19:42

Så må vi vide hvad den kan boote på.

En mulighed er at tage HD ud og indstallere dos og lægge den i igen.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 21-07-05 19:45

Hvilken bærbar PC drejer det sig om og hvilket operativsystem ønsker du at installere.
Jo flere oplysninger - jo større chance for en brugbar løsning.

Mvh

Ivan

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 21-07-05 19:46

Kan du ikke linke den sammen med en anden computer og bruge CDdrevet fra den anden computer ?

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 21-07-05 23:16

har du noget styresystem på den nu ?? eller er den total tom
og er der usb i den ?
jeg går ud fra at der er en lpt og en com port i den

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 22-07-05 01:01

det er en ibm thinkpad. lbt, ja, men ingen comport. det er xp jeg skal installere

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-07-05 07:13

Ibm Thinkpad - ja, men hvilken model/type.

Der er så mange.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 22-07-05 13:23

Misteryman prøv nu lige at høre her : som nogle af de andre også siger jo flere oplysninge jo bedre
for hvis du kan boot masinen op nu så kan du linke fra lpt porten
se her
http://pinouts.ru/data/InterLink_pinout.shtml

spg :
1 . kan du boote på maskinen nu ?
2. har du usb

for hvis du kan boote den op nu så kan du kopiere mappen i386 til bærbar via lpt porten eller evt usb
eller evt boote fra en ( låne ) usb harddisk
og kommandoen for at installere winxp direkte fra dos
drev :\i386\winnt.exe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-05 16:43

Misteryman - du har stillet et vanskeligt spørgsmål.
Det kræver lidt viden om din comp, og vi har stillet nogle spørgsmål.
Da du måske ikke gider svare på de spørgsmål, er det svært at hjælpe dig.

Men vi kunne jo stille alle de mulighedder op som findes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-05 18:59

Hvis du ikke kan boote på et medie som indeholder DOS - får du heller ikke nogen dospromt.......................så hvad kan du boote på.

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 22-07-05 22:21

Nu må i have mig undskyldt.. Men jeg er efterhånden træt af at folk ikke læser det spørgsmål der er.. Hvis i havde gjort det, kunne jeg slette 80 % af de svar jeg har fået. Det er FULDSTÆNDIGT lige meget hvilken bærbar det er jeg har. Spørgsmålet ligger i .. hvordan for jeg min bærbar til at boote på sin hardisk, uden operativsystem.. Og selvfølgelig er den uden operativsystem. ELLERS VAR DER IKKE NOGEN GRUND TIL AT INSTALLERE NOGET!!!! Og lad det være sagt endu engang. ALLE FORMER FOR EKSTERN DREV DUR IKKE!!!!!!!!!.... Og ja, da der ikke er comporte i min bærbar (hvilket der ikke er i 95 % af alle nyere bærbare) giver det sig selv at den har USB!!! Men dette er lige meget da, som jeg flere har påpeget, INGEN FOR FOR EKSTERN ENHED VIRKER TIL AT BOOTE OP PÅ!!!! Undskyld mit lille anfald, men jeg bliver sindsyg af de der *Dooooh*-spørgsmål!!

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 22-07-05 22:24

Hehe.. Og så lige de der stavefejl :D

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-05 22:32

Så booter du på USB porten og ruller din DOS 5 ellr 6 ind.
Nu har du en dospromt.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-07-05 22:51

Hej "Misteryman" - du lyder noget sur, men det ser jeg ingen grund til.

Nu har jeg arbejdet med EDB siden 1965 og jeg købte min første PC i 1986 - men hver dag lærer man nyt.
Hvis jeg arbejdsmæssigt skal hjælpe en bruger/kollega - går det altid hurtigere og nemmere, hvis man hører alle oplysninger - og det er det der mangler i dit spørgsmål.

Netop IBM Thinkpad er meget forskellige alt efter model - derfor!

Når vi i firmaet skal geninstallere en PC (bærbar eller stationær) gør vi det altid via netværk og active directory.
Så bliver operativsystem og anvenderprogrammer lagt på smertefrit.

Så hvis du har et netværk, burde du kunne starte op via boot på netværket.

(Denne gang uden "Mvh").

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-07-05 23:09

Hvad med at kigge på IBM's sider - det kunne evt. være at denne kunne hjælpe:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-40066.html

Installing Microsoft Windows XP to a blank hard disk drive - TransNote

Om det kan bruges på din PC vides ikke, da du fortsat ikke har oplyst model m.m.

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 23-07-05 00:09

Misteryman : lær og lyt og ikke mindst læs.
lær hvordan man stiller sin bios som IBM760 også er inde på ( via netværk )