/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dom for kørsel i påvirket tilstand
Fra : invisible
Vist : 1645 gange
50 point
Dato : 11-07-05 13:32

Der ligger nogle helt klare regler for hvilken bøde/fængsel straf m.m. man får hvis man fører bil når man er alkohol påvirket.

Hvad er reglerne egentlig hvis man er på virket af hash eller andre euforiserende stoffer f.eks herion/ecstasy.

Kører man f.eks. i påvirket tilstand i Tyskland (ikke alkohol) bliver man dømt som om man har en promille over 2.0

Hvordan er reglerne lige i DK ????

Straffen burde vel være at man blev henrette på kølerhjelmen, bare man er det mindste påvirket.

Accepteret svar
Fra : Sygate

Modtaget 60 point
Dato : 11-07-05 13:34

Henrettet på kølerhjelmen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-05 13:54

Reglerne er desværre lidt uklare på det punkt.
man regner med det begreb der kaldes" at kunne føre køretøjet på betryggende vis uden at være til fare".

Så hvad straffen bliver, er i hvert tilfælde noget der afgøres af domstolene, og alt efter om der er sket noget uheld eller om det opdages i en rutinekontrol.

mvh dova

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 11-07-05 15:36

Har været inde og kigge lidt på færdselsloven:

Citat
§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde.

Men en promille på hvornår det er tilfældet er der desværre ikke svar på.
Se selv mere på http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel10.htm

Godkendelse af svar
Fra : invisible