/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Klump i halsen ??
Fra : Elfredo
Vist : 10209 gange
100 point
Dato : 17-07-05 19:03

Hej jeg er en dreng på 14 år...
Jeg har nu i temmelig lang tid haft et problem...
Det føles tit som om jeg har en klump sidende i halsen omkring adamsæblet cirka.. Jeg har haft dette her halløj i snart en to tre måndeder... men der er bare det ved det at det som regel er når jeg har spist noget...
Det kan godt sidde og drille, og jeg kan have det sådan i en ti minutters tid... det kan godt irritere min vejrtrækning... men efter lidt tid når jeg laver noget andet forsvinder det tit som regel... men jeg kan godt blive bekymret for om der er noget galt ? Jeg har nu besluttet at skrive herind, og se om nogen kan hjælpe mig ?
Jeg kan godt forestille mig det er indbildning, men eftersom det kommer temmelig tit, så ville jeg lige høre om der er noget galt ?
Jeg har hørt tale om hals kræft ? Det håber jeg ikke, og vil derfor gerne have svart snarest muligt.. ??
På forhånd tak...

Frederik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 19:06

Hurtigt svar - gå til din læge.
Han/hun kan give dig svar - vi kan kun gætte....

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 17-07-05 19:09

Ja, gørjeg nok også, men er det ikke noget med at de kan finde på at stikke et kamerea nærmest ned i halsen på mig ? har jeg bestemt ikke lyst til...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-05 19:10

Og lægen vil nok henvise dig til hals/næse/øre-lægen.
Det er måske din drøbel der generer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-07-05 19:10

absolut også min mening - gå til lægen - han kan hurtigt give dig svar

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 19:13

Der er da ikke noget at være nervøs for - hvad siger dine forældre ?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 17-07-05 19:16

Du mener sådan et kamera til at "glo" på lungerne eller mavesækken. (endoskopi)
Nej - til at kigge i halsen bruger man da bare et spegl med lys i. (man kan jo næsten se derned uden noget)

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 17-07-05 19:16

de siger at det bare er indbildning men det er jo ikke dem der har det... :P
jeg har også fået problemer med at spise på grund af det... det er som om når jeg spiser at det sætter sig fast hvis man kan sige det sådan.. :P
Men tror også jeg tager til lægen...

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 17-07-05 19:17

Gå til lægen, der kan være tale alt, lige fra nervøsitet, til et hår i halsen, har selv prøvet "håret" det, og det irriterer godt og grundigt, men er fjernet på 2 sekunder, og selvfølgelig alvorligere ting, men kamera i halsen, tror jeg næppe der bliver brug for, lægen kan se det meste, hvis han holder fast i din tunge, og kigger dig grundet efter.
Men gå til lægen, før der begynder at betændelse i det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 19:18

Ja gør det - det må dine forældre også kunne forstå.

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 17-07-05 19:18

håber du har ret eyvind...
der gjorde du mig meget bedre tilpas.. :P
Har været meget nervøs for at skulle ha det grimme kamera halløj ned i halsen... puhaa...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-07-05 19:25

Elfredo... du må gerne hilse dine forældre fra mig og sige at hellere en gang for meget til lægen end en gang for lidt

Se at komme afsted til den læge så du får ro - det er som regel ingen verdens ting - som bla Eyvind har gjort dig opmærksom på

Er "bare" nervøsitet så går det over når du får ren besked

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 19:28

Nu skal DU ikke have et kamera i halsen, men jeg kan trøste dig med at selv det at få det i maven mærker du ikke.

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 17-07-05 19:30

har du prøvet det da ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 19:34

Ja - troede jeg havde mavesår - jeg kan ikke engang huske kameraet - blot at lægen stod med det i hånden inden.
Du er jo bedøvet ved den slags undersøgelser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-05 19:36

Jeg har ikke prøvet, at få det ned i halsen men arbejder til daglig med at reparere de maskiner som desinficerer de camera. (det er ikke et minolta med tele) men et meget tyndt fibertråd som man lige synker................nå men det var jo ikke det du skulle, men bare lige for at fortælle hvad det er.

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 17-07-05 19:37

er man det? ok, hvordan fungerer det så, hvis du har tid og lyst kan du så ikke fortælle mig hele forløbet, fra du kom til lægen og til du var færdig ?
hvis ikke det er for stor en belastning ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 19:52

Jo hvis du gerne vil vide det.....

Mødte på sygehuset og fik 2 tabletter (til beroligelse)
Ventede ca ½ time (til tabletterne virkede)
Fulgte med en sygeplejerske ind i et rum med en briks.
Lagde mig på siden på briksen og fik en sprøjte.
Vågnede igen da de var færdige (5-min ca.) og gik hjem.
Eneste ulempe - jeg måtte ikke køre bil før næste dag.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-07-05 19:55

refi nu er din tur jo pga maven - det er langt nemmere med halsen - det skal jo ikke langt
Tror nu bare ikke det er nødvendigt som du beskriver det Elfredo

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-07-05 19:55

Du kan have struma.
alimak

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-07-05 19:57

ps.. jeg HAR prøvet det (valgte ikke bedøvelse) - og det var vupti overstået - eneste ulempe var at jeg ikke måtte spise en time efter - og man bliver jo altid sulten når man ikke MÅ spise

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-07-05 19:58

alimak - struma behøver ikke at være en sygdom - det er mere normalt end sjældent - men hos unge piger

tror Elfredo har fået nok nu - ikk´ ?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 20:00

Mirit

Du blander tingene sammen - det var spørgeren der spurgte - jeg er da udmærket klar over det ikke er samme problem....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-07-05 20:02

refi - jeps - ved du svarede på opfordring - jeg supplerede med min erfaring lige hvad det lille mikrocam angik i min hals

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-05 20:02

Hva' fa' er i ude på.
En smule synkebesvær kan altså ikke blive til alverdens sygdomme.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-07-05 20:02

nemlig Eyvind

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 20:06

Derfor startede det hele også med lægen.....

Resten er egentlig overflødigt.

Gå du roligt til lægen - der er intet at være nervøs for.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-05 20:07

Sådan.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 20:12

PS Din læge svarer også gerne på nysgerrige spørgsmål om undersøgelser

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 20:24

Jeg glemte lige de 10 point dette her kostede mig

Du driver mig jo på fallittens rand

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 20:24

WWWHHHOOPPPPS

DEt var en felj - det var et forkert spørgsmål

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 17-07-05 20:40

Hej, du kan downloade lægebogen her, linket vil være åben 1 uges tid.
http://www.20.steenmartinsen.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 20:46

Hvad fa.... skal han bruge den til

Han er 14 år

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 17-07-05 20:48

Så nu må jeg hellere sige tak for hjælpen :b, det har været hyggeligt at skrive med jer, men tror bare jeg tager til lægen imorgen tidlig...
Så må vi se hvad der sker og om det hjælper

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 17-07-05 20:49

Tja, godt spørgsmål. Men lige så brugbart som så meget andet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 20:52

Ellers kommer du bare og spørger videre - men spørg nu lægen hvis der er noget du er i tvivl om....

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 17-07-05 20:53

okay, gør jeg..(:

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-07-05 21:02

Ikke for at være penippen, men det der kamera I taler om. Undersøgelsen kaldes for gastroskopi, når det skal ned gennem svælget. Endoskopi er når det skal op den anden vej fra..

Ned = Gastro
Op = endo

nemlig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-05 21:14

Endoskopi:
Lægerne sender en lille slange med lys og kikkert ned, så de kan følge med på en video, hvorledes spiserøret og evt. organer ser ud indvendigt. I langt de fleste tilfælde foregår dette, mens patienten er lokalbedøvet, men det kan også være nødvendigt at give fuld bedøvelse

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-07-05 21:20

Det er mig der klokker i endoskopi og koloskopi

Men her et link, der forklarer hvad en endoskopiklinik foretager af kikkertundersøgelser.

http://www.endoskopiklinikken.dk/default.aspx?valg=undersog

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-07-05 21:31

Egentlig er endoskopi er vel blot en betegnelse for mange forskellige kikkertundersøgelser?! deraf navnet endoskopiklinikken..

Skal det være helt korrekt, så er de forskellige undersøgelsesnavne her..

Spiserør (oesophagoskopi)
Mavesæk (gastroskopi)
Tolvfingertarmen (duodenoskopi)
Endetarm (coloskopi)
Tyktarm (rektoskopi)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-07-05 21:39

Coloskopi - tyktarm plus den indgangen til tyndtarm
Sigmoideoskopi - de første 50 cm af tyktarm
Rektoskopi - endetarm

Vaxen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-07-05 21:50

Nå men det er i hvert fald noget med skopi *L*

Skal vi være helt sikre på rigtigheden, må Refi spørge overlægen (konen)

hulens også, nu kan jeg ikke huske hvor (på nettet) at jeg fandt nedenstående..

Spiserør (oesophagoskopi)
Mavesæk (gastroskopi)
Tolvfingertarmen (duodenoskopi)
Endetarm (coloskopi)
Tyktarm (rektoskopi)

Det ser jo noget mystisk ud, og stemmer ikke overens med det vaxen kommer med.

På den anden side kan det være lidt ligegyldigt. Spørgeren skal sikkert bare kigges i halsen med et mindre spejl

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-07-05 22:11

Undersøgelser og nogle "skopi" navne.

http://www.netdoktor.dk/undersoegelser/index.shtml

mvh
jakoe

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-07-05 22:12

Som kvinde er man jo stædig. Her er linket

http://www.netdyredoktor.dk/sw15619.asp

Pudsigt at det kaldes for en coloskopi, når det er en hunds endetarm der skal undersøges - men for en rectoskopi når det er på et menneske *L*

Ifølge mit første link http://www.endoskopiklinikken.dk/default.aspx?valg=undersog

så er coloskopi en undersøgelse af hele tyktarmen. På en hund er coloskopi en undersøgelse af endetarmen?!.. men med lidt logisk tænkning kaldes endetarmen jo for Rectum, så.... blabla

Ja ja, jeg skal nok lade det hvile nu

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 17-07-05 22:13

ja nu synes jeg at i skal stoppe...
Tror jeg har fået svar nok nu... :P

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 22:17

Elfredo

Bare luk spørgsmålet ved at acceptere et af svarene - jeg syntes også det er lige i overkanten og har absolut ikke noget med din hals at gøre....

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 17-07-05 22:23

tak refi..
Og tak alle jer andre...
Jeg opretter sikkert et nyt spørgsmål hvis det ikke har hjulpet efter en smut ved lægen.. ? måske.... hej hej

Godkendelse af svar
Fra : Elfredo

Dato : 17-07-05 22:24

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-07-05 22:25

Ja, jeg er skam hundrede procent sikker i min sag... Jeg er tarmpatient og bliver udsat for den slags undersøgelser

Men... lader det hvile....

Elfredo>> god tur til lægen - træk du bare vejret ned i maven, det skal nok gå fint og uden ubehag.
God bedring med dig

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-07-05 22:25

Og undskyld den utidige indblanding i din tråd...

Vaxen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-07-05 22:26

Nå nå.

Men (oesophagoskopi) har da lidt at gøre med hals, svælg og spiserør, så lidt har svarene da deres berettigelse!

Good luck hos doktoren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-05 23:25

J - held og lykke.

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 18-07-05 12:27

øh hej igen.. :p
nu er det morgen, og ved ikke om jeg tager til læge idag..
problemet er at den der "klump" kommer og forsvinder og det er næsten ingen ting nu, men den kommer og går jo..kan man godt tage til læge når den ikke er der sådan... lige nu er der ikke noget særligt, men kan godt mærke den "er der"...
og min mor har været indlagt for noget, tror det var galdesten eller noget lign. og det kamera hun skulle ha ned i sig var et stort meget ubehageligt et...
hun sagde til mig at det var hendes livs væreste marreridt... det var meget ubehageligt, og hun blev ikke bedøvet der var bare bedøvelse på spidsen af kameraet..
hun sagde at hun håber ALDRIG at jeg vil skulle komme til at prøve det...
hmm..