/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
brændenæller
Fra : 1133
Vist : 1318 gange
200 point
Dato : 16-07-05 13:02

hej
hvad kan bruges til udrydde brændenæller
mvh
ole

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-05 13:19

Knofedt

Den bedste måde at udrydde brændenælder er at rykke dem op.

de har et enormt rodnet og formerer sig fra rodskuddene.
Rødderne ligger rimelig tæt på jordoverfladen og er nemme at hive op.

hvis du sprøjter dem, har du i stedet for alle de visne til at stå og se kedelig ud.
Og hvis du hakker eller ligefrem fræser dem op, får du bare flere, da de formerer sig på hver roddel der hakkes i stykker.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-07-05 13:19

Sort plastik.....kan være et forslag.

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/744.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-07-05 13:25

En kombination af ovenstående har virket bedst for mig - Først rykke alle brændenælder op med deres rode og llange afstikkere... Derefter dække over med plastic i minimum en sæson.
Er området stort, er det bare om at trække op og trække op....

Vi har selv et temmelig stort område, der er overdækket med brændenælder - for stort til at rive dem op. Det, vi har gjort indtil videre er, at holde dem nede med le og græsslåmaskine. På den måde slår de ihvertfald ikke frø.

Vaxen

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-07-05 14:15

Du kan med fordel smide brændenællerne i vand, så kan de ligge der og rådne op, og brug dem så som gødning. 1/10 på jorden 1/20 på planterne.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 16-07-05 14:20

he
de står så jeg ikke kan hive hele rodnettet op desværre
findes der noget man kan srøjte med (undskyld jeg ved godt det ikke er god tone på en have side)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-07-05 17:10

Hvis du ikke kan komme til at hive dem op, så brug Round Up til at sprøjte med. Men følg nøje anvisningen på flasken. Alt efter størrelsen på området du skal sprøjte, kan du købe en liter der er fortyndet i forvejen, eller en lite koncentreret. Kan købes i byggemarkeder og Bilka.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : Trine08

Modtaget 200 point
Dato : 16-07-05 17:49

Det er næsten for sent at få bugt med brændelelderne nu.
De skal helst tage når de første kommer frem. På det tidspuknt ligger rodnettet nemlig lige under jorden, og en hel kvadrat meter brændelde kan hives op med en grev. Nu ligger rodnettet dytp, og er næsten blevet for stækt.
Men held og lykke til næste år :)

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 16-07-05 19:02

Køb round up hos din lokale landhandel, og spar mange penge.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 22:33

Hvorfor forhøjer du point'ene? Du har fået det rigtige svar fra dova. Det er IKKE den nemmeste løsning, men det er den BEDSTE. Altså: Se at komme igang. Hvad pokker havde du ventet? En lille Alf der kom og dryssede Stjernestøv? NIX min ven sådan er det ikke. Hilsen Arne. Og luk så spørgsmålet og giv dova pointene.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 16-07-05 23:01

Brug smxxx løsning det er bedste og nemmeste. Alt det anden er noget gejl!!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-07-05 00:00

Hvad er der galt med min løsning ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 17-07-05 11:02

Vil anbefale dig at vente til foråret, og så ellers følge råd om at rive/grave dem op, men ellers er der kun at sprøjte et par gange med RoundUp.

Held og lykke med det

Mvh
Joeson

Godkendelse af svar
Fra : 1133

Dato : 20-07-05 20:49

Tak for svaret Trine08.