/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
stator renses
Fra : jenssj
Vist : 1441 gange
200 point
Dato : 11-07-05 10:52

Jeg får ingen gnist har skiftet tændspole/ledning/tændrør.
Kan man rense en stator da jeg har set at der kommet hul ind til den.
Eller skal man købe en ny den er dyr og koster meget at få skiftet.

Hilsen Jens

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-07-05 12:04

Hvad med kondensator og klikserkontakt? Åbner kontakten ikke, får du ingen gnist!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-05 13:46

3773 : Der er nok tale om en 30 scooter uden knikser (Platiner), og kondensatoren er indbygget i CDIèn.
I stedet for platiner, bruger denne type scootere en pickup (Berøringsfri kontakt) og de går ret tit i stykker.
Tag tændspolen med pickuppen med ind til en scootermekaniker (Eller hele knallerten), han kan med et ohm-meter let se om pickuppen er stået af, og den er ikke dyr.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 11-07-05 16:26

pickuppen er det den der sidder nede ved svinghjulet en lille sort box der ligner en magnet

hilsen Jens

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-05 16:39

Jeps, og en af dens ledninger går sammen med tændspolens op til CDIèn.
Men når du nu prøver at skille multistikkene, kan det også være at du finder ud af at hele problemet skyldes dårlige forbindelser i stikkene (Rust/ir)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 11-07-05 17:31

tak

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 14-07-05 17:35

Til Palle.

Kan man måle modstand i pickuppen ved at måle fra der hvor den er loddet og til den lille magnet på den anden side.
Har prøvet men der er ingen udslag når jeg måler sådan.

Hilsen Jens

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-07-05 18:18

Pickuppen kan måles mellem ledningen og stel, men det er muligt at ledningen skal loddes af, for at strømmen ved modstandsmålingen ikke skal løbe en anden vej.
Men en pickup, skal ca have 1/10 af den modstand, som tændspolen har, men er der ingen gennemgang er den jo defekt. Men det er de vant til at måle ved knallertværkstederne, så det smarteste er at trække den der hen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 14-07-05 22:12

Tak for svaret.
Jeg har bestilt en nu stator den bliver lev. komplet så jeg håber at det er det der er galt.
Pris ca 500 kr
Jeg har målt alle ledninger og der er gennemgang men ikke i pickuppen.
På et værksted skal de have ca. 2500kr for at skifte en stator så jeg prøver selv at lave det.
Jeg har afmonterret statoren så jeg har målt uden at den var monterret en knallerten.

Hilsen Jens

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-07-05 22:33

Hå hå, 2500, det må da være i København, de flåer folk sådan, jeg vil tro at de her i Horsens skal have et par hundrede, højest 350kr.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 15-07-05 12:06

DE skulle have ca 1200kr for stator * ca 1000kr for at monter den.
Det er i Esbjerg.
Hilsen Jens