/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
køkkenbord af beton - mangler tips
Fra : ebbe4u
Vist : 3190 gange
140 point
Dato : 14-07-05 10:48

Vi planlægger at støbe vores egen nye køkkenbordplader og har overvejelser omkring køkkenvasken og vægten!

kogeø ca. : 180*100*6 cm (med plads til induktionsplade)
bordplade ca. 350*65*6 cm (med køkkenvask)

Fremgangsmåde forventes kort at følge vejledningen fra DR : http://www.dr.dk/bedrebolig/raad_enkelt.asp?id=2037 - dvs. at den støbes negativt
Vi vil benytte tyk plast i bunden af formene(= pladernes overflade) og udarbejde formene så induktionsplade samt vask er lige til at sætte i efter endt hærdning.

Pladen vil vi forstærke med et rivenet + fiber/krenit - både for styrke og mindre omfang af revner

Induktionspladen virker ret simpel at gøre plads til...

Køkkenvasken påtænker vi at indstøbe (en alm. jern/stålvask) - dvs. lidt nedsænket/"underlimet" - har du/I kommentarer til dette ? gode råd og tips?!

Vægten overvejes nedsat ved hjælp af lega-nødder - andre har nævnt flamingo !? - har du/I kommentarer til dette ? gode råd og tips?!
.....tror det ender med at en flyttemand må klare flytningen fra garage til køkken

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-05 11:04

Jeg ville betænke mig ved at lave en køkkenbordplade i beton.
Af 2 årsager:

Vægten først og fremmest.
Og dernæst, at beton er et ret porøst materiale som vil suge enhver fedtplet eller pletter der farver, til sig, og som vil være næsten umulig at fjerne.

beton kan gå til et sofabord der ikke udsættes for vand, væsker og fedt.

mvh dova

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 14-07-05 11:38

tak for input - Overfladen skulle blive ret tæt med plastik mod overfladen - derudover skal pladerne mættes med voks (som poleres) eller med sæbespåner - løbende påvirkning fra citroner m.v. må kaldes patina - vi må se om ikke det er til at leve med....)

Alternativt har vi set på knust granit (støbt sammen med en epoxy-lim) - der er også tung.

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 14-07-05 11:38

tak for input - Overfladen skulle blive ret tæt med plastik mod overfladen - derudover skal pladerne mættes med voks (som poleres) eller med sæbespåner - løbende påvirkning fra citroner m.v. må kaldes patina - vi må se om ikke det er til at leve med....)

Alternativt har vi set på knust granit (støbt sammen med en epoxy-lim) - der er også tung.

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 14-07-05 11:38

tak for input - Overfladen skulle blive ret tæt med plastik mod overfladen - derudover skal pladerne mættes med voks (som poleres) eller med sæbespåner - løbende påvirkning fra citroner m.v. må kaldes patina - vi må se om ikke det er til at leve med....)

Alternativt har vi set på knust granit (støbt sammen med en epoxy-lim) - der er også tung.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-07-05 12:30
Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 14-07-05 12:43

dejligt - spændende med lakeringen!!

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 17-07-05 12:05

I kan sagtens støbe pladerne selv bare i husker at lægge rio-net i, så de ikke knækker, men vær opmærksom på den vægt i planter på køkkengulvet
Held og lykke med det.

Mvh
Joeson

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 17-07-05 12:11

det er jo nemlig det - hvad siger du om lega-nødder/flamingo ? + selvfølgelig indstøbning af køkkenvasken ?

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 140 point
Dato : 18-07-05 11:50

Det lydder som et sjovt projekt.

Har du regnet på hvad pladen kommer til at veje?

Kogeø = ca 110 litter = ca. 250 Kg
til vask = ca. 135 litter = 310 Kg

Hvis det er for tungt så del det da op i et par stykker og samel det med en gummi fuge!

Hvis du mangler inspration kan du evt. også se efter noget om terasso plader, der må jo være de samme problemer med fugt!!!

Jeg ville leje en rigtig vibratorstav for at sikre mod luft huller

Men først ville jeg lave en prøve form på 60x60 og forsøge at støbe, med forskelligt tilsætning, glasskår, granitsten, farve pulver, strandsand eller støbemix.

Så kan du se hvordan forskellige prøver kommer til at se ud, og du får erfaring med luft lommer, du kan jo spare rionettet og bare bruge dem som havefliser bagefter.

Jeg ville også forsøge med lidt slibning ala. teraso, for evt. at få tilsætningsstofferne til at blive tydeligere, og jævne de kanter der kommer!

God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 18-07-05 11:58

tak ja god idé - har også overvejet at forsøge mig lidt med prøvestøbning, hvor en mindre bordplade kan bruges til et ude/terrassekøkken, hvor resultater af bl.a. overfladen og indstøbning af vask kan prøves.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 18-07-05 12:31
Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 28-07-05 09:54

thx !

det med indstøbning af vask er jeg voldsomt i tvivl om - tror det skal være en vask der lan planlimes istedet (kommentarer hertil?)

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-07-05 13:53

Du kan enten støbe vasken fast, eller pakke vasken ins i husholdningsfilm, inden du støber, og derpå give den olie, så har hullet den rigtige størrekse.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 29-07-05 22:46

jeg har en betonbordplade/vask på det ene badeværelse (122x54x3 cm). Den ligger på et underskab der hænger på væggen. Vasken er en del af bordpladen og af samme materiale. Den er støbt i sort beton og overfladebehandlet med en speciel olie/voksblanding hver dag i 7 dage inden brug. Den er nu ganske let at gøre ren og suger ikke fugt. Af og til får den en ekstra voks/oliebehandling.

Jeg tror ikke at ideen med at indstøbe en vask er så god. Det vil vær svært at skifte den. Hvis du vil have det til at se ud, som om den er underlimet, som på en trækøkkenbordplade, får du et tyndt betonlag over kanten og uens tykkelser i beton giver let revner, når betonnen svinder under hærdningen.

Flere køkkenfirmaer sælger faktisk sådanne betonbordplader, så tag lige en inspektionstur. Det er ikke alt der er så dyrt.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 18-08-05 14:04

Hej Igen

Nu har jeg lige set en ny artikel på gøer det selv, og der er på side 4 i denne artikkel nogle billeder, som kan kaste lys over projektet. Både vaskebord og underlimet er jo rigtig gode valg... men døm selv

Her listes 4 typer af vaske

1: vaskebord <- her er vasken med en selvstændig plade, så det i praksis er et rustfridt stål bord i hele vaskens længde <- praktisk og det gør at man kan dele borpladen i 2 stykker.

2: Nedfældet <- sådan som man altid har gjort <- billigt

3: Underlimet <- gadvide om det ikke bare er en vask til nedfældning der er limet under borpladen <- perfekt til et beton projekt, da man jo bare limer vasken på under borpladen.

4: planlimet <- uff.

http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS142003_KmatVask_20-23.pdf

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 18-08-05 15:13

takker - tror jeg vil satse på planlimningen - det bør være relativt let at tage højde for at der skal være X mm til vasken og dernæst benytte en passende silikonefugemasse

Underlimningen er jeg lidt usikker på om på længere sigt vil være skidt i tilfælde af at vaskeen mv. skal udskiftes. (har set plader med underlimede vaske - det kan godt se lidt sjovt ud at vasken reelt først kommer 5-6 cm længere nede (og kræver nok også en fuge alligevel)

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 04-01-06 10:17

hejsa - projektet har trukket meget ud..... der var fugt under gulvene (slagger under huset var vådt efter en gl. rørskade - så nu er 2/3 af huset gravet op ; 35 ton brokker o.l - nyt betonlag + gulvvarme er nedlagt)

Nu er betonen efter lidt mere end 3 mdr. klar til trægulvene - og vi savner et køkken.....

Vi vælger ud fra bl.a. betonen's lidt sarte overflade mht. vand, syre, salt (risiko for synlige mærker) at droppe denne del af projektet. Samt at nu skal vi til at være færdige - Uden køkken siden 1. okt. er en prøvelse...
Projektet har således været ca. 4 gange så stort som forventet og betonpladen er også derfor droppet.

Jeres input har således alle været meget tilfredsstillende og min fremgangsmåde

Jeg har prøvestøbt en 40x40 cm blok, som faktisk fik en ret flot overflade med kraftig dampspærre-plastic i bunden - dog ikke i siderne, hvilket gav en erfaring om at støveformen SKAL være 100% stram plast over det hele! + det skal nøje vibreres - ikke for meget og men heller ikke for lidt!
Jeg brugte en færdig støbe-blanding fra Maxit købt billigt hos JemFix.

jeg vil klart overveje betonbordet til badeværelset....

Godkendelse af svar
Fra : ebbe4u

Dato : 04-01-06 10:18

Tak for svaret sybil3.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 04-01-06 15:53

Man kan godt komme til at savne sit køkken, og det at unvære køkken siden oktober, er noget af en mangel.

Man må blive godt træt af rugbrødsmadder og fastfood.

Vi skal holde møde med vores "bygmester" på Tirsdag, og jeg håber at min forventning om at "vi" laver fundament i januar, stadig holder.

Michael.

Kommentar
Fra : kaj_pedersen

Dato : 26-09-06 14:34

Hej er du kommet igang med beton bordplade til badeværelset så??

Det er jo et meget spændende projetkt! :)