/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Opsigelse - hvad skal der stå?
Fra : angely
Vist : 20511 gange
100 point
Dato : 09-07-05 11:58

Hejsa alle,

jeg er ved at skrive min opsigelse og jeg er lidt i tvivl om, hvor meget jeg skal have med. Jeg vil jo egentlig gerne udtrykke min utilfredshed, men på den anden side har jeg heller ikke lyst til, at de ringer til mig bagefter og vi skal have en stor diskussion.
Jeg synes de skal vide, at jeg siger op dels pga. psykisk pres og pga. eks. løn aldrig kommer til tiden og andre irritationsmomenter, som de evt. kan få rettet op på så det ikke går ud over de andre sælgere.
Hvad synes i...skal jeg bare skrive en neutral opsigelse - eller..???

Mvh Heidi

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-07-05 12:06

Man behøver ikke skrive gruden til at man opsiger sit job. Du skal overholde din opsigelsesfrist og husk at sende brevet anbefalet eller få en kvittering på at din chef har modtaget din opsigelse, så du ikke evt. får problemer bagefter. Det er noget med den sidste hverdag i en måned oipsigelsen skal aflevers. Du skal huske der er noget med at du får karantæne i nogle uger, hvor du ikke kan få understøttelse, når du selv siger dit job op.
Du må gerne skrive dine grunde til opsigelsen, men det er jo ikke sikkert chefen tager dem alvorligt.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 09-07-05 12:21

Du skriver, at du bl.a. opsiger dit job på grund af psykisk pres. Har du talt med din læge herom? Hvis du har, og hvis han synes, at du skal opsige jobbet, slipper du for karantæne. Selve ordlyden synes jeg du skal drøfte nøje med din A-kasse.

Kommentar
Fra : angely

Dato : 09-07-05 12:22

Takker for svaret, det er et deltidsjob jeg har som sælger - så der er ikke noget med karantæne.
Det er selvfølgelig ikke sikkert chefen tager det alvorligt, men man har da lov, at håbe for mine kollegaers skyld.
Jeg har 14 dages opsigelse - jeg ved ikke om i ved det, men man må vel gerne bruge sin ferie i opsigelsesperioden ikke??
Jeg skal lige huske det der med at sende anbefalet - så gælder opsiglesen vel fra den dato brevet er arbejdsgiver i hænde??
Ja undskyld alle mine spørgsmål, men jeg har aldrig skulle sige op før.

mvh Heidi

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-07-05 12:36

Hvis du skal have en anbefaling skal du nok vente med kritikken.
Du kan godt tage din ferie i opsigelsesperioden, hvis det iøvrigt er muligt.

Du skal opsige pr. dd. (det vil sige den dato du har dateret brevet) til fratrædelse den... (14 dage efter).

Good luck.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 09-07-05 14:22

Eftersom det er et deltidsjob, er du så sikker på de 14 dages opsigelse. Det er ikke nok at virksomheden siger at du har 14 dages opsigelse, dette skal også understøttes af overenskomsten.
En virksomhed kan aldrig lave krav overfor en medarbejder som forringer hans overenskomstmæssige ret.

Med venlig hilsen
Dansk Håndværker Udlejning - www.mini-bikes.dk - www.befriminmobil.dk

Kim Christensen

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 10-07-05 08:28

Hej Heidi

Du kan skrive:

Jeg, Heidi XX, opsiger herved min stilling som sælger med virkning fra dd. Sidste arbejdsdag er den xx. juli 2005.

Mvh. Heidi

Jeg bekræfter med min underskrift, at opsigelsen er modtaget.
___________
Dato og underskrift fra arbejdsgiver.

**********

Ved at få din arbejdsgivers underskrift, har du bevis for din opsigelse og behøver ikke at sende den anbefalet. Du laver simpelthen to eksemplarer, et til ham/hende og dit eget som arb.giver underskriver. Aflever det personlig og fortæl hvorfor du vælger at fratræde stillingen.

Afhængig af om du er telefonsælger eller har relevant kundekontakt, vil du nok automatisk blive bedt om at afholde din ferie i opsigelsesperioden. På denne måde vil du ikke kunne ødelægge virksomhedens kunderelationer, tage stamdata over kunder med dig o.lign.

Husk at du har krav på et ansættelsesbevis, men ikke en udtalelse.

Mvh. AMP