/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Gaskabel
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 391 gange
80 point
Dato : 13-07-05 11:43

jeg var ved at skifte mit speedometerkabel på min yamaha jog fs, hvor jeg så pludselig kom til at skubbe samle ledet på gas kablet fra hinanden jeg rykkede måske nok noget voldsomt i den ende der går ned til karburatoren for at få kablet op så jeg kunne samle det igen... derefter satte jeg så kablet sammen igen..
http://martinslab.users.whitehat.dk/Billeder/IMAG0050.JPG
men når jeg giver gas rykker den kun den øverste tråd helt op indtil samle ledet går imod kablet hvilket sker samtidigt med at gassen er i bund... det skal lige siges at kablet virkede helt fint før... jeg kan også se at den der halve boks der sidder på den øverste del af kablet normalt skal have en bund og trykkes fast i altså en anden halv-boks men er det bare sådan en beskyttelses en eller har den noget funktion.. jeg kan huske en jog as jeg skiftede gas kabel på der var også sådan en eller anden slags boks lidt i stil med min der skulle samleledet trykkes fast inden i boksen i sådan en holder har det noget funktioen..... men det regner jeg ikke med man skal med min.. er denne boks overhovedet nødvendig...???

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 12:41

Boksen holder kablet sammen, så det ikke går fra hinanden, og beskytter mod skidt og snavs.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 12:45

Det kan være du har rykket så hård, at du har udvidet selve kabelfjederen, "ved ikke hvad det elles skulle hedde" det er hvor kablet "stålwirenen" kører i.
Men det kan du hurtigt rette, ved at skrælle noget af plastikken af kablet, og tag så en skarp tang, og klip fjederkablet! til det passer

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 13-07-05 12:50

kabelfjederen????? hvad er det og hvor sidder den...

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 12:55

Det er selve gaskablet, altså det sorte, der sidder omkring selve stålwirenen.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 13-07-05 13:34

øhh jeg forstår ikke helt hvad du mener jeg kan have gjort ved det... om det sorte udenover selve kablet er længere end wiren inden i er da ligemeget

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 13:40

Nej, hvis det yderste er blevet rykket længere, er det inderste blevet mindre, og kan derfor ikke tage hel gas

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 13-07-05 13:50

så du siger at jeg skal pille noget af det sorte udenom af... men den kan jo slet ikke tage gas den rykker slet ikke i gassen...??

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 13:55

Hvis du tager fat i den øverste del af kablet, ved gashåndtaget, er der så ingen bevægelse, i dåsen, eller nede ved karburatoren

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 13-07-05 14:01

hvis jeg giver fuld gas på håndtaget så passer det lige med at samlingen går i mod enden af det øverste kabel og derfor ikke trækker i det kabel ned til karbuen... hvis skiller samle ledet af og rykker i det kabel ned til karbu så giver den gas helt fint????

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 14:06

Så kan noget tyde på det nederste kabel er blevet rykket for lang,

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 15:16

Du kan skære alt det sorte plast af, og se om yderkablet har udvidet sig, og derefter skære et passende stykke af.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-07-05 17:34

Hvis du klipper noget af yderkabelet af, skal stumpen som jo er spiralformet, vikles op for at kunne komme væk.
Og så kan den da slet ikke tage gas, for det passer ikke det du skriver smxxx Dato : 13-07-05 13:40:
" Nej, hvis det yderste er blevet rykket længere, er det inderste blevet mindre, og kan derfor ikke tage hel gas "
Jo så kan den da tage hel/fuld gas, men til gengæld ikke tomgang.

Altså det samleled er vigtig da det jo er et gasled der bliver til 2 kabler, nemlig et til gasspjældet og et til oliepumpen.
Så når du nu har fået løst dit problem, så kig ind til oliepumpen og SE EFTER AT den står helt tilbage mod sit anslag når der ikke gives gas, og se efter kabelet bevæger oliepumpen lige så snart der gives lidt gas.
Dit problem tror jeg ikke er at du har rykket yderkabelet længere, der skal altså et meget kraftig træk til, jeg tror derimod at yderkabelet med sin lille jernhætte er hoppet op og hænger udvendig på justerskruen ved gashåndtaget.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 18:12

pallebhansen:
Altså det samleled er vigtig da det jo er et gasled der bliver til 2 kabler, nemlig et til gasspjældet og et til oliepumpen.
Men du har ret i, at kablet kan være rykke ud af den spænde / justerenippel der sidder på karburator
::::::
!!!!!!, der er 1 kabel til karburator, og ikke andet, men hvorfor det er delt, er mig en gåde ,,,oliepumpen kører over motoren, bag ved tændingen, med slange op til karburator, eller direkte ind i krumtaphuset.
Har selv flere scootere, og har selv været ude for at "rykke et kabel lang" så istedet for at købe et nyt kabel, klipper man bare af.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 13-07-05 18:30

pallebhansen der er ikke to kabler på en jog der går kun et kabel ned til karburatoren der går ikke noget til oliepumpen men jeg vil lige tjekke det du siger med kablet der det lyder meget korrekt!!

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 18:37

Du mener vel, at kablet der går ned til karburator, er et 2 delt kabel ?
Ellers har totalt misforstået det.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 13-07-05 19:07

nej jeg siger at der kun er et kabel som er delt i 2 og går ned til karbuen det er ikke delt i tre så der også går et ned til olie pumpen... den funktion har en jog ikke... men kan i huske at jeg skrev at jeg tidligere havde prøvet en jog hvor kablet nærmest skulle spændes fast... he prøv at se hvad jeg fandt under mit trinbræt http://martinslab.users.whitehat.dk/Billeder/IMAG0051.JPG
he he så er problemet løst
men jeg mangler jo stadig den ene halvdel af den boks der skal sidde udenom og beskytte mod snavs osv. men har den så står betydning hvis jeg får den ene halvdel til at dække hele samlingen

Accepteret svar
Fra : smxxx

Modtaget 80 point
Dato : 13-07-05 19:13

Bare det virker "giv det noget gaffa" til næste gang, der er prob med dit speedometer / gaskabel HA HA

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 19:16

2 delt kabel, var hvad jeg mente, men der går absolut ikke et kabel xtra ned til oliepumpen.
Men jeg ved ikke hvorfor det SKAL deles i 2,,,,,,,,,nogen forslag...................

Godkendelse af svar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 13-07-05 19:19

Tak for svaret smxxx.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 19:40

Selv tak:
Men tag nogle bedre billeder.
Ellers, ved du vel heller ikke hvorfor det er 2 delt ????????? mig en gåde,,,,,, men de skal vel tjene penge,,,, på et eller andet....................

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 13-07-05 22:24

ja det er fordi vores kamera er et 2 sekunderes så det tager 2 billeder oven i hinanden så man skal holde det helt stille mens den tar begge ellers flimmer det fordi de ikke rammer oven på hinanden .... grunden til at det er 2-delt er at det skal være nemmere at skifte hhvis f.eks det kun er det øverste der er gået til behøver man ikke skille alt det bagerste af... og hvis det er det bagerste skal man ikke til og skille gashåndtaget af...