/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skifte viskermotor, Skoda Felicia, Hvord~
Fra : Malkekoen
Vist : 2281 gange
50 point
Dato : 20-07-05 21:17

Så døde min viskermotor - midt på motorvejen i regnvejr :). Dejligt med Skoda Felicia.

Nu kan jeg ikke finde ud af at få den afmonteret. Den sad fast i 2 møtrikker i en metalplade (som er fjernet) og med 1 møtrik på selve den lille viskermoterarm, der sidder fast på viskertrækket (er også fjernet).

Men jeg kan ikke få den lille viskerarm på selve viskermotoren af. Jeg har på fornemmelsen, at den er ikke skal kunne komme af.

Hvordan får jeg så skilt viskermotoren af fra viskertrækket? Den lille viskerarm sidder på noget der minder om et kugleleje. Skal det hives af?

Håber I kan hjælpe - ellers kan jeg ikke køre den næste uge hvis vejrudsigten holder stik.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-05 21:21

Der kan sidde en lille lås som spærrer, men som regel skal sådan et kugleled bare vippes af.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 20-07-05 21:25

Hvor hårdt må man tage fat ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-05 21:31

Altså jeg kender ikke skodaen - men et kraftigt vip med en skruetrækker plejer at vippe sådan en af............................men se nu om der er en lås/pal/udløser

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 20-07-05 21:55

Hvor skulle den lås/pal/udløser sidde?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-05 22:39

Hvis der sidder en - kan det være på selve det runde som holder omkring.
Men det er svært at gætte, for der findes mange samlemåder.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 20-07-05 22:42

Ok - tak indtil videre. Jeg roder videre med det i morgen og leder.

Hvis der skulle dukke en Felicia ejer op, der har prøvet ovenstående, er kommentarer meget velkommne.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 20-07-05 23:26

Ok - held og lykke.
Men der findes reparationsbøger og sikkert også til Felicia.
Kan lånes på biblioteket / købes hos reservedelsforhandlere ca. 200 kr.
eller her: http://www.birgersbilligebilboeger.dk/

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-07-05 23:36

Jeg mener det er stråler på den kone aksel.Du skal bare slå forsiktig på siden af armen der den går ned over akslen på visker motoren, med en hammer, så løsner den.
alimak

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 21-07-05 10:34

Nu har jeg fået det ene viskertræk af, ved at brække det af med en skruetrækker (tak, eyvind).

Det andet siddet midt på pinden (er det det I kalder strålen ???) i et kugleled. Det vil ikke komme af. Men der sidder ligesom en spændeskive/låsering med en lille pal på. Hvad skal jeg gøre ved den?
Jeg kan ikke dreje den eller trykke på den. Skal dette viskertræk bare have lidt mere træk med skruetrækkeren?

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 21-07-05 10:55

Eyvind, jeg har faktisk en reparationsmanual til min felicia - den ligger bare i den anden ende af landet :(. Det er ikke sådan at tage på ferie.

Jeg har fået viskermotoren af nu, men der sidder stadig en lille viskertræk arm på. Jeg tror jeg prøver at lokke huggeren (der har min nye motor) til at hive den af.

Eyvind, du får mine point, men tusind tak til jer andre. Kandu.dk er et super sted for 10 tommelfingre som mig.

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 21-07-05 10:56

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-05 16:11

Ok - pøj pøj.