/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken plante???
Fra : coincident
Vist : 1915 gange
200 point
Dato : 06-07-05 22:51

Kan nogen sige mig hvilken plante/træ det er?
På mit arbejde har vi en underlig plante! Den "dør" i løbet af efteråret og visner hen.
Spirer igen sidst på foråret og vokser rigtig meget og hurtigt og ligner faktisk et lille træ.
Den starter som en stamme og folder sig ud som et træ. Den har flotte store grønne blade og den har lyse pletter på grenene... Hjælp os at finde ud af hvad den er!!!

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 06-07-05 23:27

Du har ikke mulighed for at tage et digital billede og lægge det ind på siden her: http://www.upitfree.dk/upload/

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 06-07-05 23:39

er der nu anyway.. Kenneths blomst

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-05 00:00

Ja, umiddelbart synes jeg det der ligner en kunstig plante

Og det er ikke så almindeligt med stueplanter der opfører sig på den måde du beskriver der.

Den eneste jeg lige kan komme i tanke om er en Stue-elm, (Dukke-elm) Ulmus elegantissimus som den hedder på latin.

mvh dova

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 07-07-05 00:11

Den er lidt svær. Den kunne ligne så meget, men det fænomen at den "visner" i løbet af efteråret, kan jeg ikke umiddelbart greje. http://www.upitfree.dk/upload/files/Kenneths_Blomst_ny.JPG
Konen er gået i seng og sover sødt. Jeg vil spørge hende i morgen.

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 07-07-05 00:33

http://www.upitfree.dk/upload/files/Kenneths_Blomst_ny_2.JPG
Har lagt et foto mere ind. Planterne her er 1 og 2 år.
Planten bliver større for hver år og den producerer selv løg til flere planter hvert år.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-05 02:36

Den er godt nok svær den plante der.

Den kunne ligne en der hedder Pachira aquatica (Lykkekastanie), men er slet ikke sikker, da jeg ikke mener den visner ned om vinteren.

http://www.degronnesider.dk/Html/Plante.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 07-07-05 09:44

Bladene ligner dova men ikke den samme stamme.
vores snoer sig ikke sådan!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-05 11:26

Nej, men det er noget man får den til når den vokser, ved at sno flere skud sammen, det er ikke noget den gør fra naturens side med den flettede stamme.

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-07-05 11:30

Den er søj! Kan man få en stikling?

Hanne

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 07-07-05 11:49

Ved ikke hvilken plante det er, men du skriver, at den producerer løg. Kunne man blive køber af 1-2 stk.s ???

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 07-07-05 11:52

dova. den der kender vi, det er ikke den? den der dør ikke hver år... sorry siger vi...
Hanne... det kan du til maj...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-05 12:58

Nej, jeg skrev jo også jeg ikke var sikker på at den smed bladene om vinteren.

men du skriver det er en løgplante, altså er det sådan at forstå, at det er løg/knolde som f.eks tulipaner og påskeliljer, hvor der i potten dannes sideløg?

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-05 13:00

Kommer der nogen blomster på den, og forsvinder stammen også når planten visner, så der kun er løget i jorden tilbage??

mvh dova

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 07-07-05 13:04

dova: Ingen blomster nej. Ja et stort løg og flere sideløg. Den visner og stammen forsvinder og der er kun løg tilbage..
Den spirer så igen til foråret! hvad kan den dog være???

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-07-05 21:28

coincident

Tak, det vil jeg gerne - vi snakkes til maj

Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-07-05 21:29

coincident

Jeg kommer lige i tanker om, at det jo nok skal være til efteråret, da det er løg, der skal sættes i jorden, så de kommer op til foråret, æ ou?!

Hanne

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 09-07-05 02:57

Hurraaaaa

Nu har jeg sgu fundet den plante

Det er faktisk en orkide, og den kan blomstre, men hvis, så gør den det med en enkelt stor blomst, inden der kommer grene og blade på.

Den hedder Amorphophallus konjac, også kendt som Voodoo Lily eller Devil's tongue

Linket her, rul et stykke ned på siden:

http://www.suite101.com/article.cfm/shade_gardening/96575

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-05 03:11

Forresten skal i vist ikke ønske, at den kommer til at blomstre

Citat
Børnehaven Ådalsparken i Esbjerg skiller sig nu af med deres stinkende plante. Det latinske navn er Amorphophallus konjac

Planten kom i blomst for fjorten dage siden - og med blomsten kom lugten. Og den kan hverken børnene eller pædagogerne holde ud længere.

Børnehaven fik planten af en pædagog, som havde fået den for otte år siden som en lille knold. Den var efterhånden blevet til en 1,30 meter høj palme, og da hun ikke længere kunne have den derhjemme, tog hun den med i børnehaven.

Og nu kan børnehaven eller ikke længere udstå lugten - eller rettere stanken. Men planten skal ikke "aflives". Den flyttes til Randers Regnskov, hvor den fremover får lov til at stinke midt i udstillingen.

Men turen til Randers tirsdag med planten i bilen - ja den glæder pædagog Hanne Ravn Nielsen sig ikke til.

Fra TV-syd

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-07-05 09:32

Sikkert derfor dens navn!

Jeg tror, jeg springer over det løg

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : coincident

Dato : 09-07-05 11:16

Tak for svaret dova.

Du er en knag! Det kan du bare!

Planten har ikke endnu sat blomst og den er 7 år gammel. Den er så flot kan jeg sige dig.

Tak dova...
Hilsen unge og pædagoger på opholdsstedet hvor den ikke stinker... (endnu)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-05 11:27

Selv tak

Ja, det er da en flot plante, og så længe den ikke blomstrer er der jo ingne "fare".

mvh dova