/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tæpperens - Krøllet uldtæppe ?
Fra : carlaugust
Vist : 3977 gange
120 point
Dato : 09-07-05 14:43

Jeg har lavet en tæpperens på et uldtæppe, måske uld/bommuld ? Efterfølgende er tæppet blevet helt krøllet.
Er der nogen, der har prøvet dette før, eller har nogle foreslag til hvordan man får glattet tæppet ud igen?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-05 15:03

Jeg tror, du må forklare dig lidt bedre: Hvad har du brugt? Hvordan har du gjort? Hvad var det for et tæppe, -var det et gulvtæppe? -Hvad mener du med, at det er "blevet helt krøllet"????

Kommentar
Fra : carlaugust

Dato : 09-07-05 18:37

Jeg har lejet en tæpperenser i Silvan. Købt standartrensevæske, beregnet til at rense tæpper med. Selve rensningen foregår ved, at rensevæken sprøjtes ud på tæppet og efter 5 min. suges væsken ind igen. Tæppet er uden gummibagside. Derefter blev tæppet krøllet eller buglet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-07-05 19:36

Hvis det virkeligt er et Uld-tæppe, kan du gøre 2 ting. Væn dig til dets nye udseende eller smid det ud. Uld-tæpper kan ikke tåle kemisk rensning og det er det du har udsat dit tæppe for. Uld-tæpper skal vaskes forsigtigt i håndvarmt vand tilsat et specielt Uld-vaskemiddel f.eks. DeNy-Uldvask. Sorry Arne

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-07-05 19:42

Fordel bulernejævnt,da de er kommet p.g.a. fugten.når du så suger vandet op , flytter du også rundt på tæppet, nok til at det ikke ligger præcist som det lå. Er tæppet blevet helt tørt, så forstøv noget vand på det, når det er rettet til; og lad så tæppet selv arbejde, medens det tørrer. DET DER GERNE MÅ LIGGE ABSOLUT FAST, ER KANTERNE PÅ DERES PRÆCISE PLADS. Så jævner det sig nok. Det er alle tiders at gøre det i denne her varme:

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 120 point
Dato : 09-07-05 19:48

Hvis du skal til at fugte det, så kom en lille smule eddike i vandet, det er med til at stabilisere ulden. Også hvis du har brugt en kemisk rensning ulden ikke kan tåle. Se på pH værdien på det brugte middel. Er den over 7, Skal du bruge eddeike; er den over 8, skal der lidt mere eddike til.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-07-05 19:49

Vi skal da så lige vide om tæppet er Krøllet eller Bulet

Rosmon's svar går på Buler, men da der ikke er nogen gummibagside hvad er det så der buler? Mit svar går på Krøller i selve luven og som sagt: Hvis det er et Uld-tæppe, er det ødelagt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-05 20:23

Jeg vil tro, at den største grund til, at dit tæppe har ændret sig, er at det er et blandingsprodukt hvor fibrene ikke reagerer ens på fugten.

og derudover, skal man altid være meget varsom med tæpper der indeholder uld.
De kan ikke tåle fugt eller rensemidler ret godt.
Enten krymper de eller som du har oplevet, kommer de til at bule.

så mit bud er også, at tæppet desværre er ødelagt.

mvh dova

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-07-05 21:07

Tæpper af uld, har nogle udemærket egenskaber. Du kan hænge det ud i støvregn eller på anden måde sørge for en rigtig høj luftfugtighed, og den renser sig selv. Tegn dit mønster op, vask uldtingen mildt, og uden for hurtige temperatursvingninger,centrifuger. nu hiver du uldtingen tilbage til sin oprindelige facon, og lader det tørre. Krøl dit tæppe sammenog lad det ligge tørt. Hæng det op , og det finder sine gamle pressefolder, og krøllet forsvinder i løbet af ca. 14 dage.

Uld er ømfindtlig over for basiske stoffer; også sæbe, og er let at farve.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-07-05 21:10

Rosmon - For pokker da. Svar på spørgsmålet. Det er da lidt sent at undervise spørgeren om Uld's fortræffeligheder når han nu HAR ødelagt sit tæppe med en Kemisk rens.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-07-05 23:27

Jeg tror det er ødelagt. Uld-tæpper skal vaskes forsigtigt i håndvarmt vand tilsat et specielt uldvaskemiddel.

Rosmon... så svar dog når Aj forlanger det i carlaugust's tråd o||

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-05 23:34

det lyder lidt underligt, at rense et tæppe uden gummibagside på den måde....... Hvad med gulvet? Vandet render jo lige gennem tæppet, gør det ikke?
Er tæppet (og gulvet) blevet helt tørt igen?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-07-05 01:03

arne, jeg har fortalt hvad der skal til for at mindske skaderne,så et nyt tæppe ikke skal købes igår. og når man nu har et uldtæppe, er det vel stadigt rart at vide, hvad der gør det til et fornuftigt valg, og med hvilke fordele og ulemper.

Godkendelse af svar
Fra : carlaugust

Dato : 13-07-05 09:29

Tak for svaret A.C.Rosmon.