/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Jeg er grøn - Hjælp mig lige gutter!
Fra : Sean22
Vist : 352 gange
10 point
Dato : 06-10-02 21:01

Hej!
Jeg har netop fået mit MC kørekort - Dvs. jeg er totalt grøn på en MC ... grøn i bogstavlig forstand, da jeg overvejer at købe en ZX6R med det samme!
Vil ærlig talt godt lige høre, om det er det klogeste jeg kan gøre? Jeg skal kun have ansvars forsikring. Men jeg tænker mere, om man egentlig er klar til sådan en mc når man lige har fået kort?
Står det til mig, så vil jeg købe den fordi den er så lækker at se på, og jeg har indtil videre ikke de store intentioner om at skulle køre rundt på en grim (i mine øjne = ikke-sports-mc) i 2 år eller sådan noget, så man har et "feel" for det og trafikken.

Jeg bor i Københavh, Østerbro - Så folk har en idé om trafikken osv.
Håber at få nogle gode svar og erfaringer omkring racerne m.m.

Accepteret svar
Fra : PowerRanger

Modtaget 10 point
Dato : 06-10-02 23:09

Kommer nok an på hvem man er. Har du god "feel" med tingene, kan du godt købe en ZX6R med det samme, men det klogeste er nok at vente lidt.
Kørte selv på en sådan mindre end et år efter jeg havde fået kortet, og det var en... spændende oplevelse. Det gik ikke galt eller noget, men jeg havde ikke lige den erfaring, som jeg senere har fået, hvilket gjorde mig noget klodset på cyklen. Og der hvor jeg kørte var ude på landet, du skal køre i byen, hvor kontrollen, og evnen til hurtig orientering er endnu vigtigere. En ZX6R er lidt farlig her, fordi det er en sportscykel, og dermed følsom og hurtig, det kan nok resultere i nogle ufrivillige hop og wheelies...
Mit råd er, udfra min erfaring, start med noget mindre, og lær at orientere dig godt i trafikken på MC, derefter kan du give dig i kast med Kawa'en..

A fellow motorist.

Kommentar
Fra : pethan

Dato : 08-10-02 14:33

Start for guds skyld på en lille billig cykel. Vælter du på den, så koster det dig ikke en formue, eventuelt kan du lade være med at reparere cyklen, til den skal sælges. Kør på den 1 sæson, få dig noget erfaring og vælg så der efter.
Jeg syntes det må være bedre at køre på en "Grim" cykel, mens man lærer og så købe den rigtige.

-anyway, good luck

Duc748SP

Kommentar
Fra : Sean22

Dato : 08-10-02 14:55

Jeg vil bare enormt gerne have en racer og det er jo ligesom dét der er mit drive.
Kan forstå på jer indtil videre, at det jo må være op til mig - forstået på den måde, at hvis jeg føler mig "klar" så kan jeg godt?
Jeg vil ENORMT gerne høre fra folk som selv kører rundt på de her racere?? Der må da være nogen herinde?
Evt. vil jeg høre hvad det er, som gør at folk måske holder sig fra de her maskiner??

Kommentar
Fra : pethan

Dato : 08-10-02 15:52

Hej Sean22

Selvfølgelig kan du. Men det kan jo være at man kommer til at skramme den med tiden og hvis man vil spare lidt penge, så kunne man jo vælge en lidt billigere model.
Jeg vil absolut ikke fraråde dig at købe cyklen, kun sige at den er hurtig og har masser af heste og de skal jo styres...
Startedes selv på en gammel Honda 400 Four SS og kørte 1½ sæson på den, solgte den for det samme som jeg købte den for + 4 tændrør og et nyt sidedæksel... Og jeg har ikke fortrudt et sekund. Det er altså ikke pinligt at være ny på MC. Men jeg kan da sætte mig ind i det. Fedt at komme på drømmecyklen.
Nå, jeg kører selv 748SP og er glad for min 12 års erfaring på MC og 2 års erfaring fra racerbanen. Det er rart at vide hvordan man håndtere en lille forhjuls udskridning osv.
Så hvis du er sikker så køb cyklen og kør forsigtigt indtil du kender den. Prøv den af på en bred hovedvej og så kør pænt i byen, alt for meget at holde øje med, specielt om sommeren

Kommentar
Fra : Sean22

Dato : 08-10-02 17:43

Hej Pethan!
Det lyder som om, at jeg måske skal købe mig noget skod og køre rundt på, for at få erfaring fra gaden. Som du selv nævner, hvordan man lige løser en forhjulsudskridning eller noget..
Men samtidig lyder det også som om, at du har den samme drive som mig selv hvad angår racerne - De er jo monster fede og de rene blærerøvs maskiner!
En kammerat har netop fortalt mig, at Kawasaki Importøren C.A. faktisk levere deres ZX6R til lille kort!
Hm, hvad så nu? Nu har jeg så stadig det design jeg leder efter og en MC som er blevet stærkt begrænset? Er dette så ikke en idé? Fordi så er den vel ikke så "farlig" igen osv.?
Eller køber man en skod maskine, udelukkende for at kvaje sig på den og køre den i jorden?
Jeg er jo totalt ny og aner jo ikke en dyt om MC livet
Ikke andet end at jeg virkelig elsker racerne - Hvad med forsikring? Det er umuligt for mig, at få råd til kasko - men ansvar var jo ekstremt billig og kun på ca. 3000kr eller mindre.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-02-03 15:54

Tag et par år på en ældre MZ250, den er godmodig og hjælpsom. Er selv skiftet fra en sådan til en RD 350