/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
LAk ovenpå lineoleumstrappe?
Fra : lyhne1
Vist : 796 gange
50 point
Dato : 16-07-05 15:30

Hejsa

Er der nogen af jer, der ved om det kan lade sig gøre at lægge et lag slidstærk lak ovenpå en meget nedslidt lineoleumstrappe? og om det overhovedet er tilrådeligt??

Problemet er at trappen/trappernes belægninger er yderst nedslidte, og egentlig bør udskiftes, men økonomien rækker ikke rigtig til det (Har modtaget tilbud på 20K per opgang) og jeg var så interesseret i om der fandtes en slags Lappeløsning??

VH
Lyhne1

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-05 16:23

det er en dårlig løsning
er det en trætrappe eller beton
det er ikke så svært at lave selv , det tager bare noget tid

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 16-07-05 16:32

Linoleum tåler ikke brun sæbe eller andre stærkt alkaliske midler, og det kan også skades af skuremidler og organiske opløsningsmidler. Vanskelige pletter kan muligvis fjernes med ufortyndet universalrengøringsmiddel, eller ved forsigtig brug af en fin (hvid) skuresvamp.

Der skal et par gange årligt påføres specielvoks når det er på en trappe - men også ganske godt at gøre i hjem med linoleomgulve. Specialvoksen kan købes hvor linoleum købes

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 16:41

Søde Mirit - Forhold dig lige til spørgsmålet. Der spørges IKKE om hvordan man vedligeholder Linolium.

Jeg er ret enig med bredker. Men uanset om linolium'et ligger på træ eller beton, er linolium et materiale der "giver sig". Hvis du smører Lak ovenpå vil det bare revne og tillade vand fra rengøringen at trænge ned og skabe endnu værre skader. Som bredker siger: Det er en dårlig løsning. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-05 16:45

forholder mig så godt jeg ved til spørgsmålet og specialvoksen kan give en betydelig pænere overflade !!!!!!!!!! En lille løsning indtil linoleumet er helt færdigt !!!!!!!!!!

klart det ikke er den bedste - men lak ??? NOPE -

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 16:50

OK - Godt ord igen. (F.eks.: Laksativ?)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-05 16:55

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 16:58

Det var IKKE ment som en fornærmelse, synes blot det er et godt ord. selv

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-05 17:04

det vil jeg sk*** på arne

sorry lyhne1, for misbrug af din tråd - hr. JaKobsen skulle lige have svar på tiltale - stopper her

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 17:09

Også undskyld fra mig lyhne1.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 17:14

Men jeg skal da så lige skynde mig at sige, at miritdk's løsning slet ikke er så towlig igen hvis de eneste alternativer er:

1: Total renovering til 20k pr. opgang.
2: Lak ovenpå den gamle linolium.

Benyt mirit's vedligeholdelsesløsning, MEN spar op til de X gange 20k. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-05 17:32

Der er ikke en lappeløsning, men kun mulighed for at holde "resterne" bedre fremover.

Miritdk har ret i at man ca. 2 gange om året kan påføre en specialvoks til linoleum

Citat
Linoleum.
Rengøres med ren tør klud, evt. hårdt opvredet i sæbespånevand. Pletter kan fjernes forsigtigt med mi-neralsk terpentin. Linoleum skal en eller to gange om året (ikke mere), påføres specialvoks

Citat
Linoleum
- Gulve
- Bordplader
- Skabslåger

Vask med sæbevand (2 dl sæbespåner til 10 liter vand - ca. en spand) eller med et flydende sæbemiddel beregnet til linoleum.

For at undgå at overfladen bliver fedtet af for megen sæbe, kan der af og til vaskes med universalrengøringsmiddel. Vask efter med sæbevand eller flydende sæbe (dobbeltdosering) for at pleje gulvet efter universalrengøringsmidlet.

Linoleum tåler ikke brun sæbe eller andre stærkt alkaliske midler, og det kan også skades af skuremidler og organiske opløsningsmidler. Vanskelige pletter kan muligvis fjernes med ufortyndet universalrengøringsmiddel, eller ved forsigtig brug af en fin (hvid) skuresvamp.

http://www.forbrug.dk/raad/arkiv0/familiearkiv/1/rengoering/materialer-inventar/linoleum/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-05 17:37
Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 16-07-05 18:02

Hejsa. allesammen.. Tak for de mange bud, og mht. misbrug af tråden, så er det helt fjong.. Kommer nogen gange selv til det

Jeg var jo nok inderst inde klar over at løsningen ikke holdt, men håbede bare

Det er en trætrappe..

Jeg tror jeg prøver en gang med det der voks, var det bare i en farvehandel7 byggemarked?? Jeg prøver mig frem..

Jeg venter lidt med pointuddelingen

PS. Rengøringsboksen fra Ans, kan faktisk også bruges til Terrazzo, så vidt jeg husker, hvis nogen har sådan noget

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-05 18:38

når den er af træ
hvordan er standen på den, hvis der har været belægning på fra den var ret ny , er der store chancer for at den stadig er pæn i træet
så slib den ned , og giv den 3x lak, så har du en pæn trappe igen

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 17-07-05 22:03

bredker - Kan man bare hive et stykke linoleum op i et hjørne og se ad?? jeg har jo ingen idé om hvordan den ser ud nedenunder... eller hvordan trinene er samlet og lign...

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 17-07-05 23:23

ja , træk det forsigtigt af, brug evt en spartel elller lignende , så det ikke går i stykker , hvis du ikke kan bruge trinet uden belægning
så kan du bare lime det på igen , men forsigtigt det rævner nemt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-07-05 00:12

bredker

Er det af erfaring, du giver det råd?

lyhne1

Tænk dig godt om før du går i gang med at fjerne linoleum fra et enkelt trin.

Du kan meget nemt risikere at det bliver noget være bøvl.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 00:39

holder med ans - og hvis der blot tages lidt af i et hjørne er det langt fra nok - det er jo på midterstykket trappen vil være slidt !!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-07-05 01:07

Der hvor trappen er slidt vil det ikke være muligt at tage det af i et stykke.

Du kan risikere at trinet skal slibes før nyt linoleum skal lægges på igen. Kan du så få den samme farve?

Tvivler.

Sørg for at behandle trappen fremover, så den ikke tager mere skade.

Når der så er penge til det så få enten lagt nyt linoleum på eller, hvis det er muligt, trinene slebet ned, så trappen fremstår naturligt.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 18-07-05 05:29

ja, det er af erfaring jeg siger det, har gjordt det flere gange
jeg arbejder med gulvbelægning til dagligt , både trægulve, tæpper , vinyl og linolium

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-07-05 17:54

Lak er døden for linoleum. Frisk den op med koldpresset linolie en gang eller to, og se så hvordan den tager sig ud. Og hold den så med voks.

Godkendelse af svar
Fra : lyhne1

Dato : 17-08-05 23:34

Tak for svaret miritdk.

Kunne jeg give jer alle points, så havde i fået det...
Jeg må i gang med at behandle

Tak til alle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-08-05 00:20

god fornøjelse