/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
kryptocid, hvad betyder det egentlig?
Fra : mangorossa
Vist : 6146 gange
100 point
Dato : 10-07-05 23:51

Stødte lige på ordet ifb. med hunde. Hvad betyder det egentlig at en hund er kryptocid?
MVH Mango

Accepteret svar
Fra : Sannie

Modtaget 110 point
Dato : 10-07-05 23:59

stenen er ikke faldet på plads.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 11-07-05 00:00

oki...nå så blev jeg så klog.
Tak skal du have Sannie.
MVH Mango

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 11-07-05 00:01

Tak for svaret Sannie.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-05 00:01

Det betyder, at en eller begge testikler ikke er faldet på plads i pungen, og sidder skjult et eller andet sted i bughulen (eller andre steder på dyret)

og det er en defekt, der gør at man ikke må avle på dyret, og ofte er det nødvendigt at operere for at fjerne den uheldigt placerede testikel.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 11-07-05 00:02
Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 11-07-05 00:02

Han er kryptokid - dvs han har kun en testikel - og må derfor ikke bruges i avl.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-07-05 08:13

Lige en kommentar, hvis andre skulle søge på ordet i tilfælde af at have en kryptocid hvalp.
Kryptocime kan først endelig fastslåes når hunden er 8 mdr. gl. I visse tilfælde kan stenen flytte sig op og ned alt efter varme.
Hvis man opdager at hvalpen er krytocid kan man give en hormonbehandling som kan normalisere tilstanden. kender din dyrlæge ikke til dette, hvad der ofte ses, så søg en som har forstand på det.

Kryptocisme kan være arveligt, men lige så ofte skyldes det andre årsager.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-07-05 13:44

....Og hvis en hund er kryptorcid, så skal man ikke bare lade stenen blive oppe i bughulen, for der er stærkt øget risiko for testikelkræft....