/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Golf Gtd/TD?
Fra : KlausHansen
Vist : 1349 gange
243 point
Dato : 11-07-05 18:36

Hejsa derude...
Så er det min tur til konvertere til en diesel-slæde. Benzinpriserne, og mit kørselsbehov hænger ikk sammen længere. Mit naturlige valg som polo-ejer, er selvfølgelig en Golf 2'er med diesel. Hva skal jeg gå efter TD, eller GTD? - Det som jeg tror jeg har forstået er at GTD er med intercooler. Prislejet har et max på 40000 kr, - er det nok til at få en fornuftig Golf?. Det skal siges at det ikk skal være en gulpladet... Erfaringer med Golf haves - men ikk diesel, hva skal jeg kigge efter, udover rust og det mest almindelige..?

Eller er der andre alternertiver?

Takker på forhånd...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-05 18:57

Hvis dit kørselsbehov er så stort så du vil have diesel - så køb en nyere (100-150.000)
Du får ikke meget brugbart for 40.000, og da slet ikke økonomisk.
Dieselbiler for 15-20 år siden er/var ikke hvad dieselbiler er i dag.
Dengang var det primært firmabiler der blev brugt med diesel.
Dvs. du får en bil der måske har gået 300.000 km.

Så med mindre du kender en der tilfældigvis har en med få km og velplejet vil jeg klart tilråde en nyere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-05 19:00

nej, GTD betyder ikke automatisk med intercooler, det er andet udstyr. TDi er intercooler.

Men du bør købe en TD eller en GTD, det vigtigste er at motoren er med turbo.
de er billigere at køre i, og motoren går flere kilometer end en uden turbo, og så er de 5 gearet.

rust er som regel ikke set største problem, i hvert fald ikke hvis du finder en importbil.

Det du skal kigge efter/få at vide, om den bruger vand/olie. Kilometerne har ikke det helt store at sige hvis den er kørt ordentligt. Den sidste jeg havde, havde kørt 438000, uden problemer (den var med intercooler)
hvornår der er skiftet tandrem (helst for hver ca 80000 km)
og så skal du lytte efter støj/bankelyde fra toplejer ved støddæmpere, om kardanledene knurrer(især når man drejer).

og du kan sagtens finde en fin bil til den pris.
af en eller anden årsag er modellerne fra før 88 bedre end årgang 88-91 (m.h.t. hvor meget de ruster).
jeg synes ikke alternativet er så stort, med en dieselbil i den prisklasse, og Golfen har den fordel, at stumper koster meget lidt, og de er nemme at reparere på.

mvh dova

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 11-07-05 19:06

refi: Synes det var et stort spring fra 40000 til 100000+... På ingen måde har jeg 100000 til en bil. medmindre du røver en bank og vi deler i porten, eller du sørger for jeg vinder i lotto... Er 18, stadig på lærlingeløn, men har bare fået længere på arbejde...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-05 19:11

Trods "Dova"s påstand om at der kan findes en pæn bil til den pris, vil jer stille mig meget tvivlende overfor den påstand.

Hvis du bare vil spare et par kroner pr dag ved at køre diesel, ville jeg vælge en økonomisk benziner - Der kan du finde en del til den pris.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-05 19:26

Refi
Hør så her, om en Golf til endnu mindre penge:

Årgang 1984 Golt TDi
Pris 14500.
Købt i 2004/april, havde da gået 387000
Importeret i '99
Aldrig lavet rust i, for det har ikke været nødvendigt, da der ingen rust er.
Kørt 438000 da den blev solgt i april, bruger ingen olie og vand.
Går 19,5 kilometer pr liter.

Hvad har der været af udgifter siden købet i 2004:
Et sæt nye dæk, to tårnlejer, et sæt bremseklodser til forhjul, et hjulleje, og synsgebyr.

Det synes jeg ikke man får meget bedre på en 21 år gammel bil man har kørt 50000 km i.
den blev solgt for nyligt, og hende der købte den, kører hver dag fra nord for Herning og til Vejle på arbejde, og der er aldrig noget galt med den.

og jeg kender flere der har samme gode erfaringer med de "gamle" Golfer.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-05 19:35

Jamen det betvivler jeg ikke (se mit svar om at finde den rigtige), men så mange er der altså ikke på markedet der er noget værd.
Selvfølgelig kan du være heldig, men det er nok de færreste forundt.
Og en 20år gammel diesel er nu engang en 20 år gammel diesel.

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 11-07-05 21:51

"Refi" Kører 1,3i polo... Hvis den motor bliver mindre skal jeg køre 15 min tidligere om morgen... den kører 13-14 km/ ved blandet kørsel...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-05 21:57

Hvorfor så overhovedet skifte ?

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 12-07-05 13:22

Fordi diesel prisen er min 1 kr billigere.. Og en diesel, kan nemt køre 16 ++ km/l...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-05 13:45

Nu er det jo ikke kun dieselprisen der gør udslaget.
Historien melder heller ikke noget om hvor gammel din nuværende bil er.
Hvis du skal trække 40.000 op af lommen varer det immervæk et stykke tid inden de penge er hjemme igen.
Du har jo også væsentlig højere årlig afgift på en diesel.
Glem det med motorstørrelse - alle nyere biler kan køre det du MÅ køre, det har kun betydning for slidtagen.
Men OK - hvis du mener du kan finde en diesel til de penge og i en så god stand at den kan køre uden extraudgifter i nogle år, så skal du da gøre det.

Min vurdering er stadig at du intet tjener på det, men får en større risiko.

Du ved hvad du har, men ved ikke hvad du får.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-05 17:31

En Golf Diesel på hvide plader koster 4420/år i vægtafgift.
På benzin koster den 2840/år

mvh dova

Kommentar
Fra : Sofuzz

Dato : 12-07-05 18:33

Hvis du vil køre økonomisk! skal du da ikke købe en td/gtd topstykkerne kan ikke holde! Så køb en uden turbo hvis du vil spare penge...
en 1,6 d kører 20 km/l. Og et topstykke koster 8000++,

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 12-07-05 18:42

Refi" - Du glemmer lig at det kun er 5000 ekstra end for Polo'en, som er fra 91...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-05 18:57

Jeg kan "høre" på dig at du er meget opsat på golf diesel uanset hvad.

Så er der jo bare at købe.

Hvad er 5000 mere end poloen ??????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-05 19:00

Citat
Hvis du vil køre økonomisk! skal du da ikke købe en td/gtd topstykkerne kan ikke holde! Så køb en uden turbo hvis du vil spare penge...

Og det er så ikke helt rigtigt.

Jeg kender flere der har kørt helt op til 4-500000 km i sådan nogen uden der har været rørt ved motoren.
og endda også Transportere med motorer nøjagtig magen til, bare den forskel, at der er det en bil på knap 1500 kg den skal slæbe, hvorimod dem uden turbo, typisk har kørt 150-200000 når enten toppakningen går eller topstykket går.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-05 19:06

Og så lige alle dem der IKKE kører 500.000 km.

Sådan kan vi jo blive ved.

Hvis der kan findes en bil der er 100% i tip top stand trods sine 20 år, ja då er det da bare at købe, men det tvivler jeg som sagt på.

Du kan altid finde exempler på noget positivt og noget negativt, men det er de reelle fakta vi må holde os til når vi snakker økonomi, og ikke hvad naboen kan/kunne.

Kommentar
Fra : Sofuzz

Dato : 13-07-05 20:45

Køb nu bare den golf gtd! det er jo ikke 2-300 tusind kroner der står på spil vel???? men som du sikkert ved skal der altid laves noget ved biler der er 15 år og derefter...

Kommentar
Fra : skibonitten

Dato : 26-09-05 09:13

Kørte tidligere en Golf D uden turbo, kørte fordelt på 31.000 KM 21,46 km pr liter i gennemsnit.

Kører nu Golf TD og har indtil videre kørt ca 6.100 km med 20.12 i gennemsnit

Så om det er med eller uden turbo er ikke den store forskel..men lidt er der naturligtvis

Og så findes Golf 2 Diesel i mange forskellige modeller.:
1,6 D ( uden turbo = 54 HK )
1,6 TD ( med turbo & kat = 60 HK )
1,6 TD ( med turbo = 70 HK )
1,6 GTD ( med turbo og extra udstyr = 70 HK )
1,6 GTD ( med turbo & Intercooler & extra udstyr = 80 HK )

Ovenstående er kun "groft sagt"

og sikkert flere andre modeller...

Prøv evt. at se på www.golf2.dk der er masser af brugere der kan svare på eventuelle spørgsmål omkring denne bilmodel......

Held og lykke, for der er en solid bil der er billig at reparere på, dog skal man lige være klar over at den er en ret gamme konstruktion, og derfor er der ikke samme sikkerhed som i nyere biler.....