/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fluer
Fra : ockendon
Vist : 4171 gange
320 point
Dato : 19-07-05 14:49

Hjelp mig, vi bliver invaderet af fluer. Er der nogen som kender et godt middel for at komme af med disse kryb? Bortset fra fluesmekkeren, naturligvis

Kommentar
Fra : magma

Dato : 19-07-05 14:57

Du kan købe dig en beholder som tiltræker fluger... Det lugter ik så godt men et lille styk fra huser og jeg kan love dig for at det falder med bestanden af fluger.
Kender ikke en butik man kan få det ud over hos ham vi køber piller til vores fyr såå :(

Men hvor vi købte var Møllen ved Fuglebjerg... Tro mig det virket...

Ellers kan du købe sådan nogle klæbepapir som fanger dem (De bliver bare hurtig fyldt)

Ellers er der også noglet spry man kan få som nakker dem når de lader på det og spiser af det...

Mvh: Magma

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 14:59

Min svigermor siger at hun har hængt et par klare plastposer op på hver sin side af hoveddøren og fluer kommer ikke ind pga. at solen reflekterer i vandet og giver nogle stråler som fluerne ikke kan li. Om det er rigtigt skal jeg ikke kunne sige, men hun har ingen fluer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-05 15:00

Det vigtigste er at finde ud af hvor de kommer fra. Fluer skal bekæmpes ved at fjerne deres mulighed for at opformere sig. Fjern det sted hvor æggene lægges, og du har fjernet flueplagen. De udfløjne (Voksne) Fluer lever ikke længe.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 15:01

Og selvfølgelig kan man også købe en elektrisk insektdræber. Og også det gammeldags fluepapir med gift.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 15:02

Hvis man bor på landet er det ikke let at finde alle æggene da de er over alt. Men ellers held og lykke

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-05 15:04

ockendon

Hvilken type fluer er det?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-05 15:21

arne.jakobsen

Fluer opformerer sig ikke, de formerer sig.
Ordet opformere eksisterer ikke, men jeg forstod hvad du mente

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 19-07-05 15:29

Jeg er også plaget af fluer, bor lidt på landet og har husdyr.

Jeg køber en effektiv fluespray, den hedder Kvit og er fra Bauhaus. Luk ALLE døre og vinduer, ud med dyr og børn og konen / manden.............Så sprøjter du, sådan en dåse til 100 kr. holder et års tid.

ALT levende kryb er så væk, du kan gå ind efter en ½ time og lufte ud.

Desuden har jeg fluepapir hængende, det nupper så de enlige fluer, der jo kommer ind, når dør og vinduer står åbne.

AJ, jeg går STRAKS over og fjerne genboens køer, så kan han sq lære at holde sine fluer for sig selv

Vh Maj-Britt

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 19-07-05 16:13

Vi bor på landet, og har katte og hunde. Genboen har heste, og jeg vil helst ikke sprøjte med gift indendørs. Til ans: det er normale husfluer, og den sidste 1/2 time har jeg slået 70 stk ned. Vil mens jeg får flere tips, prøve Fijalas tip.

PS: Jeg bliver snart gal!!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-05 16:19

maj_britt -> Hvis naboen har et flueproblem i sine stalde, findes der biologiske bekæmpelsesmidler der er ganske effektive men desværre også lidt dyre. Er I mange naboer, KUNNE I jo splejse til det. Ellers vil jeg da sige at fluer er en af de ting man mere eller mindre må lære at leve med når man bor på landet. Folk der er opvokset på landet plejer heller ikke at have de helt store problemer. Det er mere de, der flytter fra by til land der pludseligt opdager at det ikke kun er stråtag og slyngroser men også Gyllestank og Fluer.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 16:20

Jeg har selv lavet en ramme med fluenet som jag har monteret uden på hoveddøren, så er det muligt at have døren til at stå åben uden fluerne kommer ind. Har også monteret et fluenet i et vindue med selvflæbende velcrobånd så også et vindue kan stå åben.
Det med vandposerne har jeg ikke selv da min hoveddørs placering ikke lige egner sig.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 16:23

arne.jakobsen jeg giver dig ret i at man til en vis grænse må lære at leve med det, men jeg hører til dem der ikke kan klare at have fluer kravlende på sig og med den mængde ockendon beskriver forstår jeg godt at det er en plage.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-05 16:29

Insekter/fluer kan godt lide det "søde"

Prøv at stille nogle skåle med saftevand og hæld lidt opvaskemiddel i.

Opvaskemidlet gør at fluerne ikke kan "sidde" på overfladen, men vil drukne.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 16:36

ans du er da vist god mod dyrene

Men det virker faktisk også

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-05 16:58

Fijala

Nu ved jeg jo ikke hvilket af de tips, som du gav, som ockedon vil bruge.

Hvis det er den med vand i poser, så er den da fredelig nok, men dine andre tips er da ikke mere "humane" end mit tip med saftevand+opvaskemiddel.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 17:03

ans

det var ikke for at kritisere men kun det med sukkeret (kom nemlig til at tænke på slik). Næ du, tippet er helt ok.

Fijala

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 19-07-05 17:05

Arne, fluerne generer mig ikke som sådan, men når der er for mange, så sprøjter jeg altså her i huset. Jo det er gift, men det skal jo også virke.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-05 17:38

Jeg forstår til fulde at FOR mange fluer kan være dødirriterende. Min salig Far sagde altid: "Jeg har ikke så meget imod fluer, blot ikke de havde så fandens kolde tæer når de kravler hen over min skaldede isse."

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 17:43

eller også har de for mange hår på benene, da de kildrer frygteligt når de kravler på en

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-05 17:54

Citat
arne.jakobsen Dato : 19-07-05 17:38

Jeg forstår til fulde at FOR mange fluer kan være dødirriterende. Min salig Far sagde altid: "Jeg har ikke så meget imod fluer, blot ikke de havde så fandens kolde tæer når de kravler hen over min skaldede isse."

Dette er ikke en vittighedstråd.

Hold dig til emnet og vær seriøs.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-05 17:56

ans -> Det er HELLER IKKE en Skolemester-tråd:

Citat
Fra : ans Dato : 19-07-05 15:21

arne.jakobsen

Fluer opformerer sig ikke, de formerer sig.
Ordet opformere eksisterer ikke, men jeg forstod hvad du mente

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 19-07-05 18:05

Plastsposene virkede ikke - men jeg vil altså ikke sprøjte med gift pga andre husdyr - prøver den med sukker - siden sidst - 50 fluer

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-07-05 18:18

Der skulle da gerne lige være plads til en vits, der har med emnet at gøre, æ ou

MVH
Hanne

ADR, der har sneget sig en flue ind på denne side - nåh, det var kun et ben

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-07-05 18:23

ockendon, når du har klasket fluerne, -hvad gør du så med dem?

Jeg var på ferie engang, hvor der var umanerligt mange fluer. Og vi klaskede og klaskede og smed "ligene" i w.c.et. For at spare på vandet skyllede vi ikke ud efter hvert "lig". ---Indtil det gik op for os, at "ligene" blev spillevende af dukkerten, og kravlede op så vi klaskede de samme fluer om og om igen...

Men hvor der er husdyr og afføring, der er der nok også fluer..
Sørg for at holde hunde- og katteafføring LANGT væk fra huset. OG glem ALT om hestepærer som gødning i haven omkring huset...... Forhåbentlig har du ikke hestene gående alt for tæt på huset..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 18:30

Også mine ord. Der skal da også være plads til en lille joke, så den med de bare fødder Arne er bare helt ok.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-07-05 18:32

Ja, jeg synes, den var skæg og hår på benene

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-05 18:40

Det er nemlig derfor opvaskemidlet i saftevandet er godt.
Så kommer fluerne ikke op igen.

ockedon

For dig er problemet at naboen har heste.

Fluer lever ikke bare lidt men meget godt i "hestepærer"

Jeg ved at dette link ikke kan hjælpe dig, men tal med din nabo om det.

http://www.skadedyrlaboratoriet.dk/dpil2005/HTML/flueretn.htm

Du kan evt. få sat en ekstra dør/vinduer med insektnet på det eksisterende.

Du vil få "frisk luft" ind, men fluerne holdes ude.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 19-07-05 18:54

hej
flue net ved døre og vinduer
nu ved jeg ikke lige hvor du bor men jeg har selv boet lidt ude
da vi lavede fluenets døre uden for den alm.dør det kan jo selgf. også være indvendig
alt efter om døren går ind el. ud var vi ovre mange problemer
nogle af vores venner kopirede og var meget glade
men fluer kommer der altid uanset om du sprøjter el. ej

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-07-05 19:20

Et muligt tip (som en veninde påstår afhjælper problemer med fluer indendøre).

Bæsterne påstår hun kan undgås ved at lægge hele nelliker, mynteblade eller skaller af citrusfrugter i vindueskarmen. Fluerne holder sig væk, fordi de åbenbart ikke kan lide lugten..

Jeg har ikke selv afprøvet dette! - for det er dog et værre svineri at have liggende i sine vindueskarme..

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 19-07-05 19:25

Luk husdyrene/kæledyrene ud en times tid. Sprøjt så med et middel der kaldes "Stop" eller tilsvarende, fås hos forhandlere af dyrefoder og artikler til samme, f.eks DLG. Luk døre og vinduer og du kan feje fluerne op bagefter.

Hvis din genbo også har en mødding til hestenes møg kommer de derfra. Så må du sprøjte med mellemrum, men dine hunde og katte tar ingen skade sålænge du ikke sprøjter i rum de er. Bruger det selv i hønsehuse til racehøns.

Held og lykke med det...... Håber du får lidt has på dem

Mvh
Joeson

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 19-07-05 19:26

hej
et forsøg værd de kan vel ligge på nogle pap tallerkner
så sviner det jo ikke i vindueskarmen

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 19-07-05 20:05

Et lidt mere passivt råd

De klare strimler man kan sætte på vinduerne øverst er også ganske effektive, især når man gerne vil andet end at jage fluer, så kan man nøjes med at tænde støvsugeren et par gange dagligt, for vindueskarmen bliver sort af døde fluer.¨

KH Mette

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 20:13

Fra en gammel Shubidua sang som forklarer hvorfor at fluer er hvor der er dyr og kreaturer

Jeg er fluen jeg har vinger på
derfor gider jeg sku' ikke gå
Jeg er ikke skabt til noget stort
derfor sætter jeg mig på en lort

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 19-07-05 21:09

De bæster er sku svære at undgå, når man bor på landet. Selv om man er født og opvokset på landet vender jeg mig nu aldrig til dem. Er meget plaget her i øjeblikket. Inde, men nok mest ude. Har nemlig også fluedør, den hjælper da nok også lidt, men når hunden går ud og ind af denne adskillige gange i løbet af dagen, smutter der altid fluer med ind ......... tilsyneladende aldrig med ud. Har næsten prøvet alt og kommet frem til det mest effektive er fluesmækkeren, så dem har vi liggende over alt, både ude og inde. Vi har endnu ikke fundet vidundermidlet.

Så valget er nok, vil man bo på landet ......... have fred, ro og fluer, eller bo i byen ........ uden fluer.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 19-07-05 21:53

Har prøvet saft/vand, en det er heller ikke for godt. Selv om jeg bor på landet, vil jeg godt sove, og det har jeg prøvet i 3 timer nu. En gang har jeg hørt at fave blå skulle virke - nogen respons??

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 19-07-05 22:02

Gid der fandtes et vidundermiddel .......... men desværre, tror ikke det findes. Som sagt, har næsten prøvet alt. Hvor der er dyr, er der også fluer.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-07-05 22:05

Hele nelliker, mynteblade eller skaller af citrusfrugter kan da lægges i en sød skål og se pyntelig ud - kun fantasien sætter grænsen

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 20-07-05 08:15

Ok, så prøv naturmetoden:

Køb x-antal kødædende planter, x-antal gekkoer og x-antal fugleedderkopper, de første placerer du selv, de sidste skal nok finde fluerne uden hjælp.

Jeg vil tro de nupper 10 % af dine fluer...........resten må du jo lære at leve med, når du er modstander af at sprøjte mod dem.

Jeg sprøjtede for en uge siden, i den forløbende uge har jeg klappet sølle to fluer herinde.........ved buret med marsvinet og kaninen.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 320 point
Dato : 20-07-05 14:52

ocendon, hvor tæt bor du på genboens heste? Og bruger du naturgødning i din egen have?

Du kan købe sådan et stort fluenet til at hænge op over din seng. Så skal du bare tømme sengen for fluer én gang for alle, og så har du da i det mindste fred resten af natten. Sådan nogle bruger man jo i de egne, hvor der er moskitoer.

Godkendelse af svar
Fra : ockendon

Dato : 20-07-05 15:14

Tak for svaret Birgitta, det har kommet mange sjove og konstruktive forslag. Men dit fluenet hadde jeg ikke tænkt på - tak for svar, skal ned på Jysk og købe et fluenet... God sommer, alle sammen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-07-05 15:31

Nå, en gang til...:
Tak for accepten af mit svar, ockendon. Jeg ønsker dig en god og helsebringende søvn.