/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Far vil have penge!!
Fra : Hillary
Vist : 1392 gange
50 point
Dato : 13-07-05 23:54

Far betaler ingen børnepenge i forvejen til mor..
(og før jeg fortsætter gør jeg venligst opmærksom på at jeg er en bitter, gal og arrig ex kone der kunne rive hans nø.... af med en døv t-ske!)
Mor bor alene med drengene og får de offentlige tilskud man nu engang kan få når man har børnenes adresse hos sig.. Arbejder fuld tid til en løn af 240.000 om året.
Far arbejder i nordsøen hos vores største rederi mærsk, til en snattet løn af 440.000 om året. Nu har far så bestemt sig for at han vil have halvdelen af de offentligt betalt børnefamilie ydelse og truer med sagsanlæg og advokat...
Og igen, frivilligt har mor sagt børnepenge fra far fra, for ikke at flå stakklen helt..
Min mave har det forfærdelig og jeg har brug for at forestille mig det værst tenkelige der kan ske.. vil han slæbe mig i retten for at få fælles forældremyndighed ophævet? vinder han? skal han virkelig have halvdelen af børnechecken når han tjener så meget?
Og de reklamerer med at advokater har taushedspligt.. fri advokathjælp i denne by indeholder hele 2 advokater.. og den ene af dem skal i flæsket på mig.. er det mon trygt at gå og søge råd hos én der skal flå mig?

Hillary

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-05 00:01

Den børnene bor hos (altså registreret på folkeregisteret) får og har ret til børnefamilieydelsen.

og det er da dumt at sige børnebidraget fra, det er da stadig faderens pligt at medvirke til børnenes forsørgelse selv om forældrene er skilt.

Tror nu ikke på han ville få særligt meget ud af at prøve at ophæve den fælles forældremyndighed.
Hans arbejde er jo heller ikke det ideelle til at være hjemme og passe børn.

Og nej, han skal ikke have halvdelen af børnechecken.
tværtimod tjener han så meget, at jeg mener han kunne komme under reglen om at skulle betale dobbelt børnebidrag.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-05 00:12

Har vi ikke været den smøre igennem en gang..........

Uanset hvad hvem forlanger er det børnenes folkeregisteradresse der bestemmer pengenes vej - og den stat og kommune retter sig efter - længere er den ikke.

Om I har fælles forældremyndighed eller ej er underordnet.

Hvor børnene opholder fysisk opholder sig er også underordnet.

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 14-07-05 00:18

Hvis han ikke opfører sig pænt, kan du passende be statsamtet om at få børnepenge af ham ,og du kan endda få med TILBAGEVIRKENDE kraft, så fortæl ham det på en sober måde, at det er dit modtræk, så tror jeg han opfører sig fornuftig igen.
Alle rettigheder følger børnenes postadresse. Så kan han stå på hænder, lige så længe han har lyst.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-05 00:22

PS - Glemte lige at uanset om du vil have børnepenge eller ej, bliver han opkrævet - så går de bare i stats/kommunekassen.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 14-07-05 00:28

Hvis jeg var dig ville jeg omgående søge om penge til børnenes underhold ved faderen, for det kan han ikke komme uden om, og børnepenge fra det offentlige er nu beregnet til børnenes behov så dem kan han ikke få noget af, men giv dig i kast med at få lidt fra ham det vil sikker lukke hans mund lidt. Hans trusler er så tomme at du må kunne se det er for at genere dig han kommer med dem. Men hendvend dig på rette sted så skal du se hvor han skal af med penge. Jeg vil tro det er på statsamtet du skal søge.
Mvh. Nanahund

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-05 00:36

Citat
Stk. 4. Lever forældre, der har fælles forældremyndighed, ikke sammen, udbetales børnetilskud til den af forældrene, der har barnet hos sig. Opholder barnet sig i disse tilfælde lige meget hos begge forældrene, udbetales børnetilskud til den af forældrene, på hvis adresse barnet er tilmeldt folkeregistret.

Fra §8 stk 4 i Bekendtgørelse af lov om børnetilskud (børnebidragsloven)

Så han har slet ikke noget at komme efter der.
Og sørg nu for at få ham sat i bidragsordning i stedet for.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-07-05 00:38

Hillary

Er der ikke sket noget siden dette spørgsmål

http://www.kandu.dk/dk/spg/69448

Hvis der er fælles forældremyndighed og dine børn er tilmeldt din bopælsadresse, så er du berettiget til "børnechecken"

Men han kan som enhver forældre søge om ophævelse af fælles forældremyndighed.

Spørgsmålet er så, om det kommer ham eller dig tilgode.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-05 00:41

Der skal meget vægtige grunde til at ophæve fælles forældremyndighed i dag. Det er næsten standard.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-07-05 00:48

Har han sagt at han vil have ophævet fælles forældremyndighed eller er det noget du tror vil ske.

Hvis du vil tale med en advokat, så skal du jo ikke tale med den, din mand evt. vil bruge.

Desuden er det ikke en advokat, men Statsamtet, der tager stilling til forældremyndigheden.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-07-05 02:47

Bare se af at få fat i statsamtet.
Han vil (med den indtægt du har opgivet) skulle betale normalbidrag + 100% ialt Kr. 3840,00 pr md (jeg regner med 2 børn). Du beder samtidigt om at opkrævningen skal gå igennem kommunen. Så slipper du for at skulle rykke efter pengene, hvis der ikke bliver indbetalt. Kommunen lægger pengene ud til dig.
Hvis den fælles forældremyndighed bliver ophævet, bliver det i 99,9% tilfælde dig der får den!!!. Det betyder faktisk ikke det store, om man har fælles-eller enemyndighed.
Han har ikke ret til noget som helst vedr. tilskud fra staten eller andet. Faktisk kan han kun komme til at betale.
Det kan godt være, at han truer med advokat, men han kan intet gøre.
Der fides en hel masse vedr. dette i brevkassen hos www.familieadvokaten.dk
Få fat i statsamtet, hellere i dag end i morgen.

MVH

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-07-05 08:02

åhhhhhh kampen om guldet henover hovedet på børnene !

mange gode indlæg - læs dem og gør noget ved det - og lad være med at påtage dig rollen som offer.
(sorry - men jeg føler du gør det)

Du har faktisk ikke nogen som helst ret til at unddrage børnene de penge - så se at få det lavet om - det er så bestemt i deres tarv !!!!!!

Ville stort set have skrevet det samme som viskinge - nu fik du lige et spark i stedet¨

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 50 point
Dato : 14-07-05 08:03

Det her er meget simpelt:

1: Han har IKKE krav på den familieydelse, det troede ejg da du havde forstået, hillary?

2: Søger han om ophævelse af fælles forældremyndighed, så nægter du, dermed skal han anlægge retsag ved privat advokat, den besked fik jeg af mit statsamt, da jeg henvendte mig omkring mine børn.

3: ENIG, han SKAL betale børnebidrag og JA, du får 100%.

4: NEJ, de går ikke i statskassen, når han ikke er sat i børnebidrag til dig.

5: NEJ, kommunen udlægger KUN normalbidrag, hvis han ikke betaler frivilligt, den resterende sum skal inddrives, før den udbetales. ( Jeg får 200% og har talt med kommunen, da min ex snølede med udbetalingerne, jeg får månedsvis).

Hillary, NU søger du højst muligt børnebidrag til de unger, NU kontakter du statsamtet, og lad ham så søge om forældremyndigheden, han skal nemlig betale omkostningerne, NÅR han taber sagen.

Hillary, kom så igang.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 14-07-05 08:20

Som så mange andre : Sæt igang !

Det er ikke et spørgsmål om "at flå ham" - det kan være et spørgsmål om ikke HAN skal være med til at sikre børnenes fremtid. Pengene kunne jo passende (hvis ikke der er et akut behov for økonomisk hjælp) gå ind på en spærret konto i barnets navn, som så kan udbetales ved barnets 18 års fødselsdag, ved start på studier eller lignende speciel lejlighed hvor et økonomisk boost vil være velkomment.

Jo før du får startet, jo større bliver checken.
PS. du kan jo evt. lave det sådan at faderens bidrag går ind på DIN konto, og der derfra flyttes et lignende beløb hver måned - så er det DIG der er den glade giver - og ikke din ex, der senere kan profittere af 'at have givet en masse penge' (bare en tanke...)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-07-05 09:42

LOL vaxen blev du også harm ?

Kommentar
Fra : bne

Dato : 14-07-05 09:47

-> miritdk : over hvad ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-07-05 09:49

bne..... tror jeg skal holde bøtte her

Kommentar
Fra : bne

Dato : 14-07-05 09:55

miritdk : Ok

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 14-07-05 11:53

Hvis man nu læser den tråd som ans henviser til
http://www.kandu.dk/dk/spg/69448
Så ser det ud som om børnerne er lige meget hos både far og mor.
Når de er hos far, hvem betaler så det tøj de går i ?? for er han med til at betale bla.a tøjudgifterne på børnene vil jeg også mene han har ret til en del af pengene, hvorfor ikke bare sige barn A har postadresse hos mor og barn B har postadresse hos far.
Så pas på med ikke at dømme far, før I lige læser den tråd ans henviser til.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-05 11:58

den_nysgerrige

Det har intet med loven at gøre hvor børnene befinder sig og hvor meget.
Det eneste der tæller er deres folkeregisteradresse.

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 14-07-05 12:40

refi

Nej netop derfor skulle de ha deres adresse hver sit sted, så var det penge problem løst.
For hvis faderen betaler for det tøj som ungerne går i når de er hos ham og ellers betaler de udgifter der ellers kunne opstå i den periode, så kan jeg ikke se det urimelige i at han også skal have del i børnepengene.
Hvor gamle er børnene går de i børnehave /fritidsordning ? går de til sport ? hvem betaler de udgifter, er man fælles om det ? fortæl fortæl hillary
Men jeg syns nok spørgeren skylder os at komme på banen med lidt mere uddybende oplysninger, jeg fornemmer, den her sag er lidt mere end bare hvidt og sort.

Godkendelse af svar
Fra : Hillary

Dato : 14-07-05 18:40

Tak for svaret maj_britt. Det er sadt i værk..

Hillary

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-07-05 20:29

Det var så lidt, Hillary, og få nu løst det lille problem